KVASTHELG – Föregångarna
Med ett sensationellt uruppförande av en stråkkvartett från 1877!
Jubileumshelgen med Kvast avslutas med en blick bakåt i historien, mot de kvinnliga föregångarna och förebilderna i musiken, samtliga födda på 1800-talet. Medverkar gör Maierkvartetten (bestående av musiker ur Kungliga Filharmonikerna: Johannes Lörstad och Patrik Swedrup violin, Arne Stenlund viola och Klas Gagge cello), Nigar Dadascheva som är verksam som pianosolist och kammarmusiker samt sopranen Paulina Pfeiffer.
Vi hör både sånger och instrumentalmusik av Amanda Maier-Röntgen (1853–94), som var violinist och tonsättare verksam på kontinenten, född i Landskrona men senare bosatt i Amsterdam och gift med tonsättaren Julius Röntgen. Kungliga Filharmonikerna och filharmonikern Claudia Bonfiglioli har tidigare bland annat framfört en violinkonsert, vilken finns inspelad på KonserthusetPlay.
Det sensationella här är framförandet av stråkkvartetten från 1877, som är ett uruppförande – en världspremiär! Manuskriptet har varit känt sedan ett 20-tal år, men det har inte varit komplett (sidor har saknats). Nu har verket fullbordats stilenligt av tonsättaren B Tommy Andersson, och kan för första gången framföras i sin helhet – något som aldrig skedde under Amanda Maier-Röntgens egen livstid. Projektet har bekostats av Filharmonikernas vänner.
Helena Munktell (1852–1919) hör till de tonsättare som uppmärksammats stort på senare år, inte minst har Kungliga Filharmonikerna vid många tillfällen framfört orkesterverket Bränningar, och häromåret gjordes operan I Firenze konsertant i Berwaldhallen (Munktell var den första svenska kvinnan som skrev en opera).
Norska Pauline Hall (1890–1969) var verksam som tonsättare, författare och tuff kritiker i Dagbladet. Hon gjorde också viktiga insatser i det norska musiklivet, bland annat genom grundandet av organisationen Ny Musikk, där hon också var ordförande. Här hör vi två verk för piano och två sånger.
Elfrida Andrée (1841–1929) var den första kvinnan i Sverige som examinerades som organist, och som blev domkyrkoorganist. Hon komponerade kammarmusik och symfoniska verk och var i den fåran en kvinnlig pionjär i Sverige, vilket även gäller hennes verksamhet som orkesterdirigent.
Den minst bekanta i det här programmet är förmodligen Ruth Almén (1870–1945). Hon var pianist och det präglar även verklistan, där man bland annat hittar en pianokonsert. Här hör vi sången Till lifvet, i ett nytt arrangemang för stråkkvartett av den unga tonsättaren Ylva Fred. Så avrundas helgen och Kvasts tioårsfirande i ett direkt möte mellan dagens och gårdagens tonsättare, mellan föregångare, nutid och framtid.
Lyssnatips!
Ett unikt framförande av Amanda Maier-Röntgens lyriskt skimrande violinkonsert i d-moll från 1875 med Kungliga Filharmonikernas Claudia Bonfiglioli i solistrollen och orkestern under ledning av chefdirigent Sakari Oramo. Lyssna, öppnas i nytt fönster
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Amanda Maier-Röntgen Stråkkvartett A-dur, version B Tommy Andersson26 min
-
Ruth Almén Till lifvet arr Ylva Fred3 min
-
Elfrida Andrée Tre sånger med piano op 87 min
-
Amy Beach Anita ur Tre sånger3 min
-
Amy Beach The Rainy Day2 min
-
Valborg Aulin Valse élégiaque för piano6 min
-
Elfrida Andrée Polska "Skogens sus och blommors doft vid bäcken"2 min
-
Valborg Aulin Var det en dröm? ur Två sånger op 193 min
-
Amy Beach The Year’s at the Spring ur Three Browning Songs1 min
-
Amy Beach Ah, Love But a Day to Thee ur Three Browning Songs3 min
-
Pauline Hall Erotik för piano2 min
-
Helena Munktell Trollmakt3 min
-
Amanda Maier-Röntgen Den sjuka flickans sång4 min
-
Pauline Hall Till en konstnär2 min
-
Elfrida Andrée Svanen för sopran och violin med piano5 min
-
Medverkande
- Paulina Pfeiffer sopran
- Nigar Dadascheva piano
- Maierkvartetten