Sök på konserthuset.se

Frågor och svar om våra livesändningar

När du inte kan komma till oss, så kommer vi till dig! Sedan början av april bjuder vi på en eller flera livesändningar varje vecka. Vi hoppas att du vill vara med. Här hittar du frågor och svar kring våra sändningar — både var du ser dem och hur du bäst får allt att fungera med tekniken hemma.

Hur vet jag vilka konserter som sänds live?

Du hittar våra kommande livesändningar i vår vanliga konsertkalender.

Du kan också söka fram dem genom att skriva in ordet Livesändning i sökfältet på vår sök-sida.

Vi tipsar och påminner om våra livesändningar via vårt nyhetsbrev. Anmäl dig här

Var kan jag se era livesändningar?

Våra filmer sänds live här på webbplatsen. Du följer lättast sändningen direkt på startsidan eller på vår Play-sida.

I nuläget kan du inte se våra livesändningar direkt via appen Konserthuset Play.

Hur gör jag för att se era livesändningar på min tv?

Du kan skärmdela sändningarna från din dator till tv-skärmen med hjälp av en Chromecast-enhet. Kom ihåg att du måste använda webbläsaren Chrome, och att dina båda enheter måste vara inloggade på samma Wi-Fi-nätverk för att det ska fungera. På Googles supportsidor kan du läsa mer om hur du använder Chromecast (öppnas i nytt fönster)

Du kan också casta hela skärmen från en Android-enhet. Du behöver då ladda ner Google Home-appen. På Googles supportsidor kan du läsa mer om att casta från Android (öppnas i nytt fönster)

Det går däremot inte att visa vare sig en flik i Chrome eller hela skärmen från iOS-enheter som iPhone och iPad. Det går därför inte att casta via dessa enheter. Detta är inget unikt för vår webbplats, utan gäller till följd av generella begränsningar. Googles information angående att casta från iOS-enheter (öppnas i nytt fönster)

Däremot kan du se sändningen på stor skärm genom att ansluta din iOS-enhet till TV eller bildskärm med en kabel.

Här kan du läsa om hur du ansluter iPhone till skärm (öppnas i nytt fönster)

Här kan du läsa om hur du ansluter iPad till skärm (öppnas i nytt fönster)  

Jag har problem med att livesändningen låser sig och ”hackar”. Vad kan jag göra? 

Att filmen hackar kan bero på olika saker. Nedan kommer några tips:

  • Prova med att ändra upplösning på filmen genom att gå till det lilla kugghjulet som syns längst ner till höger i spelaren. Upplösningen är automatiskt inställd på ”auto” för alla användare, men resultatet blir ofta bättre om du väljer en fast upplösning (t ex 720p).
  • Testa att använda en annan webbläsare. Kontrollera också att den webbläsare du använder är uppdaterad till den senaste versionen.
  • Testa din uppkoppling: För att få en bra upplevelse av våra livesändningar bör du ha en uppkoppling på minst 50 Mbit/s. Du kan testa hur bra din uppkoppling är genom att använda tjänsten Bredbandskollen (öppnas i nytt fönster)
  • Om du är uppkopplad trådlöst via Wi-Fi kan problem uppstå om inte din router har tillräcklig prestanda eller om den är placerad så att väggar eller innertak stör mottagningen mellan router och den enhet du använder för livesändningen. Här finns fler tips om hur du optimerar ditt Wi-Fi (länkar till DN-artikel, öppnas i nytt fönster)
  • Det kan också hjälpa att stänga ner andra tabbar, webbläsare och program när du tittar på livesändningen.
  • Testa också med att tömma cacheminnet i webbläsaren och med att starta om datorn.

Jag har problem med ljudet. Vad kan jag göra?

Om du upplever att ljudet ekar, kontrollera att du inte har två fönster/flikar öppna som båda visar samma sändning.

Om du inte får något ljud alls, kontrollera att du har aktiverat ljudet i videospelaren. När du startar livesändningen visas filmen först utan ljud. Högst upp i filmrutan finns en liten symbol med en högtalarikon och texten ”click to unmute”, där du alltså behöver klicka. I mobiltelefonen visas enbart den lilla högtalarsymbolen, men ingen text. 

Jag missade livesändningen. Finns det någon chans att se konserten i efterhand?

Ja, filmerna kan ses i efterhand på Konserthuset Play. Du kan se filmerna både via din webbläsare och i Konserthuset Play-appen. Filmerna blir normalt tillgängliga redan samma kväll på webben och ett par dagar senare i appen.

Jag har andra frågor, vart kan jag vända mig? 

Skicka ett mejl till info@konserthuset.se så hjälper vi dig så snart vi har möjlighet. Vi kan inte garantera hjälp under själva sändningen.