Genre: Kammarmusik

Tonsättarweekend Tarrodi – Speglingar

Festivalfinal med kammarmusik.

Tonsättarweekend 12–15 april 2018 ägnas Andrea Tarrodi, vars musik ”tar andan ur en” som Dagens Nyheter skrev. Kvaliteter som ofta nämns är hennes musiks färgrikedom och säregna ljusspel. På senare år har hon fått stor uppmärksamhet och hennes verk har framförts flera gånger tidigare i Konserthuset.

Alla de tre verken som spelas före paus vid den här konserten har sin utgångspunkt i Isaac Grünewalds väggmålningar i Grünewaldsalen. Musik som tillkommit i samspel med själva konsertlokalen. Den målning som inspirerat till Chàrites för harpa och slagverk föreställer tre kvinnor som ser ut att dansa i ett transliknande tillstånd. En annan av Grünewaldsalens målningar föreställer två människor vända mot varandra, och det ser ut som om de konverserar. Den ligger till grund för Andrea Tarrodis första stråkkvartett – Miroirs. I Empíreo för harpa, slagverk och stråkkvintett är det Grünewalds jättelika takmålning i Grünewaldsalen som fått ge liv åt musiken.

Fågeldamen, ett av de elektroakustiska stycken som presenteras efter paus, har i stället sin grund i en sång av Marlene Dietrich samt en bisarr men sann historia om en Stockholmsdam som kidnappade elva svanar.  Vi får dessutom höra två stycken med bandoneon, den tangoinfluerade El Hielo för bandoneon och brasskvintett och Barnaåldern för bandoneon och EAM-högtalare. Dessutom ett uruppförande av ett helt nytt stycke för brasskvintett. 

Festivalfinal med kammarmusik.

Söndag 15 april 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.50

Pris:

195 kr

Tonsättarweekend 12–15 april 2018 ägnas Andrea Tarrodi, vars musik ”tar andan ur en” som Dagens Nyheter skrev. Kvaliteter som ofta nämns är hennes musiks färgrikedom och säregna ljusspel. På senare år har hon fått stor uppmärksamhet och hennes verk har framförts flera gånger tidigare i Konserthuset.

Alla de tre verken som spelas före paus vid den här konserten har sin utgångspunkt i Isaac Grünewalds väggmålningar i Grünewaldsalen. Musik som tillkommit i samspel med själva konsertlokalen. Den målning som inspirerat till Chàrites för harpa och slagverk föreställer tre kvinnor som ser ut att dansa i ett transliknande tillstånd. En annan av Grünewaldsalens målningar föreställer två människor vända mot varandra, och det ser ut som om de konverserar. Den ligger till grund för Andrea Tarrodis första stråkkvartett – Miroirs. I Empíreo för harpa, slagverk och stråkkvintett är det Grünewalds jättelika takmålning i Grünewaldsalen som fått ge liv åt musiken.

Fågeldamen, ett av de elektroakustiska stycken som presenteras efter paus, har i stället sin grund i en sång av Marlene Dietrich samt en bisarr men sann historia om en Stockholmsdam som kidnappade elva svanar.  Vi får dessutom höra två stycken med bandoneon, den tangoinfluerade El Hielo för bandoneon och brasskvintett och Barnaåldern för bandoneon och EAM-högtalare. Dessutom ett uruppförande av ett helt nytt stycke för brasskvintett. 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Andrea Tarrodi Chárites för harpa och slagverk
    10 min
  • Andrea Tarrodi Miroirs – Stråkkvartett nr 1
    10 min
  • Andrea Tarrodi Empíreo för stråkkvintett, harpa och slagverk
    15 min
  • Paus
    25 min
  • Andrea Tarrodi Den ensamme för EAM-högtalare
    4.30 min
  • Andrea Tarrodi Drache-Frau (the wounded diva) för brasskvintett
    10 min
  • Jens Lundberg/Andrea Tarrodi Barnaåldern för bandoneon och EAM-högtalare
    10 min
  • Andrea Tarrodi El Hielo för bandoneon och brasskvintett
    11 min
  • Andrea Tarrodi Fågeldamen för EAM-högtalare
    3.42 min
  • Medverkande

  • Dahlkvistkvartetten
  • Stockholm Brass Quintet
  • Laura Stephenson harpa
  • Jens Lundberg bandoneon
  • Daniel Kåse slagverk
  • Håkan Ehrén kontrabas
  • Andrea Tarrodi värd

Söndag 15 april 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.50

Pris:

195 kr


Andrea Tarrodis starkt personliga, klangsköna och färgskiftande musik har hyllats av både publik och kritiker. Hör här hennes varmt impressionistiska Akacia för pianotrio.