Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se

Sagor från verkligheten


Konstnärsduon Alexandrov Klum iscensätter ett visionärt allkonstverk där bild och musik skräddarsys för Konserthuset och Kungliga Filharmonikerna. Det är en väv av berättelser om världen och människans plats i den.

En bergstopp i Italien, en sjunken stad, en liten pojke vilse i skogen. Universum. Och så klart symfonisk musik.
I februari har Mattias Klum och Iris Alexandrov premiär för sitt verk Sagor från verkligheten tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Klum är en av världens mest etablerade fotografer med natur och miljö som specialitet och Alexandrov är multidisciplinär konstnär. Men de som räknar med en ljudsatt fotoutställning kommer att bli överraskade.

– Jag har gjort konventionella saker med symfoniorkester tidigare, där jag visat bilder och pratat till musik, säger Mattias Klum och fortsätter:
– Men det här blir något helt annat. Allting sitter ihop: bild, musik, rummet, publiken och orkestern.



Människan och hennes värld

Sagor från verkligheten består av tio akter som beskriver människan, naturen och kosmos, och deras förhållande till varandra.
– Vi vill skapa en känsla eller atmosfär där man förflyttas från den här platsen, eller till och med från att vara människa, och får en större förståelse för naturen och för djurets blick som riktas mot oss, säger Iris Alexandrov.
För att konkretisera visar de en bild ur verket. Den föreställer en liten pojke. Han bär gammaldags kläder och befinner sig i en högvuxen och mossig skog i kvällsljus. Mattias och Iris resonerar kring bilden och hur pojken känner. Är han nyfiken? Är han rädd? Är han både och? Representerar han sig själv eller representerar han hela människosläktet – 7,4 miljarder människor som står inför otroliga prövningar? Eller är han bara en liten pojke som är ute och går i skogen?

– För att förflytta publiken dit och få den att börja reflektera har vi skapat ett slags multidimensionellt performanceverk. Vi sammanfogar film, foto, ljus och spoken word med de musikaliska verktyg som Konserthuset erbjuder, med Kungliga Filharmonikerna och dess egna ljudrymder, säger Mattias Klum.
Han är noga med att påpeka att trots att föreställningen bygger på en mängd skilda element och blandade konstformer, så är det inte bara överväldigande effekter som eftersträvas.

– Enkelheten är också viktig. På samma sätt som pausen är en oerhört viktig beståndsdel i musik, så är tystnaden det för oss, säger Mattias Klum
– Den hörbara tystnaden i en fjällmiljö på hösten, när fåglarna gett sig av; det är en nästan vakuumartad förnimmelse. Det är sådant vi vill att betraktaren ska få uppleva.

Gåshud

De visuella delarna av verket har spelats in under resor i Spanien, Italien, Sverige, Thailand, Zimbabwe, Indonesien och på Hawaii. Den musikaliska delen arbetas just nu fram tillsammans med Kungliga Filharmonikerna.
– Hela samarbetet med Konserthuset och orkestern är väldigt associativt, ett flöde i båda riktningarna. Vi för fram olika musikverk och så är diskussionen igång. Utgångspunkten kan vara en ton, en färg, en hel scen eller en detalj ur en scen.

 – Vi kan få tillbaka musikförslag vi aldrig hört tidigare, men som sitter perfekt, säger Iris Alexandrov.
– Och vi får gåshud, tillägger Mattias Klum.

I föreställningen kommer det också att finnas andra ljudrymder, rena naturljud som hör ihop med filmningstillfällena, liksom bakgrundsmusik som Alexandrov och Klum själva skapat, precis som de gjort till de flesta av sina filmer.
– Ibland har vi ett bakgrundsljud som orkestern svarar på och bygger vidare på. Det är så spännande när det händer, då slutar verket att vara ett objekt och transporteras i stället ut i verkligheten; det spiller ut. Det är som om mannen i en porträttmålning skulle föra ut handen ur tavlan, säger Iris Alexandrov.

– Det är över huvud taget fantastiskt att arbeta med Kungliga Filharmonikerna, med musiker som är så skickliga och konstnärligt öppna. Det är viktigt med lekfullhet, även om utgångspunkten varit djupaste gravallvar. Den lekfullheten känner vi verkligen här, säger Mattias Klum.

Förståelse och vördnad

Det djupa gravallvar han talar om är den ekologiska verkligheten, miljön, som också utgör en central del av Sagor från verkligheten.

– Allt det här man läser om miljön, om plasten i havet, om problem med regnskogsavverkningar – det är inte bara något teoretiskt, utan det är något vi ser med egna ögon när vi är ute och och gör våra verk och filmer. Så det blir en naturlig del av våra berättelser, säger Mattias Klum och fortsätter:
– Det handlar om människans roll i naturen och naturens roll i människans existens. Vi vet vad planeten tål, och vi vet hur planeten svarar på människans tryck när gränserna passerats. Vi vill skapa en förståelse för människans beroende av naturen, men också en vördnad inför naturen.

– Det vore konstigt om vi inte använde all vår kärlek, empati och kraft för att förmedla hur viktigt det här är, säger Iris Alexandrov.

– Sen kommer man förstås inte hit till Konserthuset för att bli undervisad. Det är ingen forskningsföreläsning utan personliga berättelser som vi vill dela med oss av.

Med musik till berättelsens kärna

Både Iris Alexandrov och Mattias Klum har egen musikbakgrund. Mattias Klum kommer från ett musikaliskt hem där särskilt pappa och storebror musicerade mycket.

– Flygeln användes flitigt och det stod en kontrabas i hörnet. Själv var jag tre år när jag började spela trummor och fem år när jag började ta lektioner, säger Mattias Klum.
Hans enda formella utbildning är också som funk- och latintrummis på musikprogrammet vid Södra latins gymnasium. Iris Alexandrov berättar att hon alltid varit intresserad av komponerande. På gitarr och piano skapar hon ljudrymder och musik till duons verk.

– Mattias och jag tar ofta fram en atmosfärisk ljudbild kring ett verk för att förstå vad berättelsens kärna är, säger Iris Alexandrov.
De har en studio – eller musikateljé som de själva säger – med trummor, flygel, gitarrer och syntar som de använder för att göra musiken till sina filmer och verk.

På frågan om de själva kommer att spela någonting i Sagor från verkligheten är Mattias på väg att svara ett bestämt nej, men har inte mer än öppnat munnen förrän Iris lägger handen på hans arm och säger:
– Säg inte det du... vi vet nog inte än.

— Lars Lovén

 

Kommande konserter

  • Två människor står med ryggarna mot kameran. De står utomhus under en stjärnhimmel. Stjärnorna poppar ut och blänker extra starkt. Fotografi.
    Genre: Kungliga Filharmonikerna

    En poetisk föreställning med konstnärsduon Alexandrov Klum

    Torsdag 8 februari 2018 kl 18.00
  • Två människor står med ryggarna mot kameran. De står utomhus under en stjärnhimmel. Stjärnorna poppar ut och blänker extra starkt. Fotografi.
    Genre: Kungliga Filharmonikerna

    En poetisk föreställning med konstnärsduon Alexandrov Klum

    Fredag 9 februari 2018 kl 19.00