Sök på konserthuset.se

Information med anledning av coronapandemin

Här hittar du vanliga frågor och svar samt uppdaterad information om Konserthusets verksamhet.

Restriktioner från och med den 12 januari 2022

Från och med den 12 januari gäller nya restriktioner för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som berör stora delar av Konserthusets verksamhet.

Restriktionerna påverkar samtliga konserter i såväl Stora salen som Grünewaldsalen, eftersom särskilda regler kring avstånd gäller vid arrangemang för fler än 20 personer; publiken ska vara placerad med ett avstånd om en meter mellan respektive sällskap.

Konserthuset inför därför tillfälligt särskilda salsplaner som ger ett avstånd på minst en meter mellan alla besökare. För att skapa största möjliga kapacitet och förutsägbarhet säljer vi enbart singelplatser, på varannan stol, både i sidled och djupled. Även ni som går tillsammans på konsert kommer alltså att ha en tom stol mellan er.

För samtliga konserter gäller fortsatt krav på giltigt vaccinationsbevis och legitimation.

Folkhälsomyndigheten bedömer att restriktionerna kommer att finnas fram till mitten av februari, men avser att ompröva dem var fjortonde dag.

Läs mer om restriktionerna på Folkhälsomyndighetens webbplats

Vad händer nu?

Regelverket om avstånd begränsar kraftigt antalet platser i våra salar och vi kan därför inte alltid garantera samtliga biljettinnehavare plats i den nya salsplanen. Alla besökare behöver dessutom få nya platser med avstånd till varandra.

Vi kontaktar alla kunder som har köpt biljett till konserter som äger rum fram till och med den 15 februari. Vi avbokar de befintliga biljetterna och ger samtidigt möjlighet att boka nya biljetter i den anpassade salsplanen. Finns det därefter ytterligare platser kvar att sälja släpps dessa till allmänheten.

Vi behandlar konserterna i kronologisk ordning. Tack på förhand för ditt tålamod. 

Vaccinationsbevis krävs från den 1 december

Från och med den 1 december behöver alla över 18 år kunna visa upp ett giltigt vaccinationsbevis samt legitimera sig i samband med konsertbesök.

Vaccinationsbeviset visar du digitalt i din telefon eller utskrivet på papper. Det räcker inte att visa upp ett negativt covidtest, antikroppstest eller ditt vaccinationskort; du måste visa ett giltigt vaccinationsbevis utfärdat av E-hälsomyndigheten.

Våra publikvärdar verifierar vaccinationsbevisen med hjälp av skannrar i vår entré.

För att delta vid evenemang krävs följande

  • Att du visar ett vaccinationsbevis utfärdat av E-hälsomyndigheten.
  • Att giltighetstiden för vaccinationsbeviset inte har gått ut.
  • Att det är ett vaccinationsbevis och inte ett testbevis eller tillfrisknandebevis.
  • Att du är fullvaccinerad med godkända vaccin enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter = två doser av Comirnaty (Pfizer/BioNTech), Spikevax (Moderna), Vaxzevria (AstraZeneca) eller en dos av Covid-19 Vaccine (Janssen).
  • Att det har gått minst 14 dagar sedan din sista dos (gäller ej boosterdos).
  • Att vi kan kontrollera din legitimation för att vara säkra på att vaccinationsbeviset tillhör dig. Utan legitimation kan vi inte bevilja entré till konserten även om du kan visa upp ett godkänt vaccinationsbevis.

Här hittar du frågor och svar om vaccinationsbevis på E-hälsomyndighetens webbplats (länken öppnas i nytt fönster)

Förbered dig inför ditt besök

  • Kontrollera att ditt vaccinationsbevis är giltigt eller ladda ner ett nytt på covidbevis.se (länken öppnas i nytt fönster)
  • Ta med giltig legitimation, till exempel ett körkort, ID-kort eller pass. Detta gäller samtliga besökare från 15 år och uppåt.
  • Kom i mycket god tid – inpasseringen kan ta längre tid än normalt.
  • Hjälp oss gärna genom att ha vaccinationsbevis och legitimation redo vid entrén. Biljetten kontrollerar vi i nästa steg. 

Tips: Du kan själv testa att du uppfyller kraven genom att ladda ner appen Vaccinationsbevis Verifiering (utgiven av DIGG, Myndigheten för digital förvaltning) och skanna ditt eget vaccinationsbevis (på papper eller via en annan enhet).

Tänk på: Om du har ditt vaccinationsbevis på papper, säkerställ då att din utskrift är tydlig. Vik inte pappret så att QR-koden förstörs och blir omöjlig att skanna. Vi är ålagda att verifiera ditt bevis digitalt.

Tänk på: Fotograferade vaccinationsbevis i mobilen är svåra att skanna. Ladda hellre ner ditt bevis som fil eller i digital tjänst. Tack på förhand. 

Fortfarande gäller att du som känner minsta sjukdomssymptom inte ska komma till Konserthuset. Köpta biljetter återlöses via kontakt med biljettkontoret på telefon 08-50 66 77 88.

Jag har ännu inget vaccinationsbevis, och inte heller e-legitimation, hur gör jag då? 

Du kan beställa vaccinationsbevis utan e-legitimation, men räkna med väntetid. Det är därför mycket viktigt att beställa bevis i god tid innan konsertbesöket. Du hittar blankett på E-hälsomyndighetens webbplats (länken öppnas i nytt fönster). 

Blanketten finns också att hämta i vårt biljettkontor. 

Du måste ha fått ditt vaccinationsbevis för att vi ska kunna bevilja entré till konserten.

Vad händer om jag inte har rätt till vaccinationsbevis eller inte får ett giltigt vaccinationsbevis i tid till min konsert?

Enligt myndigheternas regelverk kan vi då inte bevilja entré till konserten, och vi återköper i sådana fall din biljett. Vänligen kontakta biljettkontoret på telefon 08-50 66 77 88 under telefontid måndag–fredag kl 11.00–17.00.

Finns det några undantag från kravet på vaccinationsbevis?

Den som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig behöver visa upp ett läkarintyg som styrker detta.

Gäller vaccinationsbevis från andra länder än Sverige? 

Är du vaccinerad i ett annat EU-land kan du visa EU:s digitala vaccinationsbevis. Även vaccinationsbevis från övriga länder som är anslutna till EU:s digitala vaccinationsbevis kommer att kunna verifieras. Här ser du listan på anslutna länder

Kommer information lagras om mig i samband med verifieringen?

Nej, informationen om dig och din vaccinationsstatus visas bara tillfälligt och lokalt i enheten som verifierar ditt vaccinationsbevis. Ingen information lagras.

Information om vaccination

Om du ännu inte är fullvaccinerad: Information om vaccinering finns på 1177.se (länken öppnas i nytt fönster)

Konserthuset Play

Du kan fortsatt uppleva många av våra konserter på vår egen streamingtjänst Konserthuset Play. Allt är gratis och utan login.

Vanliga frågor och svar 

Denna sida uppdateras löpande med vanliga frågor och svar. Observera att såväl frågor som svar kan förändras över tid.

Är biljettkontoret öppet?

Ja, vi har öppet för personliga besök måndag–fredag kl 12.00–18.00, lördag kl 11.00–15.00 och normalt två timmar före konsertstart. 

Vi kan sälja biljetter och hantera samtliga biljettärenden via telefon, så ring oss gärna! Du når oss på 08-50 66 77 88, måndag–fredag kl 11–17 och lördag 11–14. Du kan även mejla din fråga till biljett@konserthuset.se

Är det säkert att besöka Konserthuset?

Konserthuset följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och erbjuder en trygg miljö för dig som besökare. 

Läs om hur Konserthuset arbetar för att ta emot dig säkert

Får jag pengarna tillbaka om en konsert blir inställd?

Ja. Pengarna återbetalas av vårt biljettkontor. Du får ett mejl som beskriver hur det går till och du behöver inte kontakta oss. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser. Om du inte meddelat oss någon mejladress kommer vi att kontakta dig via brev, sms eller telefon.

Hur vet jag att pengarna har återbetalats? 

Om du har betalat med kort online eller över telefon så görs återbetalningen till samma kort som du använde vid köpet. I vissa fall syns återbetalningen i anslutning till det datum som du gjorde ditt köp, och inte på det datum som återbetalningen gjordes från oss. Du kan alltså behöva leta bland datum långt tillbaka i tiden för att hitta det återbetalade beloppet. 

Hur vet jag om en konsert ställs in eller flyttas?

Vi meddelar på konsertsidan här på webben och kontaktar samtliga kunder, i första hand via e-post. Kontrollera gärna att den e-postadress som du angivet på ditt kundkonto är aktiv och att den går till ett mejlkonto som du regelbundet läser.

Vad händer om en konsert flyttas?

Din biljett gäller automatiskt till det nya datumet. Önskar du återbetalning behöver du själv kontakta biljettkontoret. 

Jag har ett presentkort som gått ut och som jag inte har kunnat använda som planerat. Vad gäller?

Vi har förlängt gilighetstiden för presentkort med sista giltighetsdatum under säsongen 20/21. Kontakta oss så snart du hittat en konsert som du vill gå på.

Information om våra presentkort

***

Texten uppdaterades den 11 januari 2022.

Länk till Folkhälsomyndighetens hemsida (öppnas i nytt fönster)

Länk till Länsstyrelsens hemsida med beskrivning av krav på smittskyddsåtgärder för anordnare (öppnas i nytt fönster)