Elektra och Salome med Iréne Theorin
Världssopran debuterar med Kungliga Filharmonikerna
Världssopranen Iréne Theorin är en regelbunden gäst på de stora operahusen världen över, där hon gör succé i dramatiska sopranroller som exempelvis Wagners Brünnhilde, Puccinis Turandot och Richard Strauss Elektra. Hon är bara alltför sällan hörd och sedd på hemmaplan, vilket Konserthuset nu ändrat på med en romanskonsert (18 januari) och förstås denna konserthändelse.
Operan Elektra är med sitt djärva och uttrycksfulla tonspråk en av de mest krävande rollerna som finns för en dramatisk sopran, och även finalscenen ur Salome är ett riktigt bravurnummer som Iréne Theorin här tar sig an.
Tondikten Also sprach Zarathustra, inspirerad av Nietzsches filosofiska roman, komponerades 1896 och blev snabbt ett standardverk på den klassiska orkesterrepertoaren.
Konserten inleds med Sverigepremiären av B Tommy Anderssons PAN. Myten om guden Pan berättar om ett sensuellt och mäktigt sagoväsen som förför och lockar med sin flöjt. Orgeln och Ulf Norberg, Konserthusets egen organist, gestaltar den enorma kraft som Pan besitter. Danske dirigenten Thomas Søndergård, som tillägnats Pan, är förste dirigent för BBC National Orchestra of Wales och förste gästdirigent hos Royal Scottish National Orchestra.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
B Tommy Andersson Pan17 min
-
Richard Strauss Ah! du wolltest mich nicht deinen Mund küssen lassen ur Salome15 min
-
Paus25 min
-
Richard Strauss Allein! Weh, ganz allein ur Elektra10 min
-
Richard Strauss Also sprach Zarathustra32 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Thomas Søndergård dirigent
- Iréne Theorin sopran
- Ulf Norberg orgel