Genre: Orkestergästspel

INSTÄLLT: LvB250 – BEETHOVENS ÅTTA

Den här konserten har ställts in.

Restriktioner med anledning av coronaviruset gör att detta evenemang tyvärr är inställt.

Mer information om återbetalningar och hur Konserthusets verksamhet påverkas

***

Beethovens åttonde symfoni är kontrastrik och dramatisk, men andas också ljus och sorglöshet. Här speglas Beethovens musik av den brittiska tonsättaren Sally Beamish, som i flera av sina verk haft musik av just Beethoven som utgångspunkt. ”Beethoven har varit en inspirationskälla ända sen barndomen, då jag jag brukade spela igenom min farmors samling av pianosonater och konserter”, berätar Sally Beamish.

Beethovens Symfoni nr 8 anses vara hans mest humoristiska symfoni. Det är musik med charmfulla melodier, rytmiska infall och överraskande accenter. Inget av detta ska dock förväxlas med lättviktighet. Vi hör även hans betydligt mörkare Coriolanus-uvertyr, komponerad till ett drama av den österrikiske författaren och poeten Heinrich Joseph von Collin.

Den brittiska tonsättaren Sally Beamish (född 1956) har ett alldeles speciellt förhållande till Beethoven. Hennes tredje pianokonsert City Stanzas har Beethovens första pianokonsert som utgångspunkt och hennes stråkkvartett Opus California bygger på teman ur Beethovens stråkkvartett opus 18 nr 4. Här får vi höra hennes Hover, där violan har en central roll, och Whitescapes, komponerad 2000 när hon var Composer in Residence hos Svenska Kammarorkestern.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Svenska Kammarorkestern under ledning av Martin Fröst, som hösten 2019 tillträder som orkesterns chefdirigent.

Köp programboken för festivalen Ladies v. Beethoven (öppnas i nytt fönster)

Läs mer om hela Beethovenåret (öppnas i nytt fönster)

Den här konserten har ställts in.

Fredag 27 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.45

Pris:

130-430 kr

Restriktioner med anledning av coronaviruset gör att detta evenemang tyvärr är inställt.

Mer information om återbetalningar och hur Konserthusets verksamhet påverkas

***

Beethovens åttonde symfoni är kontrastrik och dramatisk, men andas också ljus och sorglöshet. Här speglas Beethovens musik av den brittiska tonsättaren Sally Beamish, som i flera av sina verk haft musik av just Beethoven som utgångspunkt. ”Beethoven har varit en inspirationskälla ända sen barndomen, då jag jag brukade spela igenom min farmors samling av pianosonater och konserter”, berätar Sally Beamish.

Beethovens Symfoni nr 8 anses vara hans mest humoristiska symfoni. Det är musik med charmfulla melodier, rytmiska infall och överraskande accenter. Inget av detta ska dock förväxlas med lättviktighet. Vi hör även hans betydligt mörkare Coriolanus-uvertyr, komponerad till ett drama av den österrikiske författaren och poeten Heinrich Joseph von Collin.

Den brittiska tonsättaren Sally Beamish (född 1956) har ett alldeles speciellt förhållande till Beethoven. Hennes tredje pianokonsert City Stanzas har Beethovens första pianokonsert som utgångspunkt och hennes stråkkvartett Opus California bygger på teman ur Beethovens stråkkvartett opus 18 nr 4. Här får vi höra hennes Hover, där violan har en central roll, och Whitescapes, komponerad 2000 när hon var Composer in Residence hos Svenska Kammarorkestern.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Svenska Kammarorkestern under ledning av Martin Fröst, som hösten 2019 tillträder som orkesterns chefdirigent.

Köp programboken för festivalen Ladies v. Beethoven (öppnas i nytt fönster)

Läs mer om hela Beethovenåret (öppnas i nytt fönster)

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Konserten inställd på grund av pandemi
  • Sally Beamish Whitescape
    10 min
  • Sally Beamish Hover
    14 min
  • Paus
    25 min
  • Ludwig van Beethoven Uvertyr till Coriolanus
    8 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 8
    26 min
  • Medverkande

  • Svenska Kammarorkestern
  • Martin Fröst dirigent

Fredag 27 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.45

Pris:

130-430 kr