Sök på konserthuset.se

Information med anledning av coronapandemin

Med anledning av coronapandemin har samtliga evenemang i Konserthuset Stockholm varit inställda under perioden 13 mars till 30 juni 2020. Här hittar du vanliga frågor och svar samt information om sommaren och hösten.

Verksamheten har varit inställd med anledning av bestämmelserna kring besöksantal vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster samt Folkhälsomyndighetens rekommendationer kring hur vi tillsammans kan hjälpas åt för att minska smittspridningen i samhället.

Köpta biljetter har återlösts. Den omfattande hanteringen har tagit tid. Vi vill tacka för förståelse och stort tålamod hos våra kunder.

Under våren har vi på olika sätt lyft fram och utvecklat vårt digitala utbud. Våra livesändningar och andra produktioner finns fortsatt tillgängliga på Konserthuset Play. Allt är gratis och du behöver inte skapa något konto.

Upptäck vår konsertfilmer på Konserhuset Play, helt utan kostnad

Vad händer i sommar?

Konserthuset Stockholm håller öppet för publik under sommarsäsongen den 4 juli–23 augusti. Det finns möjlighet att ta del av husets egenproducerade utställning om 200-årsjubilaren Jenny Lind, minikonserter med unga sommarmusiker samt guidade visningar av byggnaden.

Ta del av programmet för Konserthusets sommarsäsong

Det är en anpassad öppning där Konserthuset följer myndigheternas rekommendationer för att skapa ett tryggt besök. Framför allt ger vi möjlighet att hålla avstånd genom att begränsa besöksantalet och genom tydliga anvisningar om hur vi bäst tar hänsyn till varandra i våra generösa foajéer.

Läs mer om hur Konserthuset anpassar sin verksamhet under sommaren 2020

I augusti genomförs fem konserter med Kungliga Filharmonikerna där vi åter spelar för publik i salen. Vi säljer biljetter till ett begränsat antal platser (max 50) per konsert. Det finns gott om plats med tomma platser och bänkrader mellan olika sällskap. Samtliga konserter (utom den 6 augusti) livesänds. 

Läs mer om konserterna och boka här

Vad händer i höst?

Vi säljer för närvarande våra konsertserier för hela säsongen 20/21. Serierna innehåller ett utbud av konserter från september månad ända till och med juni 2021. Även om gällande regelverk just nu inte tillåter mer än en mycket begränsad publik, så hoppas vi ju att någon gång inom denna säsongs tidsspann kunna återgå till en mer normaliserad verksamhet.

Vi har tagit fram tillfälliga köpvillkor som underlättar för den som vill kunna avboka hela eller delar av sin serie. Självklart gäller full återbetalning för konserter som vi tvingas ställa in. För dig som vill dela vår dröm om framtida konsertupplevelser är en konsertserie 20/21 ett tryggt alternativ.

Läs mer om hur vi tänker kring konsertseriesäsongen 20/21 och de särskilda villkoren

Hur hösten kommer att se ut beror på utvecklingen i samhället. Vi är stolta över vårt program och planerar för att kunna erbjuda dig ett utbud så nära utgångspunkten som möjligt, givetvis med full respekt för myndigheternas regelverk. Vi räknar med att behöva göra anpassningar, men avvaktar ännu om de närmaste veckorna kan medföra eventuella nya besked som påverkar på vilket sätt vi kan spela för dig.  

Oavsett vad som händer, så kommer vi att gå ut med kommunikation i god tid till våra konsertseriekunder, och informera om vad som gäller för respektive serie under den närmaste perioden. Det är inte osannolikt att vi kommer att behöva arbeta några månader i taget med planeringen, och vi hoppas i så fall på tålamod och fördragsamhet med detta. I varje läge kommer vi att göra vårt yttersta för att på bästa sätt leva upp till vårt uppdrag och till dina förväntningar, även om det blir förändringar.

Vi har i dagsläget inte satt några datum för nya biljettsläpp för enskilda konserter under hösten. Håll utkik på vår webbplats för uppdateringar. Vi informerar också regelbundet via våra nyhetsbrev.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för löpande uppdateringar

Om du redan är kund hos oss: se gärna till att du har sagt ja till att ta emot digital information från oss via inställningarna i Mitt konto (öppnas i nytt fönster)

Vanliga frågor och svar 

Denna sida uppdateras löpande med vanliga frågor och svar. Observera att såväl frågor som svar kan förändras över tid.

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja. Pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Du får ett mejl som beskriver hur det går till och du behöver inte kontakta oss. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser. Om du inte meddelat oss någon mejladress kommer vi att kontakta dig via brev, sms eller telefon.

Sker återbetalning innan konsertdatum?

Vi försöker göra återbetalningarna så fort vi kan, men kan inte garantera att du får pengarna innan konsertdatumet. Ibland kan det ta väldigt lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger utanför vår kontroll.

Hur vet jag att pengarna har återbetalats? 

Om du har betalat med kort online eller över telefon så görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. I vissa fall syns återbetalningen i anslutning till det datum som du gjorde ditt köp, och inte på det datum som återbetalningen gjordes från oss. Du kan alltså behöva leta bland datum långt tillbaka i tiden för att hitta det återbetalade beloppet.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade. Vårt tips är att kontrollera e-posten en gång till; kika gärna även i skräpposten för säkerhets skull. Vi skickar information till den mejladress som du angav när du köpte din biljett. Om du använder flera olika e-postadresser, fundera då över vilken adress som du har registrerad hos oss. Tack på förhand.

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi meddelar på konsertsidan här på webben och kontaktar samtliga kunder, i första hand via e-post. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser.

Vad gäller om en eller flera konserter i min konsertserie ställs in?

Du återbetalas den del av konsertseriebeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna. Du kan välja att få beloppet insatt på ett presentkort om du skulle föredra det. Du får ett mejl eller ett brev från oss kring detta och behöver inte ta en egen kontakt.

Vad gäller om jag själv avbokar?

För våra konsertserier 20/21 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka hela serien fram till en vecka innan den första konserten och få hela beloppet återbetalat. Du kan även välja att avboka enskilda biljetter i din serie och får då den delen av beloppet insatt på ett presentkort.

För konserter som genomförs gäller i övrigt våra ordinarie köpvillkor, vilket bland annat innebär att köpta biljetter inte återbetalas.

Se vidare Konserthusets köpvillkor

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Återkom till oss när situationen normaliserat sig och du hittat en konsert som du vill gå på. Vi kommer att vara mycket flexibla när det gäller presentkort med sista giltighetsdatum under 2020.

Information om våra presentkort

Har biljettkontoret öppet som vanligt?

Vi hjälper dig med alla dina biljettärenden via telefon måndag–fredag kl 11.00–16.00. Ring oss på telefonnummer 08-50 66 77 88. Vi kan genomföra säkra kortbetalningar per telefon och skickar dig dina biljetter digitalt eller per post helt utan kostnad.

Många ärenden kan även hanteras via e-post; mejla gärna din fråga till biljett@konserthuset.se

Biljettkontoret i hörnet Sveavägen/Kungsgatan har tills vidare stängt för personliga besök.

Under sommarsäsongen finns en biljettdisk i vestibulen mot Hötorget, där vi framför allt säljer biljetter till våra guidade visningar.

***

Texten uppdaterades den 4 augusti 2020.

Länk till Folkhälsomyndighetens hemsida (öppnas i nytt fönster)