Sök på konserthuset.se

Nobel Prize Concert

Älskade mästerverk står i centrum vid årets Nobelkonsert, när stjärnviolinisten Lisa Batiashvili och karismatiska dirigenten Karina Canellakis båda återvänder till Kungliga Filharmonikerna för en av säsongens höjdpunkter.

Kvinna med långt hår som tittar rakt in i kameran. Fotografi.Karina Canellakis

Nobelkonserten – eller Nobel Prize Concert som den ofta benämns – är en årlig och högt uppskattad händelse i Nobelveckans officiella program för Nobelpristagarna och deras gäster. Konserten är också ett av mycket få tillfällen då allmänheten har möjlighet att delta i samma evenemang som Nobelpristagarna: drygt en tredjedel av salens platser är till allmän försäljning och intresset är alltid oerhört stort, redan från biljettsläppet i mitten av maj.

Konserten är en musikhändelse av högsta dignitet, där de medverkande hämtas ur den absoluta världseliten på den klassiska musikscenen. Kungliga Filharmonikernas renommé är ett naturligt centrum att bygga kring och det helt unika evenemanget är ett tillfälle som även de mest uppburna och världsvana artisterna känner en stor ödmjukhet inför. Flera av dirigenterna har i samband med konserterna hållit personliga och emotionella tal, där man ofta länkat samman forskningens och kulturens betydelse för mänsklighetens utveckling och framtid.

Årets dirigent är inne på samma tema när Lyssna frågar henne kring känslorna inför uppdraget:
– För mig är Nobelprisutdelningen nästan som en helig händelse; ett väldigt speciellt tillfälle då några av jordens mest briljanta personer finns samlade på en och samma plats, säger amerikanska Karina Canellakis. Tanken på att alla dessa geniala forskare och tänkare, från så många olika områden, kommer till denna enda konsert… vilken speciell publik det blir att framträda inför!

Många Nobelpristagare är djupt kulturintresserade, så Karina Canellakis önskan om ett samtal med några av dem är säkerligen ingen omöjlighet.
– Jag skulle så gärna vilja tala med några av pristagarna om på vilket sätt de lyssnar; hur de uppfattar musiken. Alla människor har ju sin egen relation till klassisk musik och till orkestermusik, och det vore så intressant att få veta hur just dessa personligheter uppfattar det vi gör på scenen.

Vid årets konsert får vi uppleva den enastående Lisa Batiashvili som solist i Dvoráks Violinkonsert. Det är ett av tonsättarens mest älskade verk, som med sina folkligt inspirerade melodier erövrat världen sedan uruppförandet 1883.

Batiashvili har en nära relation till musiken, som hon framfört otaliga gånger världen över. I en intervju häromåret, inför ett framförande med Berlinfilharmonikerna, utvecklar hon sina tankar kring konserten:
– Dvoráks musik är mycket familjär för mig. Jag har själv ett slaviskt ursprung och jag älskar tonsättarens sätt att förhålla sig till sina rötter i de folkliga melodierna och i danskänslan som finns i nästan hela verket. Samtidigt är det en violinkonsert i den stora romantiska traditionen. Den ligger nära Brahms i uttrycket; musiken är intensiv och stor, som om Dvorák verkligen ville få med ALLT i denna, sin enda, violinkonsert.

Född i Georgien, är idag Lisa Batiashvili tysk medborgare och bosatt i München. Hon har besökt Kungliga Filharmonikerna och Konserthuset Stockholm vid många tidigare tillfällen, och hon var solist på orkesterns Europaturnéer både 2012 och 2015. Vid sitt senaste framträdande med Kungliga Filharmonikerna i oktober 2016 uruppförde hon Anders Hillborgs Violinkonsert nr 2.

Efter paus står Tjajkovskijs fjärde symfoni på programmet, ett välkänt verk för såväl publik som orkester. Karina Canellakis beskriver det som en musik som funnits nära hennes hjärta sedan barnsben och som hon nu ser fram emot att ”återbesöka” med just Kungliga Filharmonikerna.

Canellakis fick musikvärldens ögon på sig efter att ha tilldelats Sir George Soltis dirigentpris 2016. Relationen med Kungliga Filharmonikerna inleddes samma år, och hon var senast aktuell med ett framträdande med orkestern i oktober i år.

Årets romantiskt präglade Nobelkonsert inleds dock med helt nya tongångar. Ann-Sofi Söderqvists stycke Movements uruppfördes av Kungliga Filharmonikerna i september 2017 vid konserten i samband med Riksmötets öppnande och sätter några av samtidens ödesfrågor i fokus. Utgångspunkten för verket är vår tids rörelser av människor på flykt och människans utsatthet: spänningen mellan den enskilda människans förhoppningar om ett bättre liv och de starka krafter som verkar åt ett annat håll – liksom de starka naturkrafter som på havet möter de flyende.

— Lotta Bjelkeborn

Kommande konserter

Det finns inga träffar för detta val