Schuberts nia
Christoph Eschenbach tolkar ett av romantikens mästerverk.
I Matthias Pintschers dramatiska verk för sopran och orkester presenteras den mytomspunna Herodia som en plågad kvinna som ser tillbaka på både glädje och sorg hon upplevt i livet. Verket uruppfördes i Berlin 1999, och blev en viktig milstolpe i Pintschers karriär. Det är skrivet för orkester med stor slagverkssektion, och en solostämma som kräver både flexibilitet och virtuositet. Det passar amerikanska sopranen Marisol Montalvo perfekt. Med sin sinnliga och stratosfäriskt höga röst har hon särskilt lovordats för sin uthållighet i krävande partier, och är en efterfrågad solist i just Pintschers verk.
Christoph Eschenbach har varit chefdirigent för National Symphony Orchestra i Washington DC 2010–17 och är flitigt anlitad gästdirigent för de stora orkestrarna och operahusen världen över. I detta program dirigerar han också Kungliga Filharmonikerna i Schuberts stora C-dursymfoni. Symfonin inleds med ett solo för horn – instrumentet som är själva sinnebilden för den romantiska eran och som ger ton åt den lantliga natur där Schubert hämtade kraft och inspiration. Själv fick Schubert aldrig höra symfonin spelas inför publik, och han var död sen tio år när Robert Schumann upptäckte och hyllade verket.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Matthias Pintscher Hérodiade-Fragmente för sopran och orkester18 min
-
Paus25 min
-
Franz Schubert Symfoni nr 959 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Christoph Eschenbach dirigent
- Marisol Montalvo sopran