Sök på konserthuset.se

Information med anledning av coronapandemin

Här hittar du vanliga frågor och svar samt information om hur Konserthuset arbetar med programmet hösten 2020.

Från och med den 24 november gäller en gräns på max åtta personer vid samtliga allmänna sammankomster och offentliga tillställningar i Stockholms län. Publiktaket på åtta personer gäller även för evenemang med sittande publik.

Publiktaket på åtta personer gäller i landets samtliga län och följer regeringens normerande restriktioner.

Konserthuset Stockholm ställer därmed in all publik verksamhet till och med den 5 januari 2021.

Länsstyrelsens beslut gäller tillsvidare, men utvärderas löpande.

Här kan du läsa mer om Länsstyrelsens beslut (öppnas i nytt fönster)

Vi ses på Konserthuset Play

Musiken tystnar dock inte – vi kommer att fortsätta att spela och att livesända våra konserter. Du hittar dessa och mycket annat på vår egen streamingtjänst Konserthuset Play. Håll utkik här på webbplatsen för uppdateringar.

Information till dig som har en konsertserie

Konserthuset har under många år kunnat glädjas åt en rekordartad publiktillströmning. Många av er konsertseriekunder har valt att följa med oss in i denna osäkra säsong, vilket vi är oerhört tacksamma över.

Du som har en orkesterserie har fått information om vad som gäller för dig under den närmaste tremånadersperioden (november–januari).

Du som har en kammarmusikserie får också löpande information via mejlutskick från vårt biljettkontor.

Vi har många konsertseriekunder att kontakta kring de förändringar som uppstår, och är tacksamma för ditt fortsatta tålamod.

Med det ständigt föränderliga läget och det begränsade platsantalet har vi denna säsong inte möjlighet att erbjuda förköp av biljetter. Den särskilda rabatten för dig som har konsertserie gäller dock fortfarande.

Vanliga frågor och svar 

Denna sida uppdateras löpande med vanliga frågor och svar. Observera att såväl frågor som svar kan förändras över tid.

När släpps biljetterna till enskilda konserter under säsongen 20/21?

På grund av det föränderliga läget görs biljettsläpp löpande under säsongen, efter hand som omständigheterna tillåter. Håll utkik i konsertkalendern här på webbplatsen för uppdateringar.

Är det säkert att besöka Konserthuset?

Konserthuset erbjuder en trygg miljö för dig som besökare, där det finns goda möjligheter att hålla fysisk distans till andra sällskap både i foajéer och konsertsalar.

Läs om hur Konserthuset skapar en trygg miljö

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja. Pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Du får ett mejl som beskriver hur det går till och du behöver inte kontakta oss. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser. Om du inte meddelat oss någon mejladress kommer vi att kontakta dig via brev, sms eller telefon.

Sker återbetalning innan konsertdatum?

Vi försöker göra återbetalningarna så fort vi kan, men kan inte garantera att du får pengarna innan konsertdatumet. Ibland kan det ta väldigt lång tid från det att vi har gjort återköpet tills pengarna finns tillgängliga på ditt konto. Vi beklagar detta, men det ligger tyvärr utanför vår kontroll. 

Hur vet jag att pengarna har återbetalats? 

Om du har betalat med kort online eller över telefon så görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. I vissa fall syns återbetalningen i anslutning till det datum som du gjorde ditt köp, och inte på det datum som återbetalningen gjordes från oss. Du kan alltså behöva leta bland datum långt tillbaka i tiden för att hitta det återbetalade beloppet.

Jag har en biljett till en inställd konsert, men har inte fått någon information. Vad ska jag göra?

Alla kunder med biljetter till inställda konserter blir kontaktade. Vårt tips är att kontrollera e-posten en gång till; kika gärna även i skräpposten för säkerhets skull. Vi skickar information till den mejladress som du angav när du köpte din biljett. Om du använder flera olika e-postadresser, fundera då över vilken adress som du har registrerad hos oss. 

Hur vet jag om en konsert ställs in?

Vi meddelar på konsertsidan här på webben och kontaktar samtliga kunder, i första hand via e-post. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser.

Jag känner mig inte riktigt kry – vad ska jag göra? 

Du ska inte komma till Konserthuset om du känner minsta sjukdomssymptom. Låt någon annan få din biljett eller kontakta biljettkontoret via telefon 08-50 66 77 88 så återlöser vi biljetten. (Detta är en tillfällig ändring av våra köpvillkor som är gjord med anledning av gällande rekommendationer).

Vad gäller om en eller flera konserter i min konsertserie ställs in?

Du återbetalas den del av konsertseriebeloppet som avser den inställda konserten eller konserterna, antingen på presentkort eller till bankkonto. Du får ett mejl eller ett brev från oss kring detta och behöver inte ta en egen kontakt.

Vad gäller om jag själv avbokar en konsert i min konsertserie?

För våra konsertserier 20/21 gäller tillfälliga köpvillkor som gör att du kan avboka hela serien fram till en vecka innan den första konserten och få hela beloppet återbetalat.

Du kan även välja att avboka enskilda biljetter i din serie fram till kl 12.00 på konsertdagen och får då den delen av beloppet insatt på ett presentkort.

Jag har ett presentkort som snart går ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Återkom till oss när situationen normaliserat sig och du hittat en konsert som du vill gå på. Vi kommer att vara mycket flexibla när det gäller presentkort med sista giltighetsdatum under 2020.

Information om våra presentkort

Är biljettkontoret öppet?

Biljettkontoret har tills vidare stängt för personliga besök.

Vi kan hjälpa dig med alla dina biljettärenden via telefon. Du når oss på telefonnummer 08-50 66 77 88, måndag–fredag kl 11.00–16.00. 

Många ärenden kan även hanteras via e-post; mejla gärna din fråga till biljett@konserthuset.se

***

Texten uppdaterades den 23 november 2020.

Länk till Folkhälsomyndighetens hemsida (öppnas i nytt fönster)