Sök på konserthuset.se

Dags att fira Beethoven

Under 2020 firar hela musikvärlden Ludwig van Beethovens 250-årsjubileum. I Konserthuset blir det 28 olika konserter med tonsättarens musik. Först ut är stråkkvartetterna, pianosonaterna – och en unik orkesterfestival, där Beethovens alla symfonier presenteras tillsammans med verk av framstående kvinnliga tonsättare från 1800-talet fram till idag.

Är det inte alltid Beethovens år? Ja, det kan man tycka: hans musik hör om inte till den dagliga så åtminstone den årliga kosten hos de flesta orkestrar och musiker inom klassisk musik.

Varför är det så; är det enbart av slentrian?
– Nej, menar Konserthusets programchef Fredrik Andersson. Beethoven och hans verk är omöjliga att runda i musikhistorien – det finns nog inte en enda
efterföljande tonsättare som inte på något sätt förhållit sig till honom.
– Och hans musik, symfonierna inte minst, är helt unika och oändliga universum som är fantastiska upptäckter för den som lyssnar första gången, men som också tål att utforskas om och om igen. Det finns en anledning till att Beethoven återkommer på programmen.

Ändå tillstår Fredrik Andersson att Beethoven-året gav honom en hel del huvudbry. Hur hitta en vinkel som kan fördjupa upplevelsen och tillföra något extra?
Med en koppling till en av Konserthusets starkaste programtankar, arbetet mot en mer jämställd repertoar, föll allt på plats.
– Vi kom fram till att vi vill presentera världens mest spelade tonsättare
flankerad av musik som tvärtom kanske varit bortglömd eller undanträngd tidigare i musikhistorien. Att vi idag har en uppsjö av fantastiska kvinnor som skriver musik är ett faktum och en självklarhet, men det är även dags att sätta ljus och fokus på de som faktiskt funnits där genom hela historien, men som av olika anledningar valts bort.

Ladies versus Beethoven
Festivalen Ladies versus Beethoven – en lek med ordbilden LvB, initialerna i Ludwig van Beethoven – var ett faktum.
– Genom att para ihop varje Beethoven-symfoni med ett annat storverk av en kvinnlig tonsättare sätts symfonierna i nytt ljus. Ladies versus Beethoven blir en Beethoven-hyllning som samtidigt riktar strålkastarna mot tonsättare vars musik verkligen förtjänar att spelas och nå en stor publik. Det handlar inte om jämförelser eller polarisering – festivalen vill på ett kärleksfullt sätt lyfta den västerländska konstmusiken ur olika vinklar.

Under två intensiva veckor i mars 2020 väntar en orkesterfestival där Beethovens samtliga nio symfonier presenteras, framförda av Kungliga Filharmonikerna och sex andra svenska orkestrar. Kungliga
Filharmonikerna och chefdirigent Sakari Oramo kommer att spela symfonierna nr 1, 5 och 9. Gästande orkestrar är i turordning Gävle Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester, Norrköpings Symfoni-
orkester, Kungliga Hovkapellet, Göteborgs Symfoniker och Svenska Kammarorkestern. Totalt deltar drygt 600 musiker i festivalen.
Musiken som speglas i Beethovens symfonier är komponerad av Ethel Smyth, Amy Beach, Dora Pejacevic, Louise Farrenc och Emilie Mayer, alla födda på 1800-talet och pionjärer i sin tid. De tre förstnämnda verkade också flera decennier in på 1900-talet. Dessutom Polarpristagaren  Kaija Saariaho och Sally Beamish, som 2018 prisbelönades av det brittiska tonsättarförbundet. Den yngre generationen representeras av svenska Britta Byström och finska Lotta Wennäkoski.

Ibland finns det mycket tydliga kopplingar mellan de kvinnliga tonsättarna och Beethoven: som att den brittiska Ethel Smyth – en stridbar personlighet, precis som Beethoven – fick sitt liv som tonsättare utstakat tack vare mötet med Beethovens pianosonater. Ibland är det mer verkens karaktär som bildar länken:
– Kroatiska Dora Pejacevic’s Symfoni fiss-moll är ett storslaget verk, komponerat under första världskriget. Redan från första anslaget förstår man att det handlar om allvarlig musik, vilket gör kopplingen till ”Ödessymfonin” passande, kommenterade Sakari Oramo programmet med femte symfonin i en tidigare intervju i Lyssna.

Kärleken till festivaler
Konserthuset Stockholm har en stolt tradition av orkesterfestivaler – flera läsare minns säkert den stora Mahlerfestivalen 2010 och Sibelius/Nielsen-festivalen 2015 – och förhoppningen är att publiken ska ta detta unika tillfälle till en rejäl djupdykning i både Beethovens och de nio övriga tonsättarnas musik.
– Vi älskar festivaler, säger konserthuschef Stefan Forsberg. Vi tycker det ger möjlighet till både koncentration och manifestation – det blir sammanhang där många tillsammans kan mötas och få en gemensam upplevelse av stora konstnärskap.
– Nu ser vi fram emot att få fira Beethoven på vårt eget sätt tillsammans med syskonorkestrar från hela landet – detta blir en upplevelse som ingen får missa!

Man vid piano

Igor Levit och pianosonaterna
Igor Levit är en av sin generations mest betydande pianister och har gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen, varje gång med Beethoven på programmet. När han under det stora Beethoven-jubileet återkommer gör han det med besked – under åtta konserter framför han Beethovens samtliga 32 pianosonater.

Som åttaåring kom Igor Levit till Hannover i Tyskland dit han flyttade med sina föräldrar och syster från Nizjnij Novgorod i Ryssland. Sedan några år tillbaka bor han i Berlin, men kallar sig varken ryss eller tysk, bara europé.
– Våra föräldrar ville ge mig och min syster de bästa möjligheterna att uppnå våra egna mål. Erbjuda möjligheter till utbildning och ett liv i ett sammanhang där vi inte endast är förnuftiga människor, utan medborgare som tar samhällsansvar, värnar om vänner, andra människor och vår miljö, har han förklarat.

Igor Levit är mycket aktiv på sociala medier och har närmare 30 000 följare på Twitter. Han uttalar sig ofta om vikten av humanism, medmänsklighet, omtanke, ödmjukhet och rättvisa. När han nyligen tilldelades Opus Klassik-priset som årets instrumentalist tillägnade han det de båda offren för terrorattacken mot en synagoga i staden Halle. I talet han höll i samband med prisutdelningen beskrev han också faran med språkets brutalisering som öppnar för antidemokratiska krafter, nynazism och antisemitism.

”Jag lever med Beethoven”
Beethovens musik är en viktig inspirationskälla och har blivit som en del av honom själv.
– Jag lever med Beethoven under dygnets alla timmar. Han är med mig i praktiskt taget allt jag gör. Om jag ska sammanfatta honom med några få ord: det är den mest mänskliga, människonära, musik man kan föreställa sig. Den omfattar allt som det innebär att vara människa – humor, sorg, rädsla, skräck, kärlek, ilska, ängslan. Det är musik som handlar om vilka vi är, skriven direkt för oss, säger Igor Levit.

Sonaterna brukar delas in i tre grupper: de tidiga, nr 1–11 med tydliga klassiska influenser som komponerades mellan 1793–1822, mellanperioden med nr 12–27 som pekar fram emot romantiken, och de sena sonaterna, nr 28–32, som tycks spränga alla gränser.

Igor Levits inspelningar av Beethovens sonater har under hösten kommit ut på bolaget Sony.
– Det är massor av musik. Och varje sonat är komplex, intensiv, djuplodande, svår, krävande. Jag har ägnat halva mitt liv åt dessa stycken och spelar dem så ofta jag kan, vilket gör mig obeskrivligt lycklig, säger Igor Levit.

Att kunna göra program med få, eller som här bara en tonsättare, ger möjlighet att utforska, gräva djupare, komma närmare och få en alldeles särskild relation till en viss kompositörs musik, i det här fallet Beethoven och hans 32 pianosonater. Igor Levit är övertygad om att det också ger publiken möjlighet att hitta sig själv i den musiken.

Cuarteto casals och stråkkvartetterna
Madrid-baserade Cuarteto Casals firade sitt 15-årsjublileum 2012 med ett stort Schubert-projekt. Omedelbart därefter började medlemmarna tänka på vad de ville göra inför 20-årsjubileet.

Beethoven var det självklara valet, svarar kvartetten när Lyssna undrar hur det hela startade, och tillägger:
– Vi visste inte då hur mycket arbete det skulle kräva av oss!
Med stråkkvartetterna får man följa Beethoven genom hans olika faser. Precis som med hans pianosonater kan man dela in kvartetterna i tre perioder. Den första omfattar åren 1798 till 1800 och de sex kvartetterna op 18 som beställdes av och tillägnades furst Franz Lobkowitz. Redan dessa tidiga kvartetter spänner över ett stort uttrycksregister, från förtvivlan och vemod till livsglädje och optimism.

Mellanperioden sträcker sig från 1806 till omkring 1810 och omfattar de tre Razumovskijkvartetterna som tillägnades den ryske ambassadören i Wien, greve Razumovskij, dessutom Harpkvartetten och den allvarliga, eller Serioso.

Den sena perioden inföll åren 1824–26 med kvartetterna op 127, 130, 131, 132 och 135. Här finns också op 133, ”Den stora fugan”, ”Grosse Fuge”, som ursprungligen var final i kvartetten op 130. Det är en stort upplagd dubbelfuga som bland kvartettmusiker är känd för att vara extremt krävande. Vid den här tiden hade Beethoven varit helt döv i omkring tio år och för länge sedan lämnat alla konstnärliga kompromisser bakom sig.

Musik fylld av motstridiga känslor
Nu gör Cuarteto Casals en djupdykning i Beethovens stråkkvartetter. Både genom konserterna i Konserthuset Stockholm och inspelningarna av samtliga kvartetter på Harmonia Mundi.

Upptäcker ni nya saker i hans musik? Har bilden av honom förändrats?
– Fortfarande, efter att ha spelat kvartetterna ett oräkneligt antal gånger och tillbringat så många timmar i inspelningsstudion och lyssnat på alla tagningar, gör vi nya upptäcker i kvartetterna. Beethoven var en så komplett kompositör med en oerhörd vidd av mänskliga känslor och erfarenheter. Varje försök att placera honom i ett begränsat uttrycksutrymme skulle snabbt avfärdas av musiken som är både komplex och fylld av motstridiga känslor.

Det finns flera inspelningar av kvartetterna på marknaden. Med er inspelning, vad vill ni tillföra?
– Beethovens kvartetter är så rika på innehåll att det är svårt att framhålla något enskilt. Men framförallt har vi strävat efter transparens och att varje musikers röst och personlighet ska ge avtryck i musiken.

Har ni inom kvartetten diskuterat olika tolkningar?
– Vi har haft ändlösa diskussioner! Och vi ger också varandra stort utrymme under repetitionerna att komma med idéer, prova saker även om de inte omedelbart verkar självklara. Partituret lämnar så många tolkningsmöjligheter att det är viktigt att inte fastna i invanda mönster av hur man ser på saker och ting.

Har ni ibland haft olika uppfattningar?
– Absolut! Den här spänningen finns nog i alla framstående kvartetter. Vi får ibland höra av våra studenter att det är underligt att vi kan fungera och spela ihop, eftersom vi är så olika. Men kanske är det just på grund av våra olikheter och den friktion som uppstår – fast alltid med respekt och tillit – som vi har kunnat spela så bra tillsammans så länge.

Ett pris från Borletti-Buitoni Trust i London har gjort det möjligt för er att köpa in en samling stråkar.
– Vi använde bidraget för att köpa stråkar från slutet av 1700- och början av 1800-talet. Ambitionen är inte att kopiera de exakta förhållandena som rådde vid den tiden, utan snarare att leta efter de bästa förutsättningarna för oss som musiker att göra musiken rättvisa. Nu använder vi de äldre stråkarna i de tidiga kvartetterna op 18, vilka sedan violinisterna Vera och Abel fortsätter med under hela cykeln, för att mejsla ut de musikaliska formerna och ge de melodiska linjerna ännu större precision.

Cuarteto Casals består av Vera Martínez Mehner och Abel Tomàs violin, Jonathan Brown viola och Arnau Tomàs, cello. Kvartetten debuterade i Konserthuset Stockholm 2007 och har återkommit flera gånger, senast 2016.

— Göran Persson

Konserter under Beethoven-året 2020

  • Genre: Kammarmusik

    Cuarteto Casals spelar Beethovens stråkkvartetter D-dur, G-dur och F-dur.

    Lördag 25 januari 2020 kl 16.00
  • Genre: Kammarmusik

    Cuarteto Casals spelar Beethovens stråkkvartetter A-dur, Ess-dur och Ess-dur.

    Söndag 26 januari 2020 kl 16.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 1, 12, 21 och 25.

    Måndag 17 februari 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 4, 9, 10, 24 och 26.

    Tisdag 18 februari 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 5, 19, 20, 22 och 23.

    Fredag 21 februari 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 3, 8, 11 och 17.

    Lördag 22 februari 2020 kl 15.00
  • Genre: Orkestergästspel, Vokalt

    Beethovens enda opera i ett halvsceniskt framförande.

    Söndag 23 februari 2020 kl 15.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna, Barn & familj

    Kungliga Filharmonikerna busar med Beethoven.

    Lördag 7 mars 2020 kl 14.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Den här konserten har ställts in.

    Onsdag 18 mars 2020 kl 19.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Torsdag 19 mars 2020 kl 19.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Fredag 20 mars 2020 kl 19.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Lördag 21 mars 2020 kl 15.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna

    Den här konserten har ställts in.

    Tisdag 24 mars 2020 kl 19.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Onsdag 25 mars 2020 kl 18.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Torsdag 26 mars 2020 kl 18.00
  • Genre: Orkestergästspel

    Den här konserten har ställts in.

    Fredag 27 mars 2020 kl 19.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

    Den här konserten har ställts in.

    Lördag 28 mars 2020 kl 15.00
  • Genre: Kammarmusik

    Evenemanget är inställt.

    Lördag 18 april 2020 kl 16.00
  • Genre: Kammarmusik

    Evenemanget är inställt.

    Söndag 19 april 2020 kl 16.00
  • Genre: Kammarmusik

    Cuarteto Casals spelar Beethovens stråkkvartetter f-moll ”Serioso” och B-dur.

    Lördag 26 september 2020 kl 16.00
    Fullbokat till LvB250 – STRÅKKVARTETTERNA, del 5
  • Genre: Kammarmusik

    Cuarteto Casals spelar Beethovens stråkkvartetter B-dur, F-dur samt a-moll.

    Söndag 27 september 2020 kl 16.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 2, 6, 7 och 18.

    Måndag 5 oktober 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 13, 14, 15 och 16.

    Fredag 16 oktober 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 30, 31 och 32.

    Tisdag 20 oktober 2020 kl 19.00
  • Genre: Kammarmusik

    Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 27, 28 och 29.

    Lördag 17 oktober 2020 kl 15.00
  • Genre: Kammarmusik

    Violinisten Frank Peter Zimmermann och pianisten Martin Helmchen spelar vid två konserter Beethovens samtliga tio sonater för violin och piano

    Söndag 18 oktober 2020 kl 15.00
  • Genre: Kammarmusik

    Violinisten Frank Peter Zimmermann och pianisten Martin Helmchen spelar vid två konserter Beethovens samtliga tio sonater för violin och piano.

    Lördag 12 december 2020 kl 15.00