Sök på konserthuset.se

Information med anledning av coronapandemin

Här hittar du vanliga frågor och svar samt uppdaterad information om Konserthusets verksamhet.

Just nu har vi ingen publik verksamhet, men vi livesänder våra konserter

Från och med den 24 november gäller en gräns på max åtta personer vid samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar i Stockholms län.

Publiktaket på åtta personer gäller även för evenemang med sittande publik. Begränsningen gäller i landets samtliga län och följer regeringens normerande restriktioner. Länsstyrelsens beslut gäller tillsvidare, men utvärderas löpande.

Den publika verksamheten i Konserthuset Stockholm är inställd tillsvidare. Den återupptas när vi åter får spela för fler. 

Här kan du läsa mer om Länsstyrelsens beslut (öppnas i nytt fönster)

Vi ses på Konserthuset Play

Musiken tystnar dock inte – vi fortsätter att spela och livesända våra konserter. Du hittar dessa och mycket annat på vår egen streamingtjänst Konserthuset Play. Håll utkik här på webbplatsen för uppdateringar. Du hittar datum för våra kommande livesändningar i vår konsertkalender.

Information till dig som har en konsertserie

Konserthuset har under många år kunnat glädjas åt en rekordartad publiktillströmning. Många av er konsertseriekunder valde att förnya er serier inför säsongen 20/21, vilket vi är oerhört tacksamma över.

Under hösten hoppades vi länge på möjligheten att spela för fler, och att vi skulle kunna ta emot alla som följt oss in i denna säsong, men detta har tyvärr inte varit möjligt.

Då vi konstaterar att vi inte inom överskådlig framtid kommer att kunna starta våra serier, har vi beslutat att ställa in resten av seriesäsongen 20/21. Vi återlöser därmed resterande konserter i din serie.

Musiken i Konserthuset tystnar dock inte, utan vi fortsätter att spela.  Oavsett hur många eller få som kan besöka oss på plats så kommer vi att spela och sända våra konserter live. Vi hoppas att du följer oss på Konserthuset Play.

Samtliga konsertseriekunder har fått detaljerad information via brev. Det omfattande arbetet med återbetalningarna kan ta tid och vi tackar på förhand för ditt fortsatta tålamod.

När vi får ta emot publik igen är du varmt välkommen som lösbiljettkund. Den särskilda rabatten för dig som har konsertserie behåller du hela säsongen.

Vanliga frågor och svar 

Denna sida uppdateras löpande med vanliga frågor och svar. Observera att såväl frågor som svar kan förändras över tid.

När släpps biljetterna till enskilda konserter under säsongen 20/21?

På grund av det föränderliga läget görs biljettsläpp löpande under säsongen, efter hand som omständigheterna tillåter. Håll utkik i konsertkalendern här på webbplatsen för uppdateringar.

Är det säkert att besöka Konserthuset?

Konserthuset erbjuder en trygg miljö för dig som besökare, där det finns goda möjligheter att hålla fysisk distans till andra sällskap både i foajéer och konsertsalar.

Läs om hur Konserthuset skapar en trygg miljö

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja. Pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Du får ett mejl som beskriver hur det går till och du behöver inte kontakta oss. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser. Om du inte meddelat oss någon mejladress kommer vi att kontakta dig via brev, sms eller telefon.

Sker återbetalning innan konsertdatum?

Vi försöker göra återbetalningarna så fort vi kan, men kan inte garantera att du får pengarna innan konsertdatumet. Ibland kan det ta väldigt lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger tyvärr utanför vår kontroll. 

Hur vet jag att pengarna har återbetalats? 

Om du har betalat med kort online eller över telefon så görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. I vissa fall syns återbetalningen i anslutning till det datum som du gjorde ditt köp, och inte på det datum som återbetalningen gjordes från oss. Du kan alltså behöva leta bland datum långt tillbaka i tiden för att hitta det återbetalade beloppet.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade. Vårt tips är att kontrollera e-posten en gång till; kika gärna även i skräpposten för säkerhets skull. Vi skickar information till den mejladress som du angav när du köpte din biljett. Om du använder flera olika e-postadresser, fundera då över vilken adress som du har registrerad hos oss. 

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi meddelar på konsertsidan här på webben och kontaktar samtliga kunder, i första hand via e-post. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser.

Jag känner mig inte riktigt kry – vad ska jag göra? 

Du ska inte komma till Konserthuset om du känner minsta sjukdomssymptom. Låt någon annan få din biljett eller kontakta biljettkontoret via telefon 08-50 66 77 88 så återlöser vi biljetten. (Detta är en tillfällig ändring av våra köpvillkor som är gjord med anledning av gällande rekommendationer).

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Återkom till oss när situationen normaliserat sig och du hittat en konsert som du vill gå på. Vi kommer att vara mycket flexibla när det gäller presentkort med sista giltighetsdatum under säsongen 20/21.

Information om våra presentkort

Är biljettkontoret öppet?

Biljettkontoret har tills vidare stängt för personliga besök.

Vi kan hjälpa dig med alla dina biljettärenden via telefon. Du når oss på telefonnummer 08-50 66 77 88, måndag–fredag kl 11.00–16.00. 

Många ärenden kan även hanteras via e-post; mejla gärna din fråga till biljett@konserthuset.se

***

Texten uppdaterades den 14 december 2020.

Länk till Folkhälsomyndighetens hemsida (öppnas i nytt fönster)