Morgon, middag, kväll med Ton Koopman
Musik av Kraus, ”den svenske Mozart”, och tre tidiga symfonier av Haydn.
Den nederländske barockspecialisten Ton Koopman har på senare år gästat Kungliga Filharmonikerna vid ett flertal tillfällen, och även gästat Konserthuset med berömda Amsterdam Baroque Orchestra, som han själv grundade för över 40 år sedan.
Här leder han inledningsvis Kungliga Filharmonikerna i Sinfonia per chiesa av Joseph Martin Kraus, ”den svenske Mozart”. Den kallas också ”Riksdagssymfonin”, eftersom den uruppfördes i Storkyrkan i Stockholm i samband med riksdagens öppnande 1789.
Vi hör även tidiga symfonier av Joseph Haydn. Redan i dessa symfonier är det påtagligt vilken uppfinningsrikedom som präglar Haydns skapande. Visserligen är det gärna romantikens Beethoven man talar om när det gäller djärv och storslagen symfonikonst, men redan dessförinnan var innovatören Haydns musikdramatiska ådra häpnadsväckande.
Det är virtuosa och livsbejakande symfonier med en rad solistiska inslag, komponerade då Haydn just hade knutits till furst Esterházys hov i början av 1760-talet. De här tre symfonierna har fått undertitlarna morgon, middag och kväll.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Joseph Martin Kraus Sinfonia per la Chiesa ’’Riksdagssymfonien’’8 min
-
Joseph Haydn Symfoni nr 6 "Le matin"22 min
-
Paus25 min
-
Joseph Haydn Symfoni nr 7 ’’Le midi’’24 min
-
Joseph Haydn Symfoni nr 8 ’’Le soir’’22 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Ton Koopman dirigent