Sök på konserthuset.se

Information med anledning av coronapandemin

Här hittar du vanliga frågor och svar samt information om hur Konserthuset planerar inför hösten 2020.

Vad händer i höst?

Hur säsongen 20/21 kommer att se ut beror givetvis på utvecklingen i samhället. Vår målsättning är att kunna erbjuda ett utbud så nära vår originalplanering som möjligt, givetvis med hänsyn till myndigheternas regelverk.

Vi kommer att behöva göra anpassningar, bland annat av viss repertoar vid våra orkesterkonserter. För musikernas säkerhet justerar vi vissa program för att kunna hålla rekommenderade säkerhetsavstånd. Just nu kan vi helt enkelt inte vara lika många på scenen som normalt. Dessutom kan situationen i världen påverka på vilket sätt musiker och ensembler kan komma till oss. På grund av dessa två faktorer kan du under denna säsong förvänta dig fler programändringar än normalt. Vi hoppas på förståelse för detta. 

Vi uppdaterar löpande höstens program, och arbetar med att göra de anpassningar som behövs för att kunna genomföra säkra evenemang. De allra flesta konserter kommer att genomföras, i nuläget för en publik på max 50 personer. Vissa konserter kommer dock att behöva ställas in – då erbjuder vi precis som i våras i stället livesändningar via Konserthuset Play, med den skillnaden att vi nu också låter 50 lyckliga vara med i salen.

Konsertseriekunder har fått information från vårt biljettkontor om vad som gäller för respektive serie under september månad. 

Eftersom vår högsta dröm är att åter få spela för så många av er som möjligt – den dagen myndigheterna bedömer detta som säkert – så arbetar vi löpande med vår planering. Detta för att kunna ha möjlighet att erbjuda plats för fler om förutsättningarna skulle ändras. Regeringen förbereder ju en möjlighet till undantag från publikgränsen på 50 personer för evenemang med sittande publik, vilket skulle kunna påverka vår verksamhet från den 1 oktober. Vi avvaktar därför vidare besked för vårt program från den 1 oktober och framåt.

Konserthuset erbjuder en trygg miljö för dig som besökare, där det finns goda möjligheter att hålla fysisk distans till andra sällskap både i foajéer och konsertsalar. Vid nyinsatta konserter säljer vi biljetter på ett sätt som tar hänsyn till detta. Konsertseriekunder med fast plats kommer att informeras separat om tillfällig omplacering blir aktuellt.

Läs om hur Konserthuset skapar en trygg miljö

Vi hoppas på ditt tålamod med osäkerheten och de förändringar som kan komma att uppstå denna säsong. Vi lovar att i varje läge göra vårt yttersta för att på bästa sätt leva upp till vårt uppdrag och till dina förväntningar. Tillsammans drömmer vi om att mötas igen – i musiken!

Vanliga frågor och svar 

Denna sida uppdateras löpande med vanliga frågor och svar. Observera att såväl frågor som svar kan förändras över tid.

När släpps biljetterna till enskilda konserter under säsongen 20/21?

På grund av det föränderliga läget kommer biljettsläpp att göras löpande under säsongen, efter hand som omständigheterna tillåter. Håll utkik i konsertkalendern här på webbplatsen för uppdateringar.

Varför är vissa konserter redan uppbokade? 

Många av våra konserter ingår i någon av våra konsertserier. I flera fall innebär det att vi redan har fyllt den just nu tillåtna kvoten på max 50 personer via dessa bokningar. Skulle återbudsbiljetter bli tillgängliga längre fram, kommer de att släppas till allmän försäljning.

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja. Pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Du får ett mejl som beskriver hur det går till och du behöver inte kontakta oss. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser. Om du inte meddelat oss någon mejladress kommer vi att kontakta dig via brev, sms eller telefon.

Sker återbetalning innan konsertdatum?

Vi försöker göra återbetalningarna så fort vi kan, men kan inte garantera att du får pengarna innan konsertdatumet. Ibland kan det ta väldigt lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger tyvärr utanför vår kontroll. 

Hur vet jag att pengarna har återbetalats? 

Om du har betalat med kort online eller över telefon så görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. I vissa fall syns återbetalningen i anslutning till det datum som du gjorde ditt köp, och inte på det datum som återbetalningen gjordes från oss. Du kan alltså behöva leta bland datum långt tillbaka i tiden för att hitta det återbetalade beloppet.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade. Vårt tips är att kontrollera e-posten en gång till; kika gärna även i skräpposten för säkerhets skull. Vi skickar information till den mejladress som du angav när du köpte din biljett. Om du använder flera olika e-postadresser, fundera då över vilken adress som du har registrerad hos oss. Tack på förhand.

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi meddelar på konsertsidan här på webben och kontaktar samtliga kunder, i första hand via e-post. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser.

Jag känner mig inte riktigt kry – vad ska jag göra? 

Du ska inte komma till Konserthuset om du känner minsta sjukdomssymptom. Låt någon annan få din biljett eller kontakta biljettkontoret via telefon 08-50 66 77 88 så återlöser vi biljetten. (Detta är en tillfällig ändring av våra köpvillkor som är gjord med anledning av gällande rekommendationer).

Vad gäller om en eller flera konserter i min konsertserie ställs in?

Du återbetalas den del av konsertseriebeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna, antingen på presentkort eller till bankkonto. Du får ett mejl eller ett brev från oss kring detta och behöver inte ta en egen kontakt.

Vad gäller om jag själv avbokar?

För våra konsertserier 20/21 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka hela serien fram till en vecka innan den första konserten och få hela beloppet återbetalat.

Du kan även välja att avboka enskilda biljetter i din serie fram till kl 12.00 på konsertdagen och får då den delen av beloppet insatt på ett presentkort.

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Återkom till oss när situationen normaliserat sig och du hittat en konsert som du vill gå på. Vi kommer att vara mycket flexibla när det gäller presentkort med sista giltighetsdatum under 2020.

Information om våra presentkort

Är biljettkontoret öppet?

Ja, vi har öppet för personliga besök måndag–fredag kl 12.00–16.00.

Vi vill tipsa om att vi gärna hjälper dig med alla dina biljettärenden via telefon. Du når oss på telefonnummer 08-50 66 77 88, måndag–fredag kl 11.00–16.00. Vi kan genomföra säkra kortbetalningar per telefon och skickar dig dina biljetter digitalt eller per post, helt utan kostnad.

Många ärenden kan även hanteras via e-post; mejla gärna din fråga till biljett@konserthuset.se

***

Texten uppdaterades den 11 september 2020.

Länk till Folkhälsomyndighetens hemsida (öppnas i nytt fönster)