Entré och foajéer

I skapandet av det nya konserthuset anlitades dåtidens ledande konstnärer för att skapa en tidlös stil, med motiv lånade från två olika världar – det klassiska Grekland och musikens historia.

Redan utanför Konserthusets entré möts vi av ett verk som beställdes till Konserthusets utsmyckning. Det är skulptören Carl Milles berömda skulpturgrupp Orfeusbrunnen vid trappan från Hötorget. Skulpturgruppen invigdes 1936 av konstnären själv.

Inne i den mäktiga vestibulen har Einar Forseth formgivit den största delen av dekorationerna – de stora mosaikerna i golvet och takens stuckaturer, som även smyckar Stora foajén längre in i byggnaden. I Stora foajén står idag också Carl Milles statyer föreställande de fyra muserna Erato, Polyhymnia, Terpsichore och Euterpe som tidigare stod på balkonger bakom podiet i Stora salen fram till 1970-talets restaurering. Glasarmaturer och speglar i de publika utrymmena är formgivna av Simon Gate och Edward Hald vid Orrefors glasbruk. För att skapa ett dagsljusliknande sken inomhus fick några av armaturerna ett svagt blåtonat glas. 

Vid trappräckenas början på väg upp mot Stora salen är trappmäklarna placerade – små skulpturer skapade av Ansgar Almqvist. I trappan hänger idag också de vackra vävnaderna av Elsa Gullberg. De var tidigare placerade i fonden bakom Stora salens podium, men fick byta plats i och med restaureringen inne i Stora salen. 

Nils Olsson och Robert Nilsson utförde alla stuckreliefer i tak och på pelare liksom tonsättarporträtten i stuckatur ovanför parkettdörrarna till Stora salen. På parkett vänster sida finner man Palestrina, Bach, Händel, Haydn, Mozart och Beethoven. På parkett höger sida presenteras Schubert, Schumann, Wagner, Bruckner, Brahms och Franck — var och en med ett känt notcitat. 

På första balkongen finns Ewald Dahlskogs utsökta intarsiaarbeten på dörrarna till Stora salen. En stram, kraftfull intarsia med lekfullt fantasirika detaljer. Varje dörr visar instrumenthistoria från världens alla hörn. Dahlskog målade även överstyckena vid andra balkongens promenoar. 

Textilkonstnären Kajsa Melanton har med inspiration från mönstret i de tidigare mattorna skapat nya gångmattor i foajéerna kring första balkong. Mattan i Gustaf V salong är också hennes skapelse liksom draperierna vid parkettpromenoaren, kallade Dansande taburetter.

Runt om i Konserthuset, i anslutning till garderober och serveringsutrymmen, finns vackra möbler, gjorda av Carl Malmsten. Många av dem restaurerades under 1990-talet av studenterna vid Carl Malmstens Centrum för träteknik och design.