Sök på konserthuset.se

Sagas

Fredag 14 & lördag 15 juni 2019

Succén är tillbaka. I juni väntar en högtidsstund för både filmmusik- och fantasyälskare, när Kungliga Filharmonikerna tillsammans med Orvar Säfström återvänder till några av tidernas starkaste soundtracks.
Det var i juni 2015 som fantasykonserten SAGAS hade sin urpremiär i Konserthuset Stockholm. Intresset var enormt, och biljetterna sålde slut på rekordtid när de släpptes. Men med tio minuter av stående ovationer, sex–sju inrop och ett jubel som fick Konserthuset Stockholm att skaka, överträffade mottagandet de redan högt ställda förväntningarna.

”Bland det bästa jag hört någonsin – jag bugar och bockar!”, ”Tack för en fantastisk konsert!”, ”Vilken fantastisk musik, vackra stråkar, underbara sångstämmor. Jag ryser av välbehag!” – löd en del av responsen från publiken.

SAGAS skapades som en del av en serie tematiska konserter av film- och spelkännaren Orvar Säfström i samarbete med Kungliga Filharmonikerna och Konserthuset – först ut var science fiction-konserten We Come in Peace (2013) och senare följde skräckkvällen The Horror (2017). Utgångspunkten har varit att spegla genrer som är starka i vår tids största medier film, tv-serier och spel, och som dessutom gärna använder sig av den symfoniska klangpaletten i sina soundtracks.

– Kopplingen till den klassiska musiken är stark i många av de stora titlarna inom fantasy, menar Orvar. Fantasy är ju en genre som kan härledas långt tillbaka i tiden. Hjältar, monster och drakar har trollbundit människor i tusentals år. När Mozart tonsatte Trollflöjten och när Wagner skapade Nibelungens Ring så arbetade de med berättelser med rötter i en historisk sagotradition. När fantasygenren, som vi känner den idag, tog form under 1900-talet så fanns en stark medvetenhet om detta släktskap bakåt i tiden, vilket också återspeglas i musiken. Inte minst finns beröringspunkter med just Wagners musik.
– Som kontrast till detta spelar också folkmusiken en stor roll i fantasy; ofta när det handlar om att frammana en trolsk och slumrande eller kanske mer inåtvänd stämning.

SAGAS har under de fyra år som gått sedan premiären med Kungliga Filharmonikerna framförts även av andra respekterade orkestrar både i Sverige och utomlands. Sedan 2015 har dessutom sångerskan Sabina Zweiacker blivit ett välkänt namn i spel- och filmmusikkretsar, med bejublade framträdanden tillsammans med bland annat Sveriges Radios Symfoniorkester, Göteborgs Symfoniker och Oslo-Filharmonien.

När nu SAGAS äntligen görs i repris med Kungliga Filharmonikerna, är det en föreställning i uppdaterad form. Ett av tillskotten är musiken från ett av Hayao Miyazakis animerade äventyr, Studio Ghibli-filmen Prinsessan Mononoke. Miyazaki är Japans mest kända filmskapare, verksam under mer än sex årtionden och mottagare av en hedersOscar för sitt livsverk 2014. Soundtracket är – som så ofta när det gäller Miyazakis filmer – komponerat av landsmannen Joe Hisaishi, även han mångfaldigt prisbelönad.

Andra nyheter är musik ur det hyllade spelet The Witcher och 80-talsklassikern The Princess Bride samt ännu mer musik från Game of Thrones, Harry Potter och Conan the Barbarian än första gången. Dessutom framförs musik från alla filmerna i Peter Jacksons The Lord of the Ringstrilogi.
Orvar har en idé om varför just filmmusik och andra soundtracks talar så starkt till många av oss:
– Den musik vi förknippar med vår tids berättartraditioner är väldigt starkt rotad i vår identitet. Soundtracket till våra favorit-
filmer är i mångt och mycket också soundtracket till våra liv.

­— Lotta Bjelkeborn

Kommande konsert

Det finns inga träffar för detta val