Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se
Stephen Fitzpatrick syns igenom strängarna på sin harpa. Foto.

Stephen Fitzpatrick

Anders håller sin flöjt och står upp. Fotografi.

Anders Jonhäll

Christoffer spelar på sin klarinett i profil. Finklädd. Fotografi.

Christoffer Sundqvist

Närbild på en glad Christian. Fotografi.

Christian Ihle Hadland

Bridget står framför en målning i svarta toner. Närbild, fotografi.

Bridget Allaire-Mäki

Trion på gruppbild, alla spelar sina instrument. Fotografi

ZilliacusPerssonRaitinen

Genre: Kammarmusik

Måndag hela veckan – Dag 6:2

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter i dagarna sju med mängder av gäster.

Huvudperson vid den stora Tonsättarfestivalen 2009 i Konserthuset Stockholm var den engelske tonsättaren Thomas Adès. Sedan det stora genombrottet med operan Powder Her Face har han betraktats som en av vår tids stora kompositörer. Hans Catch är en musikalisk lek där klarinetten bokstavligen ”fångas in” och till sist tar plats tillsammans med pianotrion. 

På sitt sätt lekfull är också Claude Debussys Sonat för flöjt, viola och harpa. Debussy kunde själv inte riktigt bestämma sig för om hans sonat skulle röra till tårar eller locka till skratt. En sak var han däremot säker på: ”Den som kort och gott beskriver det här som impressionism är – imbecill.” 

Vi får också stifta bekantskap med musik av Mélanie Bonis, under samtiden mer känd som Mel Bonis, som studerade tillsammans med Debussy på konservatoriet i Paris. 

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

Konsertserien Äntligen måndag firar 10 år med fullspäckad kammarmusikfestival!

Söndag 8 april 2018
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

195 kr

Måndag hela veckan är precis vad det låter som – Äntligen måndag-konserter i dagarna sju med mängder av gäster.

Huvudperson vid den stora Tonsättarfestivalen 2009 i Konserthuset Stockholm var den engelske tonsättaren Thomas Adès. Sedan det stora genombrottet med operan Powder Her Face har han betraktats som en av vår tids stora kompositörer. Hans Catch är en musikalisk lek där klarinetten bokstavligen ”fångas in” och till sist tar plats tillsammans med pianotrion. 

På sitt sätt lekfull är också Claude Debussys Sonat för flöjt, viola och harpa. Debussy kunde själv inte riktigt bestämma sig för om hans sonat skulle röra till tårar eller locka till skratt. En sak var han däremot säker på: ”Den som kort och gott beskriver det här som impressionism är – imbecill.” 

Vi får också stifta bekantskap med musik av Mélanie Bonis, under samtiden mer känd som Mel Bonis, som studerade tillsammans med Debussy på konservatoriet i Paris. 

Läs artikel i senaste numret av magasinet Lyssna (öppnas i nytt fönster)

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Florent Schmitt Sonatine en trio för flöjt, klarinett och piano
    9 min
  • Thomas Adès Catch för klarinett, violin, cello och piano
    11 min
  • Jean Françaix Kvintett nr 1 för flöjt, violin, viola, cello och harpa
    12 min
  • Mélanie Bonis Soir-Matin för pianotrio
    10 min
  • Claude Debussy Sonat för flöjt, viola och harpa
    18 min
  • Camille Saint-Saëns Berceuse, version för violin och harpa
    5 min
  • Medverkande

  • ZilliacusPerssonRaitinen
  • Anders Jonhäll flöjt
  • Christoffer Sundqvist klarinett
  • Bengt Forsberg piano
  • Christian Ihle Hadland piano
  • Stephen Fitzpatrick harpa
  • Bridget Allaire-Mäki Konstnär

Söndag 8 april 2018
kl 18.00

Sluttid ca kl 20.00

Pris:

195 kr