Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se

HK Gruber


Tonsättarfestival med österrikiske HK Gruber – den kan ta oss precis vart som helst. Tonsättare, dirigent, sångare – entertainer. Vi gör oss beredda på en överraskningarnas festival.

Österrikaren HK (Heinz Karl) Gruber föddes 1943 i Wien och var som barn medlem i den berömda gosskören Wiener Sängerknaben.
I en intervju har han förklarat: ”Min mor och far fick idén om att ta mig till dit. Jag ville inte det. Man måste stå still, sjunga... Men gosskören var skälet till att jag bestämde mig för att bli tonsättare. Vår konstnärlige ledare, Ferdinand Grossmann, sa till mina föräldrar: ”jag tror att han bör bli tonsättare, men med de händerna ska han spela kontrabas".
Han studerade därefter vid Hochschule für Musik i Wien. Visserligen stod komposition på schemat, men det var mycket riktigt som kontrabasist han sedan tog plats i musiklivet efter examen. Från 1961 var han basist i ensemblen die reihe, och från 1969 i ORF Symphonie Orchester Wien, det vill säga österrikiska radiosymfonikerna.
”Nu har jag den bara här som en sorts skulptur”, säger Gruber om basen som står mot en vägg i hemmet, ”men den finansierade mitt liv i 40 år. Basen gav mig frihet. Jag behövde inte komponera för pengarnas skull; jag var oberoende och kunde skriva vad jag ville.”

Husgudarna
Under 1960-talet började så tonsättaren HK Gruber göra sig hörd. Det var i orkesterarbetet han lärde sig allt om att komponera, säger han: genom att fråga medmusiker och testa idéer på dem.
Han hade upptäckt och fascinerades av Stravinskys musik – ”min husgud” säger han än i dag (följdriktigt ingår även Stravinsky i festivalprogrammet).
Men HK Gruber förstod sig inte på avantgardet, så som det såg ut med exempelvis Pierre Boulez och Karlheinz Stockhausens musik. ”Det talade inte mitt språk. Jag visste inte vilken sorts musik jag ville skriva, men jag visste att den måste vara tillgänglig för en så stor publik som möjligt.”
Vid sidan av nämnda Stravinsky finns det två andra husgudar i hans värld: Kurt Weill och Hanns Eisler – vilkas musik HK Gruber sjunger vid sin soppkonsert under festivalen!



Frankenstein öppnade dörrarna
Tillsammans med ett par andra tonsättare grundade han ensemblen MOB Art & Tone ART, som existerade några år i slutet av 1960-talet och början av 70-talet. Med sin radikala framtoning, ett slags musikteaterkollektiv, blev ensemblen en ny kraftkälla i det annars konservativa österrikiska musiklivet.
Det var i de sammanhangen som Gruber också började dirigera och sjunga. Ännu var dock tonsättaren HK Gruber mest en nationell profil, men allt detta ändrades 1978. Det var då hans kanske mest kända verk, Frankenstein!!, uruppfördes av Royal Liverpool Philharmonic Orchestra under ledning av Sir Simon Rattle.
Verket är en tonsättning av texter av den surrealistiske österrikiske poeten H.C. (Hans Carl) Artmann, en författare som Gruber återkommit till i en mängd verk.
”Idén med Frankenstein!! var att, eftersom texten är subversiv, hitta fram till ett sätt att också skriva subversiv musik”, har Gruber förklarat.
Vi definierar ”subversiv” som något omstörtande, men likväl kan man konstatera att verket blev Grubers första stora internationella succé: sedan uruppförandet har Frankenstein!! framförts och bejublats över hela världen, i såväl stor orkesterversion som i en version för mindre ensemble (den som är aktuell i tonsättarfestivalen) samt som balett.
Frankenstein, ja. Man förstår snabbt att även om HK Gruber sägs vara släkt med Franz Gruber (1787–1863) – som gått till historien som upphovsman till Stilla natt, heliga natt – så finns det inte något alldeles givet musikaliskt samband mellan dessa båda Gruber.

Tredje wienskolan
Andra wienskolan är ett välkänt begrepp för att musikhistoriskt ringa in framför allt Arnold Schönberg och dennes elever Alban Berg och Anton Webern. Med HK Gruber talar man om Tredje wienskolan – en tämligen odogmatisk skola med Gruber själv som främste exponent: högt och lågt i en salig blandning, lustfyllt, humoristiskt – allt kan hända och alla upptänkliga tekniker kan användas.
Låter det spretigt? Allt ter sig ändå självklart i det slags teatrala och uppfinningsrika utspel som kännetecknar HK Grubers skapande. Tidningen The Times skrev: ”Grubers egna upplevelser av Wien har givit upphov till en anarkistisk, typiskt svart humor... Hans orkesterverk är häpnadsväckande mångbottnade på ett sätt som tycks reflektera den tysk-österrikiska efterkrigstidens atonala komplexitet, samtidigt som den 'rättas till' med tonala medel.”



Möt tre Gruber i tre yrkesroller
För Gruber är kabaret, jazz, pop och rock lika viktiga för komponerandet som arvet från avantgardets mer sterila tekniker.
Bland de tidigaste verken i festivalen hittar vi Manhattan Broadcasts från 1964 – som i opposition till 1960-talets dogmatiska konstmusik låter närmast som en amerikansk dansorkester.
HK Gruber är berömd inte minst för sina originella solokonserter – han har skrivit två succéer för vår svenske trumpetvirtuos Håkan Hardenberger. Men under denna festival hör vi slagverkskonserten Into the open... med skotske Colin Currie, pianokonserten med amerikanen Emanuel Ax och cellokonserten med engelsmannen Matthew Barley.
Förutom Kungliga Filharmonikerna medverkar även musiker ur Kungliga Hovkapellet liksom Svenska Kammarorkestern – som Gruber ofta arbetat med.
Ja, årets tonsättarfestival är ovanlig. Det är ju inte enbart tonsättaren HK Gruber som tar över Konserthuset, utan även dirigenten och sångaren. Och man törs nog lägga till underhållaren, för det är han också, i dess bästa mening.
”Jag vill vara autentisk. Och jag vill vara kommunikativ. Det jag vill erbjuda är musik.”

­— Tony Lundman


Kommande konserter

  • Bild tagen framifrån på HK Gruber. Han ser glad ut och räcker fram vänstra handen. Fotografi.
    Genre: Orkestergästspel, Vokalt

    Årets Tonsättarfestival ägnas den österrikiske tonsättaren HK Gruber, och här hör vi honom i hans stora ”hit” Frankensteinn!!

    Söndag 19 november 2017 kl 15.00
  • Bild tagen framifrån på HK Gruber. Han ser glad ut och räcker fram vänstra handen. Fotografi.
    Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Årets Tonsättarfestival ägnas den österrikiske tonsättaren, sångaren och dirigenten HK Gruber.

    Onsdag 22 november 2017 kl 19.00
  • Bild tagen framifrån på HK Gruber. Han ser glad ut och räcker fram vänstra handen. Fotografi.
    Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Årets Tonsättarfestival ägnas den österrikiske tonsättaren, sångaren och dirigenten HK Gruber.

    Torsdag 23 november 2017 kl 18.00
  • Bild tagen framifrån på HK Gruber. Han ser glad ut och räcker fram vänstra handen. Fotografi.
    Genre: Orkestergästspel

    Finalen på årets Tonsättarfestival, ägnad den österrikiske tonsättaren, sångaren och dirigenten HK Gruber.

    Fredag 24 november 2017 kl 19.00