Genre: Kammarmusik

LvB250 – IGOR LEVIT ”PATHÉTIQUE”

Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 3, 8, 11 och 17.

Igor Levit är en av sin generations absolut mest betydande pianister (han är född 1987) och framträder regelbundet på alla de stora konsertscenerna världen över. Han har gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen, varje gång med Beethoven på programmet. När han nu återkommer i samband med det stora Beethoven-jubileet gör han det med besked – under åtta konserter framför han Beethovens samtliga 32 pianosonater.

I Sverige kallas d-mollsonaten nr 17 ”Spöksonaten” eftersom August Strindberg tyckte sig ha hört anderöster i musiken. I andra delar av världen kallas den ”Stormen” för att Beethoven ska ha sagt vid en diskussion om sonaten, ”Läs Stormen av Shakespeare”.

Beethoven kunde uttrycka sig både positivt och negativt om sin musik, och med sonaten nr 11 i B-dur var han uppenbarligen mycket nöjd, för han skrev till sin förläggare Franz Hofmeister i Leipzig: ”Denna sonat är utmärkt, käraste herr broder!”

Första satsen i den tredje sonaten i C-dur liknar en virtuos pianokonsert utan orkester. Beethoven hade ju för avsikt att imponera på Wienpubliken och här har han laddat musiken med massor av pianistisk glans.

Pathétique är vid sidan av ”Månskenssonaten” och ”Appassionata” en av Beethovens mest kända sonater. Benämningen ”Pathétique” har av somliga tolkats som ett politiskt program som knyter an till franska revolutionen. En annan tolkning är att sonaten gestaltar hans egen förtvivlan över den tilltagande dövheten. Det är antaganden. Sant är däremot att det är ett av få verk som Beethoven faktiskt själv gav namnet.



Pianosonaterna våren 2020
Boka biljett till Igor Levits första fyra recitaler och få 30 procent rabatt. Boka här

Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 3, 8, 11 och 17.

Lördag 22 februari 2020
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.10

Pris:

220-395 kr

Igor Levit är en av sin generations absolut mest betydande pianister (han är född 1987) och framträder regelbundet på alla de stora konsertscenerna världen över. Han har gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen, varje gång med Beethoven på programmet. När han nu återkommer i samband med det stora Beethoven-jubileet gör han det med besked – under åtta konserter framför han Beethovens samtliga 32 pianosonater.

I Sverige kallas d-mollsonaten nr 17 ”Spöksonaten” eftersom August Strindberg tyckte sig ha hört anderöster i musiken. I andra delar av världen kallas den ”Stormen” för att Beethoven ska ha sagt vid en diskussion om sonaten, ”Läs Stormen av Shakespeare”.

Beethoven kunde uttrycka sig både positivt och negativt om sin musik, och med sonaten nr 11 i B-dur var han uppenbarligen mycket nöjd, för han skrev till sin förläggare Franz Hofmeister i Leipzig: ”Denna sonat är utmärkt, käraste herr broder!”

Första satsen i den tredje sonaten i C-dur liknar en virtuos pianokonsert utan orkester. Beethoven hade ju för avsikt att imponera på Wienpubliken och här har han laddat musiken med massor av pianistisk glans.

Pathétique är vid sidan av ”Månskenssonaten” och ”Appassionata” en av Beethovens mest kända sonater. Benämningen ”Pathétique” har av somliga tolkats som ett politiskt program som knyter an till franska revolutionen. En annan tolkning är att sonaten gestaltar hans egen förtvivlan över den tilltagande dövheten. Det är antaganden. Sant är däremot att det är ett av få verk som Beethoven faktiskt själv gav namnet.



Pianosonaterna våren 2020
Boka biljett till Igor Levits första fyra recitaler och få 30 procent rabatt. Boka här

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 17 "Spöksonaten"
    24 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 11 B-dur
    26 min
  • Paus
    25 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 3 C-dur
    28 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 8 "Pathétique"
    19 min
  • Extranummer:
  • Franz Schubert Moment musicaux nr 3 f-moll för piano
    2 min
  • Medverkande

  • Igor Levit piano

Lördag 22 februari 2020
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.10

Pris:

220-395 kr