Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

Sjostakovitjs femma

Ironier och drömmar. Sjostakovitjs femte symfoni och sånger av Chausson.

Den tidigare annonserade sopranen Cornelia Beskow har på grund av sjukdom tvingats ställa in. Hon ersätts här av den prisbelönta norska sopranen Marita Sølberg som arbetar med de främsta världen över och nyligen har kunnat höras på operascener som Royal Opera Covent Garden, Los Angeles Opera och Wiener Staatsoper. Programmet är oförändrat och vi hör alltså Marita Sølberg i Chaussons drömmande Poème de l'amour et de la mer. 

Sjostakovitj femte symfoni gjorde succé vid uruppförandet 1937. Historien bakom symfonin är väl känd: Josef Stalin besökte en föreställning av Sjostakovitj opera Lady Macbeth från Mtensk (som senare reviderades och döptes om till Katerina Ismajlova) på Bolsjojteatern i Moskva. Han blev förfärad och en artikel med rubriken ”Kaos i stället för musik” publicerades i tidningen Pravda. Det blev starten på en klappjakt på Sjostakovitj, som fruktade för sitt liv. Han drog därför tillbaka sin redan komponerade fjärde symfoni och den femte symfonin presenterades med kommentaren ”En konstnärs svar på rättvis kritik”.

Vad som egentligen döljer sig i hans femte symfoni har diskuterats sedan dess, för vad han innerst inne tänkte och tyckte är det ingen som riktigt vet. Musiken är pampigt heroisk, men också fylld av vemod, sarkasm och svårtolkad ironi.

Titeln i amerikanska Jennifer Higdons Loco syftar på lokomotiv. Musiken beställdes till Ravinia Festival, Nordamerikas äldsta utomhusfestival, för att hylla och uppmärksamma regionens anrika järnväg.

Upplev Sjostakovitjs femma på KonserthusetPlay
Hör och se Kungliga Filharmonikerna och chefdirigent Sakari Oramo i en av Sjostakovitjs mest kända och omtyckta symfonier. KonserthusetPlay, öppnas i nytt fönster

Ironier och drömmar. Sjostakovitjs femte symfoni och sånger av Chausson.

Torsdag 25 oktober 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

125-420 kr

Den tidigare annonserade sopranen Cornelia Beskow har på grund av sjukdom tvingats ställa in. Hon ersätts här av den prisbelönta norska sopranen Marita Sølberg som arbetar med de främsta världen över och nyligen har kunnat höras på operascener som Royal Opera Covent Garden, Los Angeles Opera och Wiener Staatsoper. Programmet är oförändrat och vi hör alltså Marita Sølberg i Chaussons drömmande Poème de l'amour et de la mer. 

Sjostakovitj femte symfoni gjorde succé vid uruppförandet 1937. Historien bakom symfonin är väl känd: Josef Stalin besökte en föreställning av Sjostakovitj opera Lady Macbeth från Mtensk (som senare reviderades och döptes om till Katerina Ismajlova) på Bolsjojteatern i Moskva. Han blev förfärad och en artikel med rubriken ”Kaos i stället för musik” publicerades i tidningen Pravda. Det blev starten på en klappjakt på Sjostakovitj, som fruktade för sitt liv. Han drog därför tillbaka sin redan komponerade fjärde symfoni och den femte symfonin presenterades med kommentaren ”En konstnärs svar på rättvis kritik”.

Vad som egentligen döljer sig i hans femte symfoni har diskuterats sedan dess, för vad han innerst inne tänkte och tyckte är det ingen som riktigt vet. Musiken är pampigt heroisk, men också fylld av vemod, sarkasm och svårtolkad ironi.

Titeln i amerikanska Jennifer Higdons Loco syftar på lokomotiv. Musiken beställdes till Ravinia Festival, Nordamerikas äldsta utomhusfestival, för att hylla och uppmärksamma regionens anrika järnväg.

Upplev Sjostakovitjs femma på KonserthusetPlay
Hör och se Kungliga Filharmonikerna och chefdirigent Sakari Oramo i en av Sjostakovitjs mest kända och omtyckta symfonier. KonserthusetPlay, öppnas i nytt fönster

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Jennifer Higdon Loco
    10 min
  • Ernest Chausson Poème de l’amour et de la mer
    27 min
  • Paus
    25 min
  • Dmitrij Sjostakovitj Symfoni nr 5
    44 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Rafael Payare dirigent
  • Marita Sølberg sopran

Torsdag 25 oktober 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

125-420 kr