Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se
Närbild på Christian som skrattar och ser glad ut. Fotografi.

Christian Ihle Hadland

Anders står med sin flöjt i handen och tittar in i kameran. Foto.

Anders Jonhäll

Karin står och ser glad ut med hennes klarinett. Uppklädd i festkläder med såpbubblor flygandes runt. Fotografi.

Karin Dornbusch. Foto: Johan Sundell

Christoffer spelar på sin klarinett i profil. Finklädd. Fotografi.

Christoffer Sundqvist

Irina ser glad ut. Närbild, fotografi.

Irina Simon-Renes

Närbild på Stephen som syns genom sin harpa. Foto.

Stephen Fitzpatrick

Gruppbild på trion som står tätt intill varandra och ser glada ut. Foto.

ZilliacusPerssonRaitinen

Genre: Kammarmusik

Måndag hela veckan – Dag 5

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter varje dag med mängder av gäster.

Den franska tonsättaren Gérard Pesson (född 1958) har i Nebenstück utgått från Johannes Brahms längtansfyllda och svärmiska ballad för piano i H-dur ur samlingen med fyra ballader opus 10. Med gästande pianisten Christian Ihle Hadland och trion ZilliacusPerssonRaitinen förstärkt med klarinettisten Karin Dornbusch och violinisten Irina Simon-Renes får vi här den exklusiva möjligheten att höra både förlagan och Pessons omkomponering av verket från 1998.

En ren hyllning till Robert Schumann – vilket ju också titeln skvallrar om – är Kurtágs Hommage för klarinett, viola och piano. Det består av fem mycket korta satser, alla under en minut, och en avslutande sats lika lång som de andra tillsammans med rubriken Abschied, avsked.

Johannes Brahms var på många sätt, framförallt i sångerna, en arvtagare till Robert Schumann. I den här trion, en av de få med den här besättningen som kan sägas ingå i standardrepertoaren, finns också många vackert sångbara linjer.

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Lördag 7 april 2018
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

195 kr

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter varje dag med mängder av gäster.

Den franska tonsättaren Gérard Pesson (född 1958) har i Nebenstück utgått från Johannes Brahms längtansfyllda och svärmiska ballad för piano i H-dur ur samlingen med fyra ballader opus 10. Med gästande pianisten Christian Ihle Hadland och trion ZilliacusPerssonRaitinen förstärkt med klarinettisten Karin Dornbusch och violinisten Irina Simon-Renes får vi här den exklusiva möjligheten att höra både förlagan och Pessons omkomponering av verket från 1998.

En ren hyllning till Robert Schumann – vilket ju också titeln skvallrar om – är Kurtágs Hommage för klarinett, viola och piano. Det består av fem mycket korta satser, alla under en minut, och en avslutande sats lika lång som de andra tillsammans med rubriken Abschied, avsked.

Johannes Brahms var på många sätt, framförallt i sångerna, en arvtagare till Robert Schumann. I den här trion, en av de få med den här besättningen som kan sägas ingå i standardrepertoaren, finns också många vackert sångbara linjer.

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Robert Schumann Märchenerzählungen för klarinett, viola och piano
    15 min
  • Ivan Fedele Imaginary sky-lines för flöjt och harpa
    9 min
  • György Kurtág Hommage à Robert Schumann för klarinett, viola och piano
    9 min
  • Paus
    20 min
  • Johannes Brahms Ballad H-dur för piano op 10:4
    9 min
  • Gérard Pesson Nebenstück för klarinett och stråkkvartett
    8 min
  • Johannes Brahms Trio för klarinett, cello och piano
    22 min
  • Medverkande

  • ZilliacusPerssonRaitinen
  • Anders Jonhäll flöjt
  • Karin Dornbusch klarinett
  • Christoffer Sundqvist klarinett
  • Irina Simon-Renes violin
  • Stephen Fitzpatrick harpa
  • Christian Ihle Hadland piano

Lördag 7 april 2018
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

195 kr