Sök på konserthuset.se

Yo-Yo Ma

Virtuositet, mänsklig värme och ett gränslöst musicerande. Superstjärnan Yo-Yo Ma är tillbaka för en konsert tillsammans med pianisten Kathryn Stott.

Cellisten Yo-Yo Ma tillhör den klassiska musikvärldens superstjärnor. Hans förra besök i Konserthuset Stockholm skedde i samband med att han tog emot Polarpriset 2012. Nu är han tillbaka, den här gången i sällskap med den prisbelönta brittiska pianisten Kathryn Stott.

”Yo-Yo Ma har, med sin virtuositet och sitt stora hjärta, vigt sitt liv åt musikaliska resor över hela världen. Med sin cello och sin nyfikenhet i bagaget har han färdats längs Sidenvägen och korsat såväl kulturella som musikaliska gränser. Yo-Yo Ma förenar människor över hela världen och visar oss att musik är kommunikation, passion och utbyte av erfarenheter.” Så löd Polarprisjuryns välfunna motivering.

Yo-Yo Ma är född i Paris av kinesiska föräldrar men flyttade som sjuåring med sin familj till New York. Som uppmärksammat underbarn framträdde han för presidentparet Kennedy vid en konsert arrangerad av Leonard Bernstein, och han fick spela upp för legendariske cellisten Pablo Casals.

– Mycket bra, men glöm inte bort att också spela baseball, sa Casals. Han berättade sedan att han såg sig själv först och främst som människa, i andra hand musiker och först i tredje hand cellist, minns Yo-Yo Ma.

Han startade sina musikstudier vid Juilliard School of Music men hoppade av och sökte sig som 16-åring till Harvard där han pluggade antropologi och skönlitteratur. Studierna på Harvard var för Yo-Yo Ma ett sätt att söka efter insikter och förstå mer av världen, gräva i spåren där olika kulturer, både musikaliska och mänskliga, korsas.

Han tog initiativ till projektet Silkroad, en ideell organisation med syfte att stödja kulturella utbyten mellan musiker, konstnärer och institutioner. Inspirationen kom från Sidenvägen, medeltidens nätverk av handelsvägar mellan Europa och Kina genom Centralasien. En viktig roll har The Silk Road Ensemble, ett kollektiv på uppåt sextio musiker, tonsättare och arrangörer med rötter i de olika kulturer efter Sidenvägen.

Oavsett om det rör sig om musik från olika delar av världen eller välkänd klassisk repertoar, borrar sig Yo-Yo Ma djupt ner i musikens innersta. Förra året spelade han för tredje gången in Bachs sviter för solocello, ett av de verkligt centrala verken för solocello. De tidigare inspelningarna 1984 och 1998 var hyllade och framgångsrika, men han ville ändå ta sig an dem en gång till för att söka nya dimensioner i Bachs rika och fascinerande musik. De sex cellosviterna står också i centrum för lika många filmer han gjort tillsammans med olika filmregissörer.

Yo-Yo Ma ger konserter över hela världen, både recitaler och tillsammans med ledande orkestrar. Det internationella och i alla bemärkelser gränsöverskridande perspektivet är fortfarande viktigt för honom. Han vill inte på något sätt isolera sig från nya intryck och inte heller från den tid som är nu. Musiken är inte en isolerad företeelse utan något som uppstår och skapas i relation till allt som finns omkring oss. Och att behärska ett instrument ger möjlighet att hitta sin egen röst. Som solist får han omvärldens erkännande, men det är inte det viktigaste, menar han.

– Att vara musiker handlar om personlig utveckling och inre tillfredsställelse. Det i sin tur kan användas för att uttrycka och förmedla något viktigt till lyssnaren. Allt jag älskar i livet utanför musiken har med människor att göra, och att spela cello gör det möjligt för mig att uppfylla det intresset genom musiken.

Med sin stora och varma ton har han också en sällsynt förmåga att förmedla musikens både lustfyllda och dramatiska dimensioner. Det får vi exempel på när han nu återvänder till Konserthuset Stockholm och tillsammans med Kathryn Stott tar sig an Stravinskys egna arrangemang på satser ur balettmusiken Pulcinella. Dessutom Prokofjevs underfundigt eleganta sonat i C-dur och Rachmaninovs romantiskt innerliga g-mollsonat.

— Göran Persson

Tonsättarfestival 2018

Det finns inga träffar för detta val