Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se
Igor sitter i en fåtölj med en bok i handen. Tittar in i kameran. Ett äldre svartvitt fotografi.

Igor Stravinsky

Sakari Oramo i action. Energisk bild har han dirigerar orkestern. Fotografi.

Sakari Oramo

Kirill sitter vid sin flygel. Fotografi.

Kirill Gerstein

Genre: Kungliga Filharmonikerna

Stravinskyfestival – Petrusjka

Klassiker av en tonsättarikon.

Stravinsky är 1900-talsmusikens stora ikon! Ingen har gjort samma avtryck i den moderna musikhistorien som han. Mest kända och omtyckta är de stora baletterna Våroffer, Eldfågeln och Petrusjka som kom till på uppdrag av balettchefen och impressarion Sergej Djagilev, chef för den ryska balettruppen Ballets Russes i Paris.

Här får vi uppleva den fantastiska musiken till Petrusjka, som från början var tänkt som en pianokonsert. Men Djagilev insåg potentialen som balettmusik och placerade handlingen till ett ryskt nöjesfält. Bland attraktionerna skulle finnas en traditionell rysk dockteater och när Stravinsky komponerade musiken såg han framför sig bilden av en docka som får liv och prövar orkesterns tålamod till demoniska flöden av pianoarpeggion.

Stravinsky var själv en skicklig pianist och konserten för piano och blåsare komponerade han för att framföra själv. Han ville inte, som han berättat i intervjuer, att några ”inkompetenta eller romantiska händer” skulle lägga beslag på den här musiken. När andra världskriget bröt ut flyttade Stravinsky till USA där han blev en stor celebritet. När han komponerade den oupphörligt fascinerande och nyklassiskt klingande Concerto in D för stråkorkester framlevde han sina dagar i Hollywood.

Petrusjka spelas in för senare publicering på KonserthusetPlay – ditt konserthus på nätet. 

Klassiker av en tonsättarikon.

Torsdag 12 oktober 2017
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

125-415 kr

Stravinsky är 1900-talsmusikens stora ikon! Ingen har gjort samma avtryck i den moderna musikhistorien som han. Mest kända och omtyckta är de stora baletterna Våroffer, Eldfågeln och Petrusjka som kom till på uppdrag av balettchefen och impressarion Sergej Djagilev, chef för den ryska balettruppen Ballets Russes i Paris.

Här får vi uppleva den fantastiska musiken till Petrusjka, som från början var tänkt som en pianokonsert. Men Djagilev insåg potentialen som balettmusik och placerade handlingen till ett ryskt nöjesfält. Bland attraktionerna skulle finnas en traditionell rysk dockteater och när Stravinsky komponerade musiken såg han framför sig bilden av en docka som får liv och prövar orkesterns tålamod till demoniska flöden av pianoarpeggion.

Stravinsky var själv en skicklig pianist och konserten för piano och blåsare komponerade han för att framföra själv. Han ville inte, som han berättat i intervjuer, att några ”inkompetenta eller romantiska händer” skulle lägga beslag på den här musiken. När andra världskriget bröt ut flyttade Stravinsky till USA där han blev en stor celebritet. När han komponerade den oupphörligt fascinerande och nyklassiskt klingande Concerto in D för stråkorkester framlevde han sina dagar i Hollywood.

Petrusjka spelas in för senare publicering på KonserthusetPlay – ditt konserthus på nätet. 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Igor Stravinsky Concerto in D för stråkorkester
    12 min
  • Igor Stravinsky Konsert för piano och blåsare
    20 min
  • Extranummer:
  • Igor Stravinsky Tango för piano
    3 min
  • Paus
    25 min
  • Igor Stravinsky Petrusjka (version 1947)
    42 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Sakari Oramo Dirigent
  • Kirill Gerstein piano

Torsdag 12 oktober 2017
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

125-415 kr