Sök på konserthuset.se

Romeo och Julia

Romeo och Julia-temat är ständigt aktuellt. Nu har ungdomar i Södertälje skapat ett drömspel om förbjuden kärlek som har premiär i Konserthuset i oktober.

Shakespeares klassiska drama har inspirerat generationer och fortsätter att göra så. Den här gången är det ungdomar i Södertälje som har arbetat med pjäsen och utifrån den även skapat helt egna konstnärliga uttryck. Resultatet: en dramatiserad konsert, ett sorts drömspel, där musik och text möts på scenen.

Två, ja egentligen tre, verksamheter möts för att detta projekt ska bli verklighet. Del ett är communitygruppen Livet Bitch! Scenkonst, som bildades 2011 av tre professionella skådespelare och tre 17-åriga tjejer från Hovsjö. Efter att ha arbetat med en rad föreställningar började man 2017 också med en öppen verksamhet, Livet Bitch! Studio, som välkomnar alla som identifierar sig som tjejer och kvinnor i åldern 13 till 25 år. Det är i denna grupp som Romeo och Julia växt fram genom samtal och improvisationer tillsammans med regissören Linda Mallik.

Del två är Orkesterskolan El Sistema Södertälje och i detta fall den så kallade Kammarorkestern. El Sistema Södertälje startade 2012 med devisen ”låga trösklar, höga mål”. Med grunden i frivillig, intensiv och kostnadsfri musikundervisning engageras även elevernas familjer och det omgivande samhället. Idag deltar ca 450 elever i Hovsjö och Västergård i El Sistema. I Kammarorkestern finns trettiotalet unga musiker i högstadie- och gymnasieåldern; en del har hunnit spela många år, en del bara ett par.

Del tre är Kungliga Filharmonikerna, vars musiker fungerar som en sorts
mentorer åt El Sistema-eleverna ända sedan starten.

I oktober möts alla tre delarna på scenen i Konserthusets Stora sal. Om det var nu Initiativtagare till Romeo och Julia-projektet är Rebecka Törnkvist, konstnärlig ledare för El Sistema Södertälje. Hennes vision att binda ihop musik med dramatik förde henne under hösten 2020 till Linda Mallik, en klassiskt skolad musiker (pianist och dirigent) som ”bytt” konstnärlig inriktning och numera ägnar sig helt åt regi.

– Mitt arbete har haft två parallella delar, berättar Linda Mallik. Hur kommer den talade texten in i musiken, och hur blir de unga musikerna delaktiga i det dramatiska?

Utgångspunkten har hela tiden varit Shakespeares original. Även om detta inte är en vanlig teaterpjäs – det finns till exempel många olika ”Julior” – så följer föreställningen dramats kronologi. Men händelser glider in och ut ur olika musikstycken och berättelsen vävs också samman med nyskrivna texter som tagits fram både via improvisation och enskilt arbete.

– Vi har jobbat med frågeställningen ”Om det var nu”. Om du är på en fest och plötsligt upptäcker Honom med stort H. Vad händer då? Detta blir en kommentar till festen hos familjen Capulet där Romeo första gången ser Julia. Eller om dina föräldrar bestämmer vem du ska gifta dig med… som i pjäsen där Julias pappa bestämmer att hon ska gifta sig med en rik adelsman. Om det var nu, vad händer då?

I Kammarorkestern har man arbetat med samma frågeställningar och gjort egna kompositioner. I somras möttes de båda grupperna vid ett läger för att börja foga samman föreställningen och för att ta del av varandras material. Linda Mallik utbrister:
– Att vi och ungdomarna fullföljt visionen om att skapa helt eget innehåll till föreställningen är något av det mest fantastiska i hela projektet!

Inspirerande möte

– Det var starka ögonblick, säger Kina Sellergren, Kammarorkesterns dirigent och ledare, när hon också berättar om sommarlägret i Ytterjärna då Kammarorkestern och Livet Bitch! möttes.

Musikerna fick lyssna till de nyskrivna texterna, skådespelarna fick höra musiken.
– Att som ung få möta andra unga som också vill uttrycka sig konstnärligt… det finns en fantastisk styrka och inspiration i det, och det är en viktig del av projektet.

Instuderingsarbetet för musikerna hade givetvis påbörjats tidigare, under våren 2021. Och för Kina Sellergren själv skedde en viktig del av arbetet långt innan dess. Det handlar om bearbetningen av originalmusiken för att den ska fungera i sammanhanget.

Hon berättar:
– Vi vill ju också ha med de ”riktiga” verken, den fantastiska musik som skrivits med utgångspunkt i Romeo och Julia-sagan: Prokofjevs balettmusik, Tjajkovskijs ljuvliga fantasiuvertyr, Nino Rotas filmmusik, Bernsteins West Side Story – och nyskrivet av svenske Daniel Nelson! Men vi har inte ens alla instrument som krävs i vår orkester, och inte heller möjlighet att klara av de musikaliska utmaningarna, så vi måste vara kreativa för att göra det möjligt!

Tack vare samarbetet med Kungliga Filharmonikerna kan eleverna – och
lyssnarna – ändå få uppleva verken. I vissa fall får eleverna spela ”reducerade” stämmor, medan filharmonikerna samtidigt spelar själva originalpartituret. Andra gånger har Kina Sellergren arbetat om musiken mer genomgripande för alla inblandade; det kan till och med handla om att ändra till tonarter som ligger något enklare till för instrumenten.

I samband med sommarens musikläger gjordes några testscener inför publik. Då fick också orkestern prova på att mer direkt delta i dramat.
– Det är intressant att experimentera med hur musiker i ett kollektiv kan delta även rent fysiskt i en föreställning, säger Linda Mallik. Jag tror vi har hittat sätt som fungerar och jag hoppas att även musikerna i Kungliga Filharmonikerna vill vara med när det är dags.
Vilka roller kan de få spela? Kom till Konserthuset i oktober så får du se.

— Lotta Bjelkeborn

Konserter

Det finns inga träffar för detta val