Genre: Orkestergästspel, Vokalt

Händels Messias

Med Eric Ericsons Kammarkör och Musica Vitae.

Musica Vitae gästar åter Konserthuset Stockholm, denna gång med världens mest älskade oratorium: Händels Messias. I ett samarbete med Eric Ericsons Kammarkör, skandinaviska stjärnsolister och naturtrumpetare från Estland framför de Händels monumentala mästerverk.

Messias var från början avsett att framföras vid påsk och uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin den 13 april 1742. Det blev omedelbart en stor framgång och Händel uppförde det till förmån för Londons barnsjukhus varje år fram till sin död 1759.

Men det var först under 1800-talet i USA som Messias kom att bli en angelägenhet för december och juletider (bara första delen behandlar Jesu födelse, medan den andra delen berättar om hans död och den tredje behandlar återuppståendelsen). I dag förknippar vi Händels Messias med julen, och kanske är ett skäl att det finns andra starkt påskrelaterade mästerverk – framför allt Matteuspassionen av Bach.

I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel som spänner över andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Bland de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören. 

Med Eric Ericsons Kammarkör och Musica Vitae.

Onsdag 29 november 2017
kl 19.00

Sluttid ca kl 22.00

Pris:

350 kr

Musica Vitae gästar åter Konserthuset Stockholm, denna gång med världens mest älskade oratorium: Händels Messias. I ett samarbete med Eric Ericsons Kammarkör, skandinaviska stjärnsolister och naturtrumpetare från Estland framför de Händels monumentala mästerverk.

Messias var från början avsett att framföras vid påsk och uruppfördes vid en välgörenhetskonsert i Dublin den 13 april 1742. Det blev omedelbart en stor framgång och Händel uppförde det till förmån för Londons barnsjukhus varje år fram till sin död 1759.

Men det var först under 1800-talet i USA som Messias kom att bli en angelägenhet för december och juletider (bara första delen behandlar Jesu födelse, medan den andra delen berättar om hans död och den tredje behandlar återuppståendelsen). I dag förknippar vi Händels Messias med julen, och kanske är ett skäl att det finns andra starkt påskrelaterade mästerverk – framför allt Matteuspassionen av Bach.

I Messias har en rad berättelser från gamla och nya testamentet sammanställts, där var och en gestaltas med barockens musikaliska uttrycksmedel som spänner över andlig upphöjdhet till temperamentsfull vilja. Bland de mest kända avsnitten är den så kallade Halleluja-kören. 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Georg Friedrich Händel Messias
    148 min
  • Medverkande

  • Musica Vitae
  • Eric Ericsons Kammarkör
  • Fredrik Malmberg dirigent
  • Karin Dahlberg sopran
  • Marianne Beate Kielland alt
  • Anders J Dahlin tenor
  • Jakob Högström bas

Onsdag 29 november 2017
kl 19.00

Sluttid ca kl 22.00

Pris:

350 kr