Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se
Genre: Vokalt

Dagbok från Montreal

Den gåtfulle tonsättaren Claude Vivier porträtteras av Eric Ericsons Kammarkör med gäster.

Eric Ericsons Kammarkör uppmärksammar en sällan hörd tonsättare: kanadensiske Claude Vivier (1948–83). Han var endast 34 år gammal när han knivhöggs till döds i en lägenhet i Paris, av en ung manlig prostituerad. Kroppen återfanns en vecka efter mordet. Enligt uppgift ska det sista, oavslutade verket som låg på Viviers skrivbord ha handlat om en dramatiserad monolog kring en färd på tunnelbanan, där attraktion uppstår mellan två män. Musiken upphör vid textraden: ”Då drog han fram en dolk ur sin jacka och högg mig i hjärtat”.

Förutsåg han sin död? Claude Vivier är en gåtfull tonsättare, totalt okänd för en större publik, men långsamt har den lilla verklistan börjat återupptäckas. Han tillbringade sina första år i ett katolskt barnhem och fick aldrig veta vilka föräldrarna var. Han växte upp som adopterad i en fattig fransk-kanadensisk familj i Montreal, och sattes senare i en religiös internatskola. Den öppet homosexuelle Claude Vivier relegerades i övre tonåren på grund av ”opassande uppförande”.

Han hade vid det laget uppslukats av musik. Han tog sig till Europa och studerade bland annat i tre år vid Institutet för sonologi i nederländska Utrecht, och därefter för Karlheinz Stockhausen i Köln. Han återvände till Montreal men reste också mycket världen över under sitt korta liv.

Claude Viviers musik är liksom hans person svår att fånga. Det är djupt personlig och originell musik som ställer höga krav på uttolkaren. Ibland är instruktionerna mycket exakta, ibland är notationen mer grafisk och mystisk.

Med skådespelaren Reine Brynolfsson som berättare i Claude Viviers värld framför Eric Ericsons Kammarkör två verk under ledning av sin chefdirigent Fredrik Malmberg: den korta, suggestiva och vackra Jesus erbarme dich från 1974 samt det väldiga och nyskapande verket Journal från 1977, till texter av Lewis Carroll och Vivier själv samt ur Bibeln. Dessa båda vokalverk inramar pianostycket Shiraz från 1977, tolkat av Anna Christensson.

Den gåtfulle tonsättaren Claude Vivier porträtteras av Eric Ericsons Kammarkör med gäster.

Onsdag 16 maj 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30

Pris:

195 kr. OBS! Konserten ges utan paus

Eric Ericsons Kammarkör uppmärksammar en sällan hörd tonsättare: kanadensiske Claude Vivier (1948–83). Han var endast 34 år gammal när han knivhöggs till döds i en lägenhet i Paris, av en ung manlig prostituerad. Kroppen återfanns en vecka efter mordet. Enligt uppgift ska det sista, oavslutade verket som låg på Viviers skrivbord ha handlat om en dramatiserad monolog kring en färd på tunnelbanan, där attraktion uppstår mellan två män. Musiken upphör vid textraden: ”Då drog han fram en dolk ur sin jacka och högg mig i hjärtat”.

Förutsåg han sin död? Claude Vivier är en gåtfull tonsättare, totalt okänd för en större publik, men långsamt har den lilla verklistan börjat återupptäckas. Han tillbringade sina första år i ett katolskt barnhem och fick aldrig veta vilka föräldrarna var. Han växte upp som adopterad i en fattig fransk-kanadensisk familj i Montreal, och sattes senare i en religiös internatskola. Den öppet homosexuelle Claude Vivier relegerades i övre tonåren på grund av ”opassande uppförande”.

Han hade vid det laget uppslukats av musik. Han tog sig till Europa och studerade bland annat i tre år vid Institutet för sonologi i nederländska Utrecht, och därefter för Karlheinz Stockhausen i Köln. Han återvände till Montreal men reste också mycket världen över under sitt korta liv.

Claude Viviers musik är liksom hans person svår att fånga. Det är djupt personlig och originell musik som ställer höga krav på uttolkaren. Ibland är instruktionerna mycket exakta, ibland är notationen mer grafisk och mystisk.

Med skådespelaren Reine Brynolfsson som berättare i Claude Viviers värld framför Eric Ericsons Kammarkör två verk under ledning av sin chefdirigent Fredrik Malmberg: den korta, suggestiva och vackra Jesus erbarme dich från 1974 samt det väldiga och nyskapande verket Journal från 1977, till texter av Lewis Carroll och Vivier själv samt ur Bibeln. Dessa båda vokalverk inramar pianostycket Shiraz från 1977, tolkat av Anna Christensson.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Claude Vivier Jesus erbarme dich för sopran och kör a cappella
    3 min
  • Claude Vivier Shiraz för piano
    15 min
  • Claude Vivier Journal
    45 min
  • Medverkande

  • Eric Ericsons Kammarkör
  • Fredrik Malmberg Dirigent
  • Hannah Holgersson sopran
  • Ida Zackrisson sopran
  • Maria Sanner alt
  • Thomas Volle tenor
  • Staffan Liljas bas
  • Anna Christensson piano
  • Mika Takehara slagverk
  • Reine Brynolfsson Berättare

Onsdag 16 maj 2018
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30

Pris:

195 kr. OBS! Konserten ges utan paus