Sök på konserthuset.se

Aus Italien

Det är ett ofta försummat verk av den store orkesterdiktaren Richard Strauss. Aus Italien berättar om vägen till hans egenart, och musiken framförs nu för första gången av Kungliga Filharmonikerna, under ledning av ingen mindre än Franz Welser-Möst!

Det kan låta otroligt, men det är faktiskt sant: Aus Italien har aldrig tidigare framförts i Konserthuset. Andra tondikter av Richard Strauss har med viss regelbundenhet förekommit på repertoaren, men alltså inte det här verket från 1886. Musiken har onekligen förbisetts på många håll, trots att det är ett viktigt verk i Strauss utveckling. Ett ”övergångsverk” kanske man med facit i hand har ansett, men det är just i de där övergångarna som intressanta konstnärliga steg tas.

En av världens absolut främsta dirigenter i den här typen av repertoar är Franz Welser-Möst, som nu leder Kungliga Filharmonikerna i detta ”glömda” verk. Det var i Aus Italien den 22-årige Strauss stakade ut sin egen väg, bort från den tradition han dittills följt. I en självbiografisk skiss från 1898 skrev han själv om hur han innan dess varit fast i traditionen som löper från Haydn och Mozart via Beethoven fram till Schumann och Brahms, men att Alexander Meinen – konsertmästare i Meiningen och Strauss mentor – öppnat hans ögon för sådana som Wagner och Liszt. ”Det är endast hans förtjänst att jag nu har förståelse för dessa båda mästare; han visade mig den väg som jag nu själv kan fortsätta på.”

Och vägen gick till Italien. Aus Italien var hans första stora orkesterverk av programmusikalisk karaktär, som senare följdes av betydligt mer kända och spelade verk som Don Juan, Tod und Verklärung, Till Eulenspiegels lustige Streiche samt Also sprach Zarathustra och Ein Heldenleben. Richard Strauss dirigerade för övrigt Kungliga Filharmonikerna vid ett tillfälle. 1917 ledde han orkestern i tre egna verk: Sinfonia domestica, Also sprach Zarathustra och Till Eulenspiegels lustige Streiche. Men det är i skuggorna bakom sådana paradnummer som vi hittar den stora tondiktarens allra första fas.

”Från Italien”, alltså. Bakgrunden var att Strauss besökte Italien för första gången våren 1886. Han stannade i fem veckor och musikens satstitlar anger fyra platser: landskapet utanför Rom, ruiner i Rom, Sorrentos kust och Neapels folkliv. Verket berättar om en resa, en rent faktisk resa, men också om en inre resa där Strauss utvecklar sitt konstnärskap till tondiktandets mästerskap.

Richard Strauss gav Aus Italien en undertitel: ”symfonisk fantasi”. Det är, sett så här i efterhand, tydligt att han befinner sig i en övergångsfas, men samtidigt fortfarande stödjer sig mot den mer renodlade symfoniska tradition som han är på väg bort ifrån. För även om Aus Italien utgör avstampet mot det mogna konstnärskapet, det än mer ”poetiska” orkesterkomponerandet, så är musiken här alltjämt uppbyggd enligt ett symfoniskt formschema.
Men det är upplevelser Richard Strauss omsätter i musik denna gång. I hans egna programkommentarer kan man läsa om hur första satsen berättar om det soldränkta landskap som han blickat ut över från Villa d'Este utanför Rom, andra satsen ger bilder av ”svunnen storhet, melankoli och smärta” bland ruiner i Rom, tredje satsen rör sig i ”naturens musik” med fågelsång och lövens prassel samt ”de avlägsna ljuden av havet där en ensamhetens sång intoneras vid kusten”. Avslutningsvis folklivet i Neapel, där han använder den redan då populära slagdängan Funicolí, Funicolà. Strauss trodde att det var en gammal folklig melodi, men blev stämd av upphovsmannen Luigi Denza – som komponerat den bara några år tidigare. Strauss förlorade målet.

Apropå resor. Franz Welser-Möst ledde Kungliga Filharmonikerna första gången 2001, men det var vid nästa tillfälle, Nobelkonserten 2015, som det verkligen tände till och han har dirigerat orkestern vid två ytterligare tillfällen sedan dess.

Häromåret tilldelades Franz Welser-Möst också en ny hederstitel av orkestern, Eric Ericson Honorary Chair. Den var samtidigt ett uttryck för Kungliga Filharmonikernas och Franz Welser-Mösts gemensamma vilja att arbeta mer tillsammans. Med start säsongen 2020–21 kommer Welser-Möst att leda Kungliga Filharmonikerna under två veckor varje säsong. Franz Welser-Möst är för närvarande chefdirigent för amerikanska Cleveland Orchestra och har också en nära relation med Wienfilharmonikerna.

Förresten, när det gäller just Wienfilharmonikerna – den orkestern har väl i Musikverein ändå framfört Richard Strauss Aus Italien vid oräkneliga tillfällen? Nja. Ett tiotal gånger. Första gången 1899, Gustav Mahler dirigerade, och merparten under 1920-talet med Strauss själv på pulten. Sedan dess bara två gånger: 1940 och 1979.

— Tony Lundman

Kommande konsert

  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Richard Strauss tondikt Aus Italien.

    Torsdag 20 februari 2020 kl 19.00