Genre: Kungliga Filharmonikerna

Vilde Frang spelar Bartók

Musik av Gustav Mahler, Benjamin Staern och Béla Bartók.

Om mitt liv flöt på fridfullt som en bäck över en äng, då tror jag inte att jag skulle kunna komponera något, menade Gustav Mahler. Så var nu inte fallet – hans liv bjöd på drama, vilket också de två första symfonierna ger musikaliska exempel på. Här ryms många livserfarenheter, och musiken blev en utmaning för tidens publik med sina känslomässiga svängningar och vågade dissonanser.

Det tog Mahler 15 år från idé till färdigt verk, och en resa från ung och lovande till mästare, innan hans första symfoni uruppfördes i Budapest 1889. Hans sånger spelar en stor roll i det symfoniska tonspråket, och här är det Lieder eines fahrenden Gesellen som gör sig hörd i den första och den tredje satsen.

Programmet bjuder också på Bartóks första violinkonsert, som skrevs för – och som ett porträtt av – den unga violinisten Stefi Geyer. För den förälskade Bartók fick Stefi Geyer spela dubbla roller, som förtrogen – de brevväxlade – och som musa. Hennes ”ledmotiv”, tonerna d–fiss–a–ciss, inleder hela konserten och genomsyrar stora delar av musiken.

Här hör vi den norska solisten Vilde Frang, som med sina unika tolkningar och virtuositet är en av de mest efterfrågade violinisterna idag. Senaste säsongen debuterade hon med Münchens Filharmoniker och Valery Gergiev, och återvände också till Orchestre de Paris och festivalen i Lucerne med Gewandhausorkestern och Herbert Blomstedt. Hon debuterade med Kungliga Filharmonikerna i februari 2009 och gästade senast i november 2016 (i Brittens violinkonsert).

Inledningvis hör vi musik av Benjamin Staern (född 1978), en av vår tids största svenska tonsättarbegåvningar.

Musik av Gustav Mahler, Benjamin Staern och Béla Bartók.

Lördag 28 april 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.00

Pris:

125-415 kr

Om mitt liv flöt på fridfullt som en bäck över en äng, då tror jag inte att jag skulle kunna komponera något, menade Gustav Mahler. Så var nu inte fallet – hans liv bjöd på drama, vilket också de två första symfonierna ger musikaliska exempel på. Här ryms många livserfarenheter, och musiken blev en utmaning för tidens publik med sina känslomässiga svängningar och vågade dissonanser.

Det tog Mahler 15 år från idé till färdigt verk, och en resa från ung och lovande till mästare, innan hans första symfoni uruppfördes i Budapest 1889. Hans sånger spelar en stor roll i det symfoniska tonspråket, och här är det Lieder eines fahrenden Gesellen som gör sig hörd i den första och den tredje satsen.

Programmet bjuder också på Bartóks första violinkonsert, som skrevs för – och som ett porträtt av – den unga violinisten Stefi Geyer. För den förälskade Bartók fick Stefi Geyer spela dubbla roller, som förtrogen – de brevväxlade – och som musa. Hennes ”ledmotiv”, tonerna d–fiss–a–ciss, inleder hela konserten och genomsyrar stora delar av musiken.

Här hör vi den norska solisten Vilde Frang, som med sina unika tolkningar och virtuositet är en av de mest efterfrågade violinisterna idag. Senaste säsongen debuterade hon med Münchens Filharmoniker och Valery Gergiev, och återvände också till Orchestre de Paris och festivalen i Lucerne med Gewandhausorkestern och Herbert Blomstedt. Hon debuterade med Kungliga Filharmonikerna i februari 2009 och gästade senast i november 2016 (i Brittens violinkonsert).

Inledningvis hör vi musik av Benjamin Staern (född 1978), en av vår tids största svenska tonsättarbegåvningar.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Benjamin Staern Jubilate
    8 min
  • Béla Bartók Violinkonsert nr 1
    20 min
  • Extranummer:
  • Béla Bartók Ur Sonat för soloviolin
    5 min
  • Paus
    25 min
  • Gustav Mahler Symfoni nr 1 "Titan"
    56 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Sakari Oramo dirigent
  • Vilde Frang violin

Lördag 28 april 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.00

Pris:

125-415 kr