Genre: Kammarmusik

Kammarkonsert med Orkesterakademin

Årets studenter spelar amerikansk, koreansk och dansk musik.

Alla över 18 år behöver visa upp ett giltigt vaccinationsbevis samt legitimera sig i samband med konsertbesök.

Förbered gärna ditt besök: 

  • Kontrollera att ditt vaccinationsbevis är giltigt eller ladda ner ett nytt på covidbevis.se (länken öppnas i nytt fönster)
  • Ta med giltig legitimation, till exempel ett körkort, ID-kort eller pass. Detta gäller samtliga besökare från 15 år och uppåt.
  • Kom i mycket god tid – inpasseringen kan ta längre tid än normalt.

Mer information hittar du på denna sida

***

Kungliga Filharmonikernas Orkesterakademi är en högre akademisk specialutbildning för unga musiker. Studenterna drillas individuellt, i kammarmusikspel och i orkesterspel av framför allt stämledare ur orkestern. Man presenterar sig också genom ett antal offentliga kammarmusikkonserter – som här med årets akademistudenter. 

Flannery Cunningham är en amerikansk tonsättare och musikforskare som i sin musik gärna både överraskar och underhåller. I verket We are the same as we have always been leker hon med vår nästan slaviska kärlek till harmoni. Musiken rör sig från den intima, privata och ensamma sfären till trängseln i den offentliga världen.

Missy Mazzoli är en amerikansk tonsättare som blivit mycket uppmärksammad och hyllad på senare år, och hennes musik framförs världen över av framstående musiker och orkestrar. Hennes stråktrio Lies You Can Believe In handlar inte om osanningar, för ”lögnen” här består av en påhittad, urban folkmusik, inspirerad av österupeisk folkmusik, punk och electronica. 

Sydkoreanske Isang Yun (1917–95) levde under dramatiska förhållanden, han blev fängslad under den japanska ockupationen och senare även av sin egen regim under Park Chung-hees auktoritära styre. Han bosatte sig i Tyskland och var professor komposition i Berlin. I sin musik smälter han samman västerländskt avantgarde med koreansk musik. Vi hör hans Trio för klarinett, fagott och horn.

Carl Nielsens kvintett Serenata in vano skrevs enligt uppgift på några få dagar, ämnad för en turné som en ensemble ur operans orkester skulle genomföra i Danmark 1914. ”Serenata in vano är en humoristisk bagatell”, skrev Nielsen. Musikerna försöker på olika sätt locka ut den fagra mön på balkongen, men hon dyker inte upp. När de har spelat förgäves (in vano) skyndar de sig hem med den lilla finalmarschen, som de spelar för sitt eget höga nöjes skull. 

Årets studenter spelar amerikansk, koreansk och dansk musik.

Söndag 30 januari 2022
kl 16.00

Sluttid ca kl 17.15

Alla över 18 år behöver visa upp ett giltigt vaccinationsbevis samt legitimera sig i samband med konsertbesök.

Förbered gärna ditt besök: 

  • Kontrollera att ditt vaccinationsbevis är giltigt eller ladda ner ett nytt på covidbevis.se (länken öppnas i nytt fönster)
  • Ta med giltig legitimation, till exempel ett körkort, ID-kort eller pass. Detta gäller samtliga besökare från 15 år och uppåt.
  • Kom i mycket god tid – inpasseringen kan ta längre tid än normalt.

Mer information hittar du på denna sida

***

Kungliga Filharmonikernas Orkesterakademi är en högre akademisk specialutbildning för unga musiker. Studenterna drillas individuellt, i kammarmusikspel och i orkesterspel av framför allt stämledare ur orkestern. Man presenterar sig också genom ett antal offentliga kammarmusikkonserter – som här med årets akademistudenter. 

Flannery Cunningham är en amerikansk tonsättare och musikforskare som i sin musik gärna både överraskar och underhåller. I verket We are the same as we have always been leker hon med vår nästan slaviska kärlek till harmoni. Musiken rör sig från den intima, privata och ensamma sfären till trängseln i den offentliga världen.

Missy Mazzoli är en amerikansk tonsättare som blivit mycket uppmärksammad och hyllad på senare år, och hennes musik framförs världen över av framstående musiker och orkestrar. Hennes stråktrio Lies You Can Believe In handlar inte om osanningar, för ”lögnen” här består av en påhittad, urban folkmusik, inspirerad av österupeisk folkmusik, punk och electronica. 

Sydkoreanske Isang Yun (1917–95) levde under dramatiska förhållanden, han blev fängslad under den japanska ockupationen och senare även av sin egen regim under Park Chung-hees auktoritära styre. Han bosatte sig i Tyskland och var professor komposition i Berlin. I sin musik smälter han samman västerländskt avantgarde med koreansk musik. Vi hör hans Trio för klarinett, fagott och horn.

Carl Nielsens kvintett Serenata in vano skrevs enligt uppgift på några få dagar, ämnad för en turné som en ensemble ur operans orkester skulle genomföra i Danmark 1914. ”Serenata in vano är en humoristisk bagatell”, skrev Nielsen. Musikerna försöker på olika sätt locka ut den fagra mön på balkongen, men hon dyker inte upp. När de har spelat förgäves (in vano) skyndar de sig hem med den lilla finalmarschen, som de spelar för sitt eget höga nöjes skull. 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Flannery Cunningham We are the same as we have always been för basklarinett och live-elektronik
    10 min
  • Isang Yun Trio för klarinett, fagott och horn
    10 min
  • Missy Mazzoli Lies You Can Believe In för stråktrio
    9 min
  • Carl Nielsen Serenata in vano för klarinett, fagott, horn, cello och kontrabas
    8 min
  • Medverkande

  • Martino Moruzzi klarinett/basklarinett
  • Ambroise Dojat fagott
  • Blanca Eliasson horn
  • Danial Shariati violin
  • Alicia Álvarez Lorduy viola
  • Anna Garde cello
  • Kornél Koncos kontrabas
  • Yago Castelló Gisbert värd
  • Sara Molina Castellote värd

Söndag 30 januari 2022
kl 16.00

Sluttid ca kl 17.15


Konserten spelas in för Konserthuset Play för publicering senare.