Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/kungliga-filharmonikerna/chefsdirigent-sakari-oramo/
Sakari Oramo är Kungliga Filharmonikernas chefdirigent och konstnärlige rådgivare. Han tillträdde posten 2008 och har efter sin första treårsperiod med orkestern tre gånger tecknat kontrakt på ytterligare perioder, för närvarande fram till 2021. Han är en av grundarna och huvuddirigent vid Karlebyoperan, och även chefdirigent för Mellersta Österbottens Kammarorkester, där han efterträdde Juha Kangas 2013.
Efter att Sakari Oramo avslutat sin period som chefdirigent för Finska Radions Symfoniorkester utsågs han till BBC Symphony Orchestras chefdirigent, och han har med denna orkester sedan 2013 bland annat gjort flera Proms-konserter, inklusive Last Night of the Proms 2014 och 2016.
Den musikaliska nyfikenheten har ständigt avsatt sig i ett gediget arbete med ny musik. Sakari Oramo är dessutom en utmärkt violinist, och var tidigare konsertmästare i just Finska Radions Symfoniorkester. Den sidan av sitt musikkunnande visar han också upp varje säsong i Konserthuset, dels vid kammarmusikkonserter men han har även varit solist med orkestern.
Det var under tiden som konsertmästere i Finska Radions Symfoniorkester som han började studera dirigering för Jorma Panula vid Sibelius-Akademin i Helsingfors. 2004 utsågs Oramo till Hedersdoktor vid University of Central England i Birmingham, som ett erkännande av hans ”outstandning contribution to the musical life of the city”, för de åren han var chefdirigent för City of Birmingham Symphony Orchestra. Han har även av H M Drottning Elizabeth II tilldelats en Honorary OBE (Officer of the British Empire) som ett erkännande för sina insatser i brittiskt musikliv. 2008 belönades Oramo med Elgar-medaljen som ett erkännande för sin hängivenhet för Edward Elgars musik och som en spegling av hans stora intresse för brittisk musik i allmänhet.
Oramo har dirigerat orkestrar som Berlinfilharmonikerna, Wienfilharmonikerna, San Francisco Symphony Orchestra, Bayerska radions orkester, Dresden Staatskapelle, Oslofilharmonikerna, New York Philharmonic, Concertgebouw-orkestern i Amsterdam, Boston Symphony Orchestra, Orchestre de Paris och Chicago Symphony Orchestra med flera. Han har även dirigerat opera, bland annat vid Finska nationaloperan.
Sakari Oramo finns representerad på en stor mängd cd, som dirigent framför allt, men även som violinist och kammarmusiker (bland annat på Warner Classics, Ondine, Philips och Hyperion). Oramos och Kungliga Filharmonikernas inspelningar av bland annat Carl Nielsens samtliga sex symfonier på tre cd (BIS) har hyllats av kritiker världen över, och cd:n med symfonierna nr 1 och 3 belönades 2016 med BBC Music Magazine Award för bästa klassiska orkesterproduktion.
Bland övriga cd-inspelningar med Kungliga Filharmonikerna från senare år kan nämnas två cd med Anders Hillborgs musik (BIS) – som båda Grammisbelönades i kategorin bästa klassiska album. Man kan även nämnas inspelningarna av Schumanns samtliga symfonier med Kungliga Filharmonikerna (Sony Classical), som möttes av lovord i internationell press. Också den senaste cd:n, Distant Lights, där Renée Fleming är solist med Kungliga Filharmonikerna och Sakari Oramo, har fått lysande recensioner världen över.
2012 invaldes Sakari Oramo som ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2016 utsågs Sakari Oramo till Årets dirigent av anrika Royal Philharmonic Society i London. Oramo är även utsedd till professor i orkesterdirigeng vid Sibelius-Akademin, ett förordnande på fem år med start 2020.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/ethel-smyths-massa/
Ethel Smyth (1858–1944) var exceptionellt talangfull och sökte sig till Leipzig som var en av de allra viktigaste musikstäderna under 1800-talet. Där mötte hon Dvořák, Tjajkovskij och Grieg, däremot tyckte hon att undervisningen på konservatoriet, som grundats av Mendelssohn-Bartholdy, var helt undermålig. I stället började hon studera privat för Heinrich von Herzogenberg och genom honom kom hon i kontakt med Clara Schumann och Johannes Brahms, som hon fick starkt stöd av.
Smyth kom att bli en mycket uppmärksammad personlighet, både som kompositör och som en av de ledande personerna kring suffragetrörelsen, som kämpade för kvinnlig rösträtt i England. På senare år har en del av hennes musik framförts i Konserthuset, men det är första gången någonsin som Mässa i D står på programmet. Den magnifika mässan är formad nästan som en opera och är melodiskt både smakfull och intrikat, dramatisk och uttrycksfullt målande. För sina insatser i England utnämndes Ethel Smyth till Dame of the British Empire.
Vi får också höra Bohuslav Martinus andra violinkonsert som på ett fenomenalt vis förenar romantik och impressionism där de utsökta melodierna kryddas med äventyrliga och virtuosa violinpassager. Solist är den tyske stjärnviolinisten Frank Peter Zimmermann.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/ethel-smyths-massa/
Ethel Smyth (1858–1944) var exceptionellt talangfull och sökte sig till Leipzig som var en av de allra viktigaste musikstäderna under 1800-talet. Där mötte hon Dvořák, Tjajkovskij och Grieg, däremot tyckte hon att undervisningen på konservatoriet, som grundats av Mendelssohn-Bartholdy, var helt undermålig. I stället började hon studera privat för Heinrich von Herzogenberg och genom honom kom hon i kontakt med Clara Schumann och Johannes Brahms, som hon fick starkt stöd av.
Smyth kom att bli en mycket uppmärksammad personlighet, både som kompositör och som en av de ledande personerna kring suffragetrörelsen, som kämpade för kvinnlig rösträtt i England. På senare år har en del av hennes musik framförts i Konserthuset, men det är första gången någonsin som Mässa i D står på programmet. Den magnifika mässan är formad nästan som en opera och är melodiskt både smakfull och intrikat, dramatisk och uttrycksfullt målande. För sina insatser i England utnämndes Ethel Smyth till Dame of the British Empire.
Vi får också höra Bohuslav Martinus andra violinkonsert som på ett fenomenalt vis förenar romantik och impressionism där de utsökta melodierna kryddas med äventyrliga och virtuosa violinpassager. Solist är den tyske stjärnviolinisten Frank Peter Zimmermann.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/mahlers-sjunde-symfoni/
Den laddade långamma inledningen till Gustav Mahlers sjunde symfoni är gastkramande. Som alltid är Mahlers symfonier ett lyssnaräventyr som går utanpå det mesta, och det gäller i synnerhet sjunde symfonin där han tar ut svängarna som ingen annan gjort tidigare. I ett berömt citat ska han ha sagt till Jean Sibelius att ”en symfoni måste vara som en hel värld – den ska omfatta allt”.
Den här symfonin har oförtjänt hamnat i skuggan av hans mer kända symfonier, men som många numera pekar på är det i den sjunde som Mahlers symfoniska geni verkligen tar gestalt.
När han började komponera startade han med mitten. Formen på symfonin är också tre mittensatser där natten är den centrala utgångspunkten, som omges av den dramatiska inledningen och finalens livsbejakande ljus.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/mahlers-sjunde-symfoni/
Den laddade långamma inledningen till Gustav Mahlers sjunde symfoni är gastkramande. Som alltid är Mahlers symfonier ett lyssnaräventyr som går utanpå det mesta, och det gäller i synnerhet sjunde symfonin där han tar ut svängarna som ingen annan gjort tidigare. I ett berömt citat ska han ha sagt till Jean Sibelius att ”en symfoni måste vara som en hel värld – den ska omfatta allt”.
Den här symfonin har oförtjänt hamnat i skuggan av hans mer kända symfonier, men som många numera pekar på är det i den sjunde som Mahlers symfoniska geni verkligen tar gestalt.
När han började komponera startade han med mitten. Formen på symfonin är också tre mittensatser där natten är den centrala utgångspunkten, som omges av den dramatiska inledningen och finalens livsbejakande ljus.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Mäktig romantik och Baiba Skride i nyskriven violinkonsert.
Torsdag 19 september 2019 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Pris:
180-480 kr inklusive förfriskningar i pausen.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/säsongsöppning/
Chefdirigent Sakari Oramo öppnar Kungliga Filharmonikernas ordinarie konsertsäsong. Välkommen till en konsert med extra festlig inramning. I pausen bjuds hela publiken på förfriskningar i Konserthusets vackra foajéer.
Anton Bruckners omfångsrika och storslagna symfonier upphör aldrig att förundra. Den inledande hornsignalen i fjärde symfonin symboliserar enligt Bruckner själv gryningen efter en lång natts vila. Ur det enkla temat växer ett fascinerande och mångfacetterat symfoniskt landskap fram där orkesterns hela klangregister kommer till användning. Som alltid hos Bruckner är balansen mellan den övergripande musikaliska arkitekturen och de mindre detaljerna utsökt avvägd. Det är hans mest spelade och omtyckta symfoni och det är också han själv som gett den rubriken Den romantiska.
Svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas har rötter i Ryssland och började sina studier vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. I sin nyskrivna violinkonsert har hon låtit sig inspireras av Tjajkovskijs balett Svansjön. Det finns dock inga direkta kopplingar till Tjajkovskijs musik i den nya violinkonserten, däremot bygger den på samma berättelse. Och ”romantiken och dansrörelser finns självklart med i bakgrunden”, säger Borisova-Ollas, som bland mycket annat uppmärksammats för sin opera Dracula på Kungliga Operan.
VictoriaBorisova-OllasA Portrait of a Lady by the Swan Lake, violinkonsert (uruppförande)
Paus
25min
AntonBrucknerSymfoni nr 4 "Den romantiska"
65min
Medverkande
Kungliga Filharmonikerna
Sakari Oramodirigent
Baiba Skrideviolin
Torsdag 19 september 2019 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
180-480 kr inklusive förfriskningar i pausen.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Mäktig romantik och Baiba Skride i nyskriven violinkonsert.
Lördag 21 september 2019 kl 15.00
Sluttid ca kl 17.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/bruckners-romantiska-symfoni/
Anton Bruckners omfångsrika och storslagna symfonier upphör aldrig att förundra. Den inledande hornsignalen i fjärde symfonin symboliserar enligt Bruckner själv gryningen efter en lång natts vila. Ur det enkla temat växer ett fascinerande och mångfacetterat symfoniskt landskap fram där orkesterns hela klangregister kommer till användning. Som alltid hos Bruckner är balansen mellan den övergripande musikaliska arkitekturen och de mindre detaljerna utsökt avvägd. Det är hans mest spelade och omtyckta symfoni och det är också han själv som gett den rubriken Den romantiska.
Svenska tonsättaren Victoria Borisova-Ollas har rötter i Ryssland och började sina studier vid Tjajkovskijkonservatoriet i Moskva. I sin nyskrivna violinkonsert har hon låtit sig inspireras av Tjajkovskijs balett Svansjön. Det finns dock inga direkta kopplingar till Tjajkovskijs musik i den nya violinkonserten, däremot bygger den på samma berättelse. Och ”romantiken och dansrörelser finns självklart med i bakgrunden”, säger Borisova-Ollas, som bland mycket annat uppmärksammats för sin opera Dracula på Kungliga Operan.
VictoriaBorisova-OllasA Portrait of a Lady by the Swan Lake, violinkonsert (uruppförande)
Paus
25min
AntonBrucknerSymfoni nr 4 "Den romantiska"
65min
Medverkande
Kungliga Filharmonikerna
Sakari Oramodirigent
Baiba Skrideviolin
Lördag 21 september 2019 kl 15.00
Sluttid ca kl 17.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Engelsk elegans och svensk nyskriven musik inspirerad av solen.
Onsdag 16 oktober 2019 kl 18.00
Sluttid ca kl 19.00
Pris:
120-340 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/elgars-symfoni-nr-1/
Kungliga Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo har en särskild passion för Edward Elgars musik. Tillsammans har man även spelat in två uppmärksammade cd med musik av den engelske tonsättaren, känd för sin Pomp and Circumstance March som varje år avslutar de berömda promenadkonserterna – Proms – i Royal Albert Hall i London. Anslaget känns igen också i det nobla temat som inleder hans första symfoni, som framförs här. ”Avsikten är att det ska kännas enkelt, ädelt och upphöjt, som ett övertygande idealistiskt kall, inte av tvång eller på kommando, utan något som står över vardagens leda”.
Svenska tonsättaren Katarina Leymans (född 1963) musikaliska idéer väcks ofta av naturfenomen, som fiskars rörelser i stim, dna-kedjor, vattenmolekyler, moln, vulkanisk verksamhet med mera. I Solar flares är det solens febrila aktivitet som satt hennes fantasi i rörelse. ”Jag har låtit mig inspireras av företeelser som solfläckar, facklor och solvinden som sträcker sig långt ut i universum och kanske framför allt av solutbrott, solar flares, som lånat stycket dess titel. Det kan vara våldsamma jetstrålar eller mindre och snabba utbrott och ibland bildas de mest fantastiska välvda bågar påminnande om stora handtag.”
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
120-340 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Engelsk elegans, violinkonsert av Mozart och svensk nyskriven musik inspirerad av solen.
Torsdag 17 oktober 2019 kl 18.00
Sluttid ca kl 20.00
Pris:
130-340 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/pogostkina-spelar-mozart/
I sin femte och sista violinkonsert tar Mozart ut svängarna på ett annat sätt än tidigare. I sin berömda Mozartbiografi skrev Alfred Einstein om de sena violinkonserterna: ”Plötsligt finns det ett nytt djup och en ny rikedom i Mozarts hela tonspråk”. Just den sista konserten kallas ofta ”den turkiska”, eftersom Mozart i sista satsen lagt in ett tidstypiskt turkiskt avsnitt i a-moll. Som solist hör vi exceptionella Alina Pogostkina, som 2005 vann den prestigeladdade Sibeliustävlingen.
Inledningsvis musik av den svenska tonsättaren Katarina Leyman (född 1963), vars musikaliska idéer väcks ofta av naturfenomen, som fiskars rörelser i stim, dna-kedjor, vattenmolekyler, moln, vulkanisk verksamhet med mera. I Solar flares är det solens febrila aktivitet som satt hennes fantasi i rörelse. ”Jag har låtit mig inspireras av företeelser som solfläckar, facklor och solvinden som sträcker sig långt ut i universum och kanske framför allt av solutbrott, solar flares, som lånat stycket dess titel. Det kan vara våldsamma jetstrålar eller mindre och snabba utbrott och ibland bildas de mest fantastiska välvda bågar påminnande om stora handtag.”
Kungliga Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo har en särskild passion för Edward Elgars musik. Tillsammans har man även spelat in två uppmärksammade cd med musik av den engelske tonsättaren, känd för sin Pomp and Circumstance March som varje år avslutar de berömda promenadkonserterna – Proms – i Royal Albert Hall i London. Anslaget känns igen också i det nobla temat som inleder hans första symfoni, som framförs här. ”Avsikten är att det ska kännas enkelt, ädelt och upphöjt, som ett övertygande idealistiskt kall, inte av tvång eller på kommando, utan något som står över vardagens leda”.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-340 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Mozarts mest älskade symfoni och fantasieggande finsk musik.
Onsdag 13 november 2019 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/mozarts-symfoni-nr-40/
Elegans och förfining, men också rastlöshet och oro kännetecknar Mozarts fyrtionde symfoni, komponerad sommaren 1788. Han hade ekonomiska bekymmer, hustrun Constanze var sjuk och operan Don Giovanni hade inte gjort någon större framgång på Wienoperan. Då drog han sig tillbaka och komponerade under loppet av nio veckor sina på alla sätt tre största och mest fulländade symfonier. Den fyrtionde är den mellersta av de tre och bara en av två i hela hans symfoniproduktion som går i moll.
I verket Accused (2014) har den finländske tonsättaren Magnus Lindberg med ett överdåd av färger och kontraster skapat en fascinerande klangvärld som berättar om tre historiska förhör. Texterna är utdrag från utfrågningarna av Théroigne de Méricourt under franska revolutionen, Östtysklands säkerhetspolis Stasis förhör av medborgare under kalla krigets dagar, och avslutningsvis handlar det om rättegången mot visselblåsaren Bradley Manning (numera Chelsea Manning).
Tillsammans med Esa-Pekka Salonen och Kaija Saariaho hör Magnus Lindberg till den tongivande gruppen finska musiker och tonsättare som gav sig till känna under 1970- och 1980-talen. Till de verkligt framstående finska musikprofilerna hör också Kungliga Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo och sopranen Anu Komsi.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Mozarts mest älskade symfoni och fantasieggande finsk musik.
Torsdag 14 november 2019 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2019/mozarts-symfoni-nr-40/
Elegans och förfining, men också rastlöshet och oro kännetecknar Mozarts fyrtionde symfoni, komponerad sommaren 1788. Han hade ekonomiska bekymmer, hustrun Constanze var sjuk och operan Don Giovanni hade inte gjort någon större framgång på Wienoperan. Då drog han sig tillbaka och komponerade under loppet av nio veckor sina på alla sätt tre största och mest fulländade symfonier. Den fyrtionde är den mellersta av de tre och bara en av två i hela hans symfoniproduktion som går i moll.
I verket Accused (2014) har den finländske tonsättaren Magnus Lindberg med ett överdåd av färger och kontraster skapat en fascinerande klangvärld som berättar om tre historiska förhör. Texterna är utdrag från utfrågningarna av Théroigne de Méricourt under franska revolutionen, Östtysklands säkerhetspolis Stasis förhör av medborgare under kalla krigets dagar, och avslutningsvis handlar det om rättegången mot visselblåsaren Bradley Manning (numera Chelsea Manning).
Tillsammans med Esa-Pekka Salonen och Kaija Saariaho hör Magnus Lindberg till den tongivande gruppen finska musiker och tonsättare som gav sig till känna under 1970- och 1980-talen. Till de verkligt framstående finska musikprofilerna hör också Kungliga Filharmonikernas chefdirigent Sakari Oramo och sopranen Anu Komsi.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/tjajkovskijs-pianokonsert/
Pianisten Beatrice Rana är en ung, italiensk musiker som till både publikens och kritikernas förtjusning nu intar den internationella musikscenen. Hon debuterade med orkester när hon var bara nio år, och har redan blivit en återkommande solist på de stora scenerna i Wien och Berlin, Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam och Lincoln Center i New York.
Nu möts Rana och Kungliga Filharmonikerna under ledning av Sakari Oramo i ett program som orkestern inleder med en symfonisk dikt av Sibelius från 1892. Det är en saga utan specifik berättelse men med en atmosfär likt ”uttrycket av ett själstillstånd”, som han själv ska ha sagt. Därefter den symfoni som kom att bli Anders Eliassons sista, ett starkt verk där de tre satserna löper i varandra utan uppehåll; böljande och vaggande, laddat och lyriskt om vartannat.
Den melankoliska stämning som Eliassons symfoni efterlämnar sig övergår efter paus in i Tjajkovskijs välkända, första pianokonsert. Med storslagna gester rymmer den såväl en virtuos pianostämma som ett färgrikt orkesterspel och medryckande melodier med folkloristiska inslag.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/tjajkovskijs-pianokonsert/
Pianisten Beatrice Rana är en ung, italiensk musiker som till både publikens och kritikernas förtjusning nu intar den internationella musikscenen. Hon debuterade med orkester när hon var bara nio år, och har redan blivit en återkommande solist på de stora scenerna i Wien och Berlin, Wigmore Hall i London, Concertgebouw i Amsterdam och Lincoln Center i New York.
Nu möts Rana och Kungliga Filharmonikerna under ledning av Sakari Oramo i ett program som orkestern inleder med en symfonisk dikt av Sibelius från 1892. Det är en saga utan specifik berättelse men med en atmosfär likt ”uttrycket av ett själstillstånd”, som han själv ska ha sagt. Därefter den symfoni som kom att bli Anders Eliassons sista, ett starkt verk där de tre satserna löper i varandra utan uppehåll; böljande och vaggande, laddat och lyriskt om vartannat.
Den melankoliska stämning som Eliassons symfoni efterlämnar sig övergår efter paus in i Tjajkovskijs välkända, första pianokonsert. Med storslagna gester rymmer den såväl en virtuos pianostämma som ett färgrikt orkesterspel och medryckande melodier med folkloristiska inslag.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/la-valse/
Pianisten Roger Murano har etablerat sig på den internationella scenen som en av de ledande tolkarna av fransk pianorepertoar, och svenske Håkan Hardenberger, enligt brittiska The Times vår galax bästa trumpetspelare, är en betydelsefull pionjär inom den samtida repertoaren för trumpet. Han har spelat med bland andra Wienfilharmonikerna och New York Philharmonic, och med dirigenter som Alan Gilbert, Paavo Järvi och Andris Nelsons.
I Paris våren 2016 uruppförde Hardenberger och Muraro stycket Histories Vraies av den franska tonsättaren Betsy Jolas. Nu kommer de till Konserthuset för att spela verket tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Jolas, som är född 1926, studerade i New York och i Paris för bland andra Messiaen, och har komponerat oavbrutet sedan 1945.
Konserten bjuder också på musik av Maurice Ravel. Miroirs är en svit om fem satser där varje del är tillägnad en medlem i konstnärsgruppen Les Apaches. Ur sviten spelas ett av Ravels mest populära verk, Alborada del gracioso, ett tekniskt utmanande stycke med spanska teman, och Une barque sur l’océan, som Ravel skrev efter en sju veckor lång och inspirerande kryssning. I avslutande La valse från 1920 hyllas valsen – den dans som Ravel tyckte bäst om.
BetsyJolasHistories Vraies, suite concertante för piano, trumpet och orkester
20min
MauriceRavelLa valse
12min
Medverkande
Kungliga Filharmonikerna
Sakari Oramodirigent
Håkan Hardenbergertrumpet
Roger Muraropiano
Torsdag 13 februari 2020 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 17.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/la-valse/
Pianisten Roger Murano har etablerat sig på den internationella scenen som en av de ledande tolkarna av fransk pianorepertoar, och svenske Håkan Hardenberger, enligt brittiska The Times vår galax bästa trumpetspelare, är en betydelsefull pionjär inom den samtida repertoaren för trumpet. Han har spelat med bland andra Wienfilharmonikerna och New York Philharmonic, och med dirigenter som Alan Gilbert, Paavo Järvi och Andris Nelsons.
I Paris våren 2016 uruppförde Hardenberger och Muraro stycket Histories Vraies av den franska tonsättaren Betsy Jolas. Nu kommer de till Konserthuset för att spela verket tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Jolas, som är född 1926, studerade i New York och i Paris för bland andra Messiaen, och har komponerat oavbrutet sedan 1945.
Konserten bjuder också på musik av Maurice Ravel. Miroirs är en svit om fem satser där varje del är tillägnad en medlem i konstnärsgruppen Les Apaches. Ur sviten spelas ett av Ravels mest populära verk, Alborada del gracioso, ett tekniskt utmanande stycke med spanska teman, och Une barque sur l’océan, som Ravel skrev efter en sju veckor lång och inspirerande kryssning. I avslutande La valse från 1920 hyllas valsen – den dans som Ravel tyckte bäst om.
BetsyJolasHistories Vraies, suite concertante för piano, trumpet och orkester
20min
MauriceRavelLa valse
12min
Medverkande
Kungliga Filharmonikerna
Sakari Oramodirigent
Håkan Hardenbergertrumpet
Roger Muraropiano
Lördag 15 februari 2020 kl 15.00
Sluttid ca kl 17.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Andra tillfällen
Sluttid ca kl 21.00
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/lvb250--beethovens-etta/
I likhet med Beethoven var Ethel Smyth en stridbar personlighet och det var genom hans pianosonater hennes liv som tonsättare stakades ut.
Beethovens första symfoni uruppfördes på kvällen den 2 april år 1800 på Burgtheater i Wien. Tonsättaren var 29 år och redan känd för sin musik, skapad med okuvlig vilja och stark personlig integritet. Samtidigt ger han läraren och föregångaren Haydn ett erkännande, symfonin inleds med ett långsamt avsnitt som elegant leder över till den snabba huvuddelen, en form som Haydn använt sig av i många av sina symfonier.
Symfonin är idyllisk, ibland nästan lantlig, men också dramatiskt kraftfull med virvlande stråkar och storslaget blås.
När engelska tonsättaren Ethel Smyth (1858–1944) började lära sig Beethovens pianosonater var det som ”att på egna ben gå in i en helt ny värld.” Det färgade henne för livet. Vid konservatoriet Leipzig träffade hon senare Dvorák, Tjakovskij och Grieg, och mötte även Clara Schumann och Johannes Brahms. Hennes Serenad för orkester är storskalig som en symfoni. Beethoven var en oerhört stark inspirationskälla, och här finns även drag av Brahms.
Chefdirigent Sakari Oramo leder Kungliga Filharmonikerna vid den här första konserten med Beethovens samtliga symfonier under det stora Beethoven-jubileet.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/lvb250--beethovens-femma/
Två fantastiska symfonier förstärker vid den här konserten varandra: Beethovens femma och Dora Pejacevics grandiosa Symfoni i fiss-moll.
Beethovens femte symfoni är världens kanske mest spelade klassiska verk. En symfoniernas symfoni, musik som det inte går att förhålla sig likgiltig inför. I sin bok om Beethoven skriver förre konserthuschefen Åke Holmquist att symfonin ”är avskalad och oerhört koncentrerad med våldsamma kontraster, lätt att följa och – om man så vill – med en ’handling’: från mörker till ljus, från kamp till seger. Dessutom tycks ’femman’ som inget annat verk gestalta Beethoven-myten: den mot ödet ensamme, kämpande titanen, som bara kan segra genom strid”.
Tonsättaren Dora Pejacevic (1885–1923) tillhörde, om än motvilligt, den kroatiska noblessen runt förra sekelskiftet och var i stort sett självlärd som kompositör. Hon dog endast trettiosju år gammal i sviterna efter sin första förlossning, men efterlämnade över hundra verk, bland annat en pianokonsert, sånger, stråkkvartetter, pianostycken – och den här makalösa symfonin med senromantiska drag.
Kungliga Filharmonikerna spelar under ledning av chefdirigent Sakari Oramo.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Länken har kopieratshttps://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2020/lvb250--beethovens-nia/
I sin nionde symfoni gestaltar Beethoven mänsklighetens universella triumf. Symboliskt skiftar musiken från moll till dur. Den finländska tonsättaren Lotta Wennäkoski säger om Beethovens musik att den har en förmåga att skapa insikter som gör att man bättre kan förstå den mänskliga verkligheten. Som inledning hör vi hennes uppmärksammade Flounce.
När Beethovens nionde symfoni uruppfördes 1824 var solisterna tvungna att vända den då döve Beethoven mot publiken för att han skulle upptäcka jublet och de ivriga applåderna. Succén var enorm, och det skulle visa sig att Beethoven hade skrivit ett stycke för framtiden, som banade ny väg för konstmusikens utveckling.
Lotta Wennäkoski (född 1970) har etablerat sig som en av Finlands mest uppmärksammade tonsättare. Hennes Flounce för orkester uruppfördes under ledning av Sakari Oramo vid Last Night of The Proms 2017; fantasieggande musik där motorisk kraft kombineras med luftighet, rymd och klarhet.
Vid den här avslutande konserten med Beethovens samtliga symfonier och musik av kvinnliga tonsättare dirigerar chefdirigent Sakari Oramo Kungliga Filharmonikerna. Medverkar gör dessutom bland andra sopransolisten Christina Nilsson och Eric Ericsons Kammarkör.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00
Pris:
290-530 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Dessutom Sibelius andra symfoni och musik av Borisova-Olla.
Onsdag 22 april 2020 kl 19.00
Sluttid ca kl 21.00
Pris:
130-430 kr
50 procents rabatt för dig som är upp till 26 år. 10 procents rabatt för dig som studerar, är pensionär eller arbetslös. 15 procents rabatt för dig som är konsertseriekund.
Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Kort introduktion kring musiken som kommer att spelas. Konsertkvarten äger rum i trappan mot parkett vänster. Öppet för alla med biljett till konserten.
Biljetterna släpps
29 augusti kl 11.00
Förköp för konsertseriekunder från 27 augusti kl 11.00