Frågor och svar om Konserthuset Play

I filmarkivet på Konserthuset Play finns en unik musikskatt med hundratals filmer från tidigare konserter med Kungliga Filharmonikerna, specialproducerade filmer för barn, jazz och kammarmusik. På den här sidan har vi samlat tips om hur du bäst tar del av vårt utbud och hur du tittar på våra livesändningar.

Var hittar jag Konserthusets livesändningar och konsertfilmer?

Du hittar våra filmer och livesändningar i vår egen streamingtjänst Konserthuset Play där vi i dagsläget erbjuder över 250 filmer med allt från stora symfonier till kammarmusik, jazz och roliga filmer för barn. Här hittar du webbversionen av Konserthuset Play. Hela utbudet hittar du även i vår app Konserthuset Play som finns för iPhone, Android och Apple TV.

Finns Konserthuset Play som app?

Konserthuset Play finns som app för iOS (iPhone, iPad och Apple TV) och Android. Du kan ladda ner den från App Store (öppnas i nytt fönster) eller Google Play (öppnas i nytt fönster).

Kostar det pengar?

Nej, Konserthuset Play är helt gratis både på webben och i appen.

Behöver jag ett konto?

Nej, det är bara att surfa in på Konserthuset Play och börja titta. I våra appar kan du, om du vill, logga in för att kunna spara dina favoriter och i mobilapparna kan du även söka i utbudet. Konto skapas i någon av våra mobilappar och är inte samma som du använder för att boka biljetter till Konserthuset.

Hur raderar jag mitt konto?

Om du tar bort ditt konto på Konserthuset Play kommer du att förlora dina inställningar och vissa funktioner. Ditt eventuella konto för att boka biljetter till Konserthuset påverkas inte. Enklast raderar du ditt konto direkt i appen, du hittar funktionen under Inställningar/Min profil. Du kan även skicka ett mail till info@konserthuset.se och ange att du önskar radera ditt appkonto (dvs ej ditt eventuella biljettbokningskonto). Vi återkommer då till dig med en bekräftelse på raderingen.

Hur hittar jag det jag är intresserad av?

För att underlätta för dig har vi samlat våra filmer under ett antal kategorier och teman som du hittar listade på webbsidan Konserthuset Play. Bläddra i sidled, eller klicka på rubrikerna så länkas du vidare till en temasida med fler filmer inom samma kategori.

På webbsidan kan du också filtrera utbudet via sökrutan. Skriv in namn på en artist eller tonsättare som du är nyfiken på. Du kan också söka på namn på verk. När du börjar skriva i sökrutan får du förslag utifrån det innehåll som är tillgängligt.

I telefonappen kan du kika bland våra spellistor och i kalendern, och är du inloggad kan du använda sökfunktionen för att söka och/eller filtrera på olika kategorier. Du kan också få påminnelser om nya livesändningar och filmer via pushnotiser.

Hur vet jag vilka konserter som sänds live?

Du hittar våra kommande livesändningar på startsidan för Konserthuset Play, i vår vanliga konsertkalender och i vår app.

Vi tipsar och påminner om våra livesändningar via vårt särskilda nyhetsbrev för vårt digitala utbud. Anmäl dig här. I appen kan du få påminnelser om nya livesändningar via pushnotiser.

Jag hittar inte livesändningarna i appen

Dagens kommande livesändning hittar du i appen under Konserter, övriga kommande sändningar finns listade under Kalender. Om du inte hittar livesändningarna kan du behöva uppdatera din app till den senaste versionen. Om problemet kvarstår, prova att avinstallera appen och installera den sedan på nytt.

Jag missade livesändningen. Finns det någon chans att se konserten i efterhand?

Ja, de flesta filmer kan ses i efterhand på Konserthuset Play både på webben och i vår app. Du hittar kommande Play-premiärer på startsidan för Konserthuset Play. I telefonappen hittar du dem i Kalendern.

Var ser jag vilka filmer som kommer att ha premiär?

Du hittar kommande Play-premiärer på startsidan för Konserthuset Play. I telefonappen hittar du dem i Kalendern.

Vi tipsar och påminner om våra Play-premiärer via vårt särskilda nyhetsbrev för vårt digitala utbud. Anmäl dig här

Hur gör jag för att se Konserthusets filmer och livesändningar på min tv?

Det finns olika alternativ för att se våra filmer på din tv:

Använda Apple TV

Sök efter appen Konserthuset Play i din Apple TV-modul och installera den. Om du vill kan du logga in för att spara dina favoriter. Konto skapar du i någon av våra mobilappar.

Använda Chromecast

Du kan casta filmerna från webbläsaren på din dator eller från vår app till tv-skärmen med hjälp av en Chromecast-enhet. Kom ihåg att du måste använda webbläsaren Chrome, och att båda enheterna måste vara inloggade på samma Wi-Fi-nätverk för att det ska fungera. På Googles supportsidor kan du läsa mer om hur du använder Chromecast (öppnas i nytt fönster)

Du kan också casta hela skärmen från en Android-enhet (mobiltelefon eller surfplatta). Du behöver då ladda ner Google Home-appen. På Googles supportsidor kan du läsa mer om att casta från Android (öppnas i nytt fönster)

Använda Airplay

Du kan trådlöst strömma filmerna från din Mac-dator eller från vår app till Apple TV via Airplay. Du kan göra samma sak från din iOS-enhet (iPhone eller iPad).

Du kan strömma via Airplay-symbolen som syns i spelaren när du aktiverar helskärmsläge eller så kan du använda skärmdubblering.

På Apples supportsidor kan du läsa mer om att strömma video med hjälp av Airplay (öppnas i nytt fönster)

Använda kabel

Du kan också se filmerna på stor skärm genom att ansluta din dator, telefon eller läsplatta till en TV, projektor eller skärm med en kabel eller adapter.

Jag har problem med att livesändningen låser sig och ”hackar”. Vad kan jag göra? 

Att filmen hackar kan bero på olika saker. Nedan kommer några tips för dig som tittar via webbläsaren:

  • Prova med att ändra upplösning på filmen genom att gå till det lilla kugghjulet som syns längst ner till höger i spelaren. Upplösningen är automatiskt inställd på ”auto” för alla användare, men resultatet blir ofta bättre om du väljer en fast upplösning (t ex 720p).
  • Testa att använda en annan webbläsare. Kontrollera också att den webbläsare du använder är uppdaterad till den senaste versionen.
  • Testa din uppkoppling: För att få en bra upplevelse av våra livesändningar bör du ha en uppkoppling på minst 50 Mbit/s. Du kan testa hur bra din uppkoppling är genom att använda tjänsten Bredbandskollen (öppnas i nytt fönster)
  • Om du är uppkopplad trådlöst via Wi-Fi kan problem uppstå om inte din router har tillräcklig prestanda eller om den är placerad så att väggar eller innertak stör mottagningen mellan router och den enhet du använder för livesändningen. Här finns fler tips om hur du optimerar ditt Wi-Fi (länkar till DN-artikel, öppnas i nytt fönster)
  • Det kan också hjälpa att stänga ner andra flikar, webbläsare och program när du tittar på livesändningen.
  • Testa också med att tömma cacheminnet i webbläsaren och med att starta om datorn.

Jag har problem med ljudet. Vad kan jag göra?

Om du upplever att ljudet ekar när du tittar via webbläsaren, kontrollera att du inte har två fönster/flikar öppna som båda visar samma sändning.

Om du inte får något ljud alls, kontrollera att du har aktiverat ljudet i videospelaren. När du startar livesändningen visas filmen först utan ljud. Högst upp i filmrutan finns en liten symbol med en högtalarikon och texten ”click to unmute”, där du alltså behöver klicka. I mobiltelefonen visas enbart den lilla högtalarsymbolen, men ingen text. 

Jag har andra frågor, vart kan jag vända mig? 

Skicka ett mejl till info@konserthuset.se så hjälper vi dig så snart vi har möjlighet. Vi kan inte garantera hjälp direkt under pågående livesändning. 

Med Konserthuset Play-appen blir det ännu enklare att uppleva musiken via din telefon eller surfplatta — och på stor skärm!