Genre: Kammarmusik

Svensk Musikvår – Faint Noise

Trion Faint Noise presenterar nyskriven musik i festivalen Svensk Musikvår.

Faint Noise består av Karin Hellqvist, Anna Petrini och Malin Bång. Konserten ingår i Svensk Musikvår – festivalen för svensk konstmusik som i år äger rum 15–23 mars, bland annat på Konserthuset.

Karin Hellqvist (violin) utforskar aktuell musik internationellt som solist och kammarmusiker. Hon samarbetar med många av världens främsta kompositörer och artister verksamma inom andra konstuttryck och använder sig gärna av elektronik, ljudobjekt, installationer och uttryck i musikaliska gränsland. Efter studier vid högskolorna i Stockholm, Oslo, Berlin och diplomexamen från Royal College of Music i London 2011 är hon idag vid sidan av sin soloverksamhet medlem i några av Nordens främsta ensembler för ny musik som Cikada (NO), Oslo Sinfonietta (NO), neoN (NO) och Curious Chamber Players (SE) och hon framträder regelbundet över hela världen, på allt från stora konserthusscener till rockklubbar.

Anna Petrini (blockflöjt) är lika väl förankrad i tidig musik som i nutida repertoar. Hon är verksam som solist och kammarmusiker i Sverige och internationellt. Hennes debut-cd med musik av bland andra Oscar Bianchi och Malin Bång nominerades till en Grammis 2013 och vann priset Nutida Sound – årets konstmusik på skiva 2013. Med sikte på att utveckla repertoaren för blockflöjt ägnar Anna Petrini en stor del av sin verksamhet åt nutida musik-projekt, som Triptyk, Faint Noise, duo Petrini Jünger, duo Mika Takehara och Anna Petrini. Hon har också uruppfört ett stort antal verk av tonsättare som Pierre Jodlowski, Kent Olofsson, Malin Bång, Leilei Tian, Hanna Hartman och Jesper Nordin.

Malin Bång (ljudobjekt) utforskar parametrar som energi och rörelse och använder både som tonsättare och musiker andra objekt än traditionella instrument. Hennes arbete omfattar musik för instrumentalensembler, orkester, iscensatt musik, elektronisk musik och instrumentala performanceverk. Hon tilldelades 2014 Carin Malmlöf-Forsslings tonsättarpris som en av sin generations mest egensinniga och framsynta tonsättare. Förutom sitt engagemang i Faint Noise och Curious Chamber Players är hon ivolverad i flera olika projekt, bland annat ett orkesterverk till årets Musikdagarna i Donaueschingen. Malin Bång har studerat komposition på Kungliga musikhögskolan i Stockholm, på Musikhögskolan i Piteå, och i Berlin och Paris.

Läs mer på hemsidan för Svensk Musikvår

Trion Faint Noise presenterar nyskriven musik i festivalen Svensk Musikvår.

Måndag 19 mars 2018
kl 12.00

Sluttid ca kl 13.00

Pris:

Inga biljetter behövs

Faint Noise består av Karin Hellqvist, Anna Petrini och Malin Bång. Konserten ingår i Svensk Musikvår – festivalen för svensk konstmusik som i år äger rum 15–23 mars, bland annat på Konserthuset.

Karin Hellqvist (violin) utforskar aktuell musik internationellt som solist och kammarmusiker. Hon samarbetar med många av världens främsta kompositörer och artister verksamma inom andra konstuttryck och använder sig gärna av elektronik, ljudobjekt, installationer och uttryck i musikaliska gränsland. Efter studier vid högskolorna i Stockholm, Oslo, Berlin och diplomexamen från Royal College of Music i London 2011 är hon idag vid sidan av sin soloverksamhet medlem i några av Nordens främsta ensembler för ny musik som Cikada (NO), Oslo Sinfonietta (NO), neoN (NO) och Curious Chamber Players (SE) och hon framträder regelbundet över hela världen, på allt från stora konserthusscener till rockklubbar.

Anna Petrini (blockflöjt) är lika väl förankrad i tidig musik som i nutida repertoar. Hon är verksam som solist och kammarmusiker i Sverige och internationellt. Hennes debut-cd med musik av bland andra Oscar Bianchi och Malin Bång nominerades till en Grammis 2013 och vann priset Nutida Sound – årets konstmusik på skiva 2013. Med sikte på att utveckla repertoaren för blockflöjt ägnar Anna Petrini en stor del av sin verksamhet åt nutida musik-projekt, som Triptyk, Faint Noise, duo Petrini Jünger, duo Mika Takehara och Anna Petrini. Hon har också uruppfört ett stort antal verk av tonsättare som Pierre Jodlowski, Kent Olofsson, Malin Bång, Leilei Tian, Hanna Hartman och Jesper Nordin.

Malin Bång (ljudobjekt) utforskar parametrar som energi och rörelse och använder både som tonsättare och musiker andra objekt än traditionella instrument. Hennes arbete omfattar musik för instrumentalensembler, orkester, iscensatt musik, elektronisk musik och instrumentala performanceverk. Hon tilldelades 2014 Carin Malmlöf-Forsslings tonsättarpris som en av sin generations mest egensinniga och framsynta tonsättare. Förutom sitt engagemang i Faint Noise och Curious Chamber Players är hon ivolverad i flera olika projekt, bland annat ett orkesterverk till årets Musikdagarna i Donaueschingen. Malin Bång har studerat komposition på Kungliga musikhögskolan i Stockholm, på Musikhögskolan i Piteå, och i Berlin och Paris.

Läs mer på hemsidan för Svensk Musikvår

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Jenny Hettne Tinkles, clinks and heavenly metal för kontrabasblockflöjt, violin och ljudobjekt
    8 min
  • Per Mårtensson Die ganzeren Menschen, die ganzeren Bestien för blockflöjter och violin
    6 min
  • Malin Bång ...när korpen vitnar för soloviolin
    7 min
  • Malin Bång Split rudder för preparerad kontrabasblockflöjt och elektronik
    10 min
  • Ylva Lund Bergner Achenar för violin, kontrabasblockflöjt och ljudobjekt
    9 min
  • Medverkande

  • Faint Noise

Måndag 19 mars 2018
kl 12.00

Sluttid ca kl 13.00

Pris:

Inga biljetter behövs