Sök på konserthuset.se

Tristan och Isolde

Richard Wagners banbrytande musik är ett glödande mästerverk. Ett internationellt sångarlag av toppklass medverkar då den lidelsefulla andra akten framförs.

Kombinationen Richard Wagner och den amerikanska dirigenten Karina Canellakis är inte ny för Kungliga Filharmonikerna och konserthuspubliken. I november 2020 dirigerade Canellakis en Wagner-konsert med sopranen Nina Stemme som solist, bland annat Förspel och Isoldes kärleksdöd ur Tristan och Isolde. Hon ledde även orkestern och solister i första akten ur Valkyrian
i oktober 2019.

Nu väntar andra akten ur Tristan och Isolde – ett av operahistoriens verkligt glödande mästerverk. Inte sällan är det just andra akten som lyfts fram som något av det mest sublima som någonsin komponerats i genren. Det är där Tristan och Isolde svär varandra evig kärlek – en dödsdömd kärlek, förstås. Tristan och Isolde är Richard Wagners mest personliga och sinnliga musikdrama. Här har han helt förverkligat sitt dramatiska ideal och i den banbrytande musiken spinns melodierna som trådar i och omkring varandra till en sällsam upplevelse av tidlöshet.

För denna konsertversion av andra akten ur Tristan och Isolde har ett internationellt sångarlag av högsta klass engagerats. Det är den amerikanska sopranen Heidi Melton som gör Isolde. ”Wagnerrösten vi väntat på sedan [Kirsten] Flagstad och [Birgit] Nilsson”, skrev en förbluffad kritiker (La Presse). Konserthusets publik känner Heidi Melton inte minst sedan ovan nämnda Valkyrian, då hon sjöng Sieglinde. Och precis som i fallet med Birgit Nilsson intar Wagner en dominerande plats i hennes repertoar när hon världen över framträder vid operahus som Metropolitan i New York, och på konsertscener som Musikverein med Wienfilharmonikerna.

För hemmapubliken är givetvis svenska Katarina Karnéus bekant, då hon gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen tidigare, bland annat i Schönbergs Erwartung i det ”Dubbeldrama” som gjordes 2019 (med Nina Stemme i Bartóks Riddar Blåskäggs borg). London-utbildade Katarina Karnéus har gjort en lång rad uppmärksammade roller, däribland Brangäne i Tristan och Isolde vid Göteborgsoperan, den roll hon också gör nu i Konserthuset.

Tyske Stefan Vinke är en så kallad ”hjältetenor” med världsrykte bland wagnerianer. Han har förutom rollen som Tristan även gjort titelrollerna i exempelvis Siegfried, Tannhäuser, Parsifal och Lohengrin. Och han har förstås gjort Nibelungens ring vid bland annat Wiener Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden och Metropolitanoperan.

Rollen som Kung Marke görs av Raimund Nolte, tysk basbaryton som lyckats kombinera till synes oförenliga och väsensskilda sammanhang: för i hans fall är barockens Händel-operor en specialitet, och samtidigt är han engagerad vid exempelvis festspelen i Bayreuth – Wagnercentrum i världen – där han nu gör rollen som Melot, vilken konserthuspubliken också får ta del av.

Opera i konsertversion, förloras inte mycket väsentligt på vägen när det sceniska försvinner? Inte nödvändigtvis, för annat förstärks: det är fullt fokus på musiken, på det inre dramat och på de vokala prestationerna. I Wagners fall, inte minst när det gäller Tristan och Isolde med den banbrytande musiken som befinner sig i något slags erotiserat upplösningstillstånd, betyder det en hel del.

— Tony Lundman


Tristan och Isolde

Isolde, den irländske prinsen Morolds fästmö (sopran)
Brangäne, Isoldes tjänarinna (mezzosopran)Marke, kung av England (bas)
Tristan, Markes brorson (tenor)
Melot, Markes hovman (baryton)

Akt I

Tristan har seglat med Isolde och hennes tjänarinna Brangäne till Cornwall, där Isolde skall giftas bort med kung Marke. Tristan har dödat Isoldes trolovade i strid, men Isolde vet inget och vårdar den sårade Tristan. När det går upp för henne vill hon hämnas. Brangäne får tillreda en dödlig dryck, men byter ut giftet mot en kärleksdryck.

Akt II

Marke är på jakt i skogen med sitt följe och Isolde träffar Tristan. Brangäne varnar dem. Hon har märkt att Tristans vän Melot iakttar dem. Tristan och Isolde svär varandra kärlek och vill dö tillsammans. När Markes följe kommer tillbaka, angriper Melot Tristan och sårar honom allvarligt.

Akt III

Tristan ligger sårad på sitt slott och sänder bud efter Isolde. Hon kommer till slottet men Tristan dör i hennes armar. Isolde dör för att återförenas med Tristan.

Konserter

  • Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

    Internationellt sångarlag av toppklass när Wagners lidelsefulla opera framförs konsertant.

    Torsdag 27 januari 2022 kl 19.00
  • Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

    Internationellt sångarlag av toppklass när Wagners lidelsefulla opera framförs konsertant.

    Lördag 29 januari 2022 kl 15.00 Kan även ses på Konserthuset Play Kan även ses på Konserthuset Play