Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se
Christoffer spelar på sin klarinett i profil. Finklädd. Fotografi.

Christoffer Sundqvist

Gruppbild på kvartetten, de går bort från kameran, vänder sig om och ser glada ut. Fotografi.

Cuarteto Quiroga

Närbild på en strålande glad Irina. Foto

Irina Simon-Renes

Anders står upp och håller i sin flöjt. Ser glad ut. Porträtt o helfigur. Foto.

Anders Jonhäll

Karin står med sin klarinett i handen, hon ser glad ut och såpbubblor flyger runt henne. Fotografi.

Karin Dornbusch. Foto: Johan Sundell

Christian skrattar och ser glad ut. Närbild, fotografi.

Christian Ihle Hadland

Gruppbild på trion. Foto.

ZilliacusPerssonRaitinen

Genre: Kammarmusik

Måndag hela veckan – Dag 3

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter varje dag med mängder av gäster.

Max Bruch är framförallt känd för sin himmelskt vackra och virtuosa violinkonsert. Ibland kan det tyckas som om den står i vägen för all annan musik av den tyske tonsättaren, för han komponerade en lång rad orkesterverk och instrumentalkonserter, sånger och tre operor. Han skrev också en pianotrio, två stråkkvartetter och ett knippe Schwedische Tänze för violin och piano (!). Och så den här fina stråkoktetten som trion ZilliacusPerssonRaitinen framför tillsammans med Quarteto Quiroga och violinisten Irina Simon-Renes.

Som titeln antyder är amerikanske tonsättaren George Crumbs Vox balaenae – Voice of the Whale inspirerad av valsång. Stycket är skrivet för elektrisk flöjt och mikrofonförstärkt piano och tillägnat och uruppfört av New York Camerata.  Som kontrast får vi även höra musik av Joseph Haydn och Francis Poulenc.

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Torsdag 5 april 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

195 kr

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter varje dag med mängder av gäster.

Max Bruch är framförallt känd för sin himmelskt vackra och virtuosa violinkonsert. Ibland kan det tyckas som om den står i vägen för all annan musik av den tyske tonsättaren, för han komponerade en lång rad orkesterverk och instrumentalkonserter, sånger och tre operor. Han skrev också en pianotrio, två stråkkvartetter och ett knippe Schwedische Tänze för violin och piano (!). Och så den här fina stråkoktetten som trion ZilliacusPerssonRaitinen framför tillsammans med Quarteto Quiroga och violinisten Irina Simon-Renes.

Som titeln antyder är amerikanske tonsättaren George Crumbs Vox balaenae – Voice of the Whale inspirerad av valsång. Stycket är skrivet för elektrisk flöjt och mikrofonförstärkt piano och tillägnat och uruppfört av New York Camerata.  Som kontrast får vi även höra musik av Joseph Haydn och Francis Poulenc.

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Joseph Haydn Stråkkvartett C-dur op 20:2
    21 min
  • George Crumb Vox balaenae  – Voice of the Whale
    22 min
  • Paus
    20 min
  • Francis Poulenc Sonat för två klarinetter
    7 min
  • Max Bruch Stråkoktett
    24 min
  • Medverkande

  • ZilliacusPerssonRaitinen
  • Cuarteto Quiroga
  • Irina Simon-Renes violin
  • Anders Jonhäll flöjt
  • Karin Dornbusch klarinett
  • Christoffer Sundqvist klarinett
  • Christian Ihle Hadland piano

Torsdag 5 april 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

195 kr