Louise Farrencs sista toner
Filharmoniker i närbild: färgstark musik med trio ur Kungliga Filharmonikerna
Under en period i sin karriär utforskade den brasilianske tonsättaren Heitor Villa-Lobos hur det kunde bli om han skrev musik för ett högt och ett lågt instrument tillsammans. Duetten för flöjt och cello med titeln Ångvisslan komponerade han under ett besök i New York 1950, och de tre korta satserna kan ses som ett musikalisk skämt som genom Villa-Lobos färgstarka tonspråk leker med instrumentens möjligheter och egenheter.
Drygt 80 år dessförinnan skrev den franska pianisten och kompositören Louise Farrenc sitt allra sista kammarmusikstycke – en trio för flöjt, cello och piano. Farrencs livsgärningar som kompositör föll i glömska efter hennes död, men idag får hon en välförtjänt upprättelse.
Musiken framförs av tre musiker ur Kungliga Filharmonikerna, och de spelar också en trio av Bohuslav Martinu från 1944 och stycket Cendresav Kaija Saariahofrån 1998 för altflöjt, cello och piano – ett verk där hon arbetat med att dels föra samman instrumenten och dels låta dem agera vart och ett för sig.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Louise Farrenc Trio e-moll för flöjt, cello och piano27 min
-
Heitor Villa-Lobos Assobio a játo "Ångvisslan" för flöjt och cello10 min
-
Paus25 min
-
Kaija Saariaho Cendres för altflöjt, cello och piano10 min
-
Bohuslav Martinu Trio för flöjt, cello och piano19 min
-
Medverkande
- Andreas Alin flöjt/altflöjt
- Mikael Sjögren cello
- Stefan Lindgren piano