- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- jan
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
- feb
-
Genre: Kammarmusik
Kammarmusik av Ludvig Norman och Elfrida Andreé, Helena Munktell och Valborg Aulin. Sändningen är flyttad till den 24 februari.
Söndag 17 januari 2021 kl 15.00Foto: Mats Lundkvist
Genre: KammarmusikFlyttat: Svensk romantik
Kammarmusik av Ludvig Norman och Elfrida Andreé, Helena Munktell och Valborg Aulin. Sändningen är flyttad till den 24 februari.
Söndag 17 januari 2021
Sluttid ca kl 16.50
kl 15.00Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/svensk-romantik/20210117-1500/Sändningen är flyttad till den 24 februari
***
Ludvig Normans hade stor betydelse för Sveriges musikliv under andra halvan av 1800-talet. Han hade studerat i Leipzig och uppmärksammades där av Robert Schumann bland andra. Förutom tonsättare var han hovkapellmästare och introducerade Wagner för den svenska operapubliken.
På Musikaliska Akademin undervisade han i komposition, instrumentering och partiturläsning. Bland eleverna fanns Elfrida Andrée, Helena Munktell och Valborg Aulin, tre tonsättare som nu, i vår tid, äntligen får uppmärksamhet. Visst hörs ibland inflytandet från läraren Normann i deras musik, men de skapade också sina helt egna stilar. Det kan vi höra i de tre romanserna för violin och piano av Elfrida Andrée som var både som tonsättare och Sveriges första kvinnliga domkyrkoorganist.
Efter sina studier för Norman reste Helena Munktell till Paris där hon studerade komposition för Vincent d'Indy. Hon upptogs snart som medlem i Société Nationale de Musique som verkade för fransk musik. Det franska hörs också i hennes egen musik, som här i pianotrion som trots inflytande från Frankrike fått tysk titel, Kleines Trio.
Valborg Aulin var en känd profil i Stockholms musikliv under slutet av 1800-talet. Även hon hämtade intryck från Frankrike, och ett av hennes främsta verk är den graciöst eleganta och uttrycksladdade F-durkvartetten.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Elfrida Andrée Tre romanser för violin och piano7 min
-
Helena Munktell Kleines Trio, version Kiyo Wada8 min
-
Valborg Aulin Stråkkvartett nr 1 F-dur24 min
-
Paus25 min
-
Ludvig Norman Sextett a-moll för piano och stråkar30 min
-
Medverkande
- Patrik Swedrup violin
- Henrik Peterson violin
- Arne Stenlund viola
- Klas Gagge cello
- Valur Pálsson kontrabas
- Kiyo Wada piano
Söndag 17 januari 2021
Sluttid ca kl 16.50
kl 15.00Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Vokalt
Svenska sångarstjärnor tillsammans med pianisten Magnus Svensson. Livesändningen upplever du här på webben.
Onsdag 20 januari 2021 kl 19.00Katja Dragojevic. Foto: Emelie Joenniemi
Cornelia Beskow. Foto: Mats Bäcker
Magnus Svensson. Foto: Peter Knutson
Genre: VokaltLivesändning: Romanskväll
Svenska sångarstjärnor tillsammans med pianisten Magnus Svensson. Livesändningen upplever du här på webben.
Onsdag 20 januari 2021
Sluttid ca kl 21.00
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/romansserien-32021/20210120-1900/Den populära serien Romanskvällar är inne på sin åttonde säsong. Pianisten Magnus Svensson har bjudit in en exklusiv skara artister från världens opera- och konsertscener, och ger oss möjligheten att uppleva deras sångkonst i intima Grünewaldsalen.
Sopranen Cornelia Beskow har hyllats för sin exceptionella röstklang, naturliga musikalitet och starka scennärvaro. Hon har gjort flera stora roller på Kungliga Operan, som Donna Elvira i Don Giovanni, Chrysothemis i Elektra och Tatjana i Eugen Onegin, samt i Dead man walking, Rosenkavaljeren och Den listiga lilla räven på Det Kongelige Teater i Köpenhamn. Det stora genombrottet kom med Sieglinde i Valkyrian när Wagners Ringcykel sattes upp på Kungliga Operan 2017. Samma år vann hon samtliga fyra priser i världens största Wagnertävling i Århus.
Katija Dragojevic är en av Europas mest eftertraktade mezzosopraner. Hon har sjungit en stor del av den lyriska mezzorepertoaren på världsscener som La Scala i Milano, Covent Garden i London och Opéra Bastille i Paris under ledning av dirigenter som Daniel Barenboim, Nikolaus Harnoncourt och William Christie. Sin debut gjorde hon som Kristina i Janaceks Fallet Makropulos vid La Monnaie i Bryssel. Vid Kungliga Operan i Stockholm har hon medverkat Mozarts Figaros bröllop, Richard Strauss Salome, Verdis Falstaff samt titelrollerna i Händels Xerxes och Bizets Carmen.
Den mångsidige pianisten Magnus Svensson har romanskonsten som specialitet, och är sedan flera säsonger tillbaka konstnärlig ledare för romansserien. Vid sidan om konsertverksamhet i Norden och övriga Europa har han också spelat i Ryssland och USA. Magnus Svensson tog solistdiplom vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm med hedersjetong som bäste elev, och fördjupade sig sedan i romansinterpretation i London. Sedan 2012 arbetar han även på Kungliga Musikaliska Akademien med återutgivning av äldre svensk musik.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Gösta Nystroem Det enda ur Sinfonia del mare4 min
-
Alma Mahler Die stille Stadt4 min
-
Alma Mahler In meines Vaters Garten6 min
-
Alma Mahler Laue Sommernacht2 min
-
Alma Mahler Ich wandle unter Blumen1 min
-
Alma Mahler Erntelied4 min
-
Gösta Nystroem Sånger vid havet18 min
-
Paus25 min
-
Alma Mahler Bei dir ist es traut3 min
-
Alma Mahler Waldseligkeit3 min
-
Alma Mahler Ansturm1 min
-
Alma Mahler Licht in der Nacht4 min
-
Alma Mahler Der Erkennende3 min
-
Alma Mahler Hymne5 min
-
Edward Elgar Salut d’amour för piano4 min
-
Benjamin Britten Tell me the truth about love ur Cabaret Songs6 min
-
Benjamin Britten Calypso ur Cabaret Songs2 min
-
Benjamin Britten Johnny ur Cabaret Songs4 min
-
Benjamin Britten Funeral Blues ur Cabaret Songs3 min
-
Medverkande
- Cornelia Beskow sopran
- Katija Dragojevic mezzosopran
- Magnus Svensson piano
Onsdag 20 januari 2021
Sluttid ca kl 21.00
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Kungliga Filharmonikerna
Fenomenale Frank Peter Zimmermann är solist och Alan Gilbert dirigerar. Livesändningen upplever du här på webben.
Torsdag 21 januari 2021 kl 19.00Frank Peter Zimmermann. Foto: Irène Zandel
Alan Gilbert. Foto: Yanan Li
Medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna. Foto: Mats Lundqvist
Genre: Kungliga FilharmonikernaLivesändning: Schumanns Violinkonsert
Fenomenale Frank Peter Zimmermann är solist och Alan Gilbert dirigerar. Livesändningen upplever du här på webben.
Torsdag 21 januari 2021
Sluttid ca kl 20.10
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/livesändning-schumanns-violinkonsert/20210121-1900/Frank Peter Zimmermann är vida omtalad för sin vackra violinklang och anses som en av vår tids främsta violinsolister. Han har gästat Konserthuset Stockholm många gånger tidigare. Vid den här konserten får vi höra honom i Robert Schumanns passionerade violinkonsert.
Dirigerar gör amerikanske Alan Gilbert, som är chefdirigent för Hamburgs NDR Elbphilharmonie. Han är även nyutnämnd musikchef vid Kungliga Operan i Stockholm. Gilbert var chefdirigent för Kungliga Filharmonikerna 2000–08, numera hedersdirigent, och därefter chefdirigent för New York Philharmonic Orchestra.
Vid sidan av Schumann-verket, leder han här Kungliga Filharmonikerna i idel fransk musik: Ravels Une barque sur l'ocean (Ett skepp på havet) är hämtad ur pianosviten Miroirs, Lili Boulangers D'un matin de printemps – ett av de sista verk det unga geniet skrev före sin alltför tidiga bortgång, samt Roussels häftiga balettmusik Bacchus et Ariane, svit nr 2.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Maurice Ravel Une barque sur l’océan8 min
-
Robert Schumann Violinkonsert d-moll32 min
-
Lili Boulanger D’un matin de printemps5 min
-
Albert Roussel Bacchus et Ariane-svit nr 219 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Alan Gilbert dirigent
- Frank Peter Zimmermann violin
Torsdag 21 januari 2021
Sluttid ca kl 20.10
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salen
-
-
Genre: Jazz
Stjärnskottet Amanda Ginsburg är aktuell med sitt andra album och framträder med sitt eget band. Livesändningen upplever du här på webben.
Fredag 22 januari 2021 kl 19.00Genre: JazzLivesändning: Amanda Ginsburg
Stjärnskottet Amanda Ginsburg är aktuell med sitt andra album och framträder med sitt eget band. Livesändningen upplever du här på webben.
Fredag 22 januari 2021
Sluttid ca kl 20.15
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/livesändning-amanda-ginsburg/20210122-1900/Amanda Ginsburg är ett nytt stjärnskott på den svenska jazzsångarhimlen och Grammisvinnare 2019 för albumet Jag har funderat på en sak. ”Jag låter min musik frodas i den nordiska melankolins tonspråk. Där vill jag varsamt förvalta arvet efter några av de mest älskade namnen inom svensk jazz och visa”, sa Amanda Ginsburg, som även nominerades till Årets nykomling av P2 Jazzkatten.
Hösten 2020 släppte hon sitt andra album: I det lilla händer det mesta. ”Jag ser detta andra album som en fortsättning av mitt första. Här finns de vardagliga och ibland lite banala berättelserna som utgör så stor del av mitt liv och ofta även ditt. I det lilla vardagliga livet finner jag oändlig inspiration.”
Med inspiration från svenska ikoner som Monica Zetterlund och Jan Johansson, och några stänk humor från Hasse och Tage, förmedlar Amanda Ginsburg med osviklig musikalisk jazzkänsla något direkt och djupt personligt. Våren 2019 framträdde hon i Konserthuset med Blue House Jazz Orchestra. Här möter vi henne med egna bandet: Filip Ekestubbe på piano, Ludvig Eriksson på kontrabas och Ludwig Gustavsson på trummor.
-
Medverkande
- Amanda Ginsburg sång
- Filip Ekestubbe piano
- Ludvig Ericsson Askelöf kontrabas
- Ludwig Gustavsson trummor
Fredag 22 januari 2021
Sluttid ca kl 20.15
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Kammarmusik
Denna konsert är inställd.
Fredag 22 januari 2021 kl 20.30TampereRaw
Genre: KammarmusikInställt: Ny Fredag med Tampere Raw
Denna konsert är inställd.
Fredag 22 januari 2021
Sluttid ca kl 21.30
kl 20.30Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/ny-fredag-med-tampere-raw/20210122-2030/Finländsk ensemble spelar nyskriven finsk musik.
Ny fredag är serien för dig som med nyfiket intresse vill utforska vår samtids nyskapande musik.
Ensemble Tampere Raw bildades 2001 när några av musikerna i Tamperefilharmonien ville introducera sin publik till vår samtids musik. När de nu gästar Konserthuset är det med verk av tre kvinnliga tonsättare från Finland. Två av stycken har dessutom vävt in ytterligare ett par kvinnor ur historien.
Cecilia Damströms pianokvintett med titeln Pictures from the life of Minna Canth är den första i en trilogi med temat Kvinnans öde. Verket gestaltar den finska feministen Minna Canth som var verksam under andra hälften av 1800-talet. Helsingforsfödda Damströms vision är att hennes musik ska få lyssnaren att både tänka och känna.
När Minna Leinonens komponerar låter hon sig inspireras av vardagens ljud och av finska, folkliga traditioner. Hennes musik har spelats av bland andra BBC Philharmonic och finska Radiosymfonikerna. Av henne spelar TampereRaw Naisen muotokuva från 2013, ett verk som porträtterar kvinnors liv genom århundradena och innehåller melodier av den medeltida kompositören Hildegard von Bingen.
Ensemblen spelar också Hele för 12 musiker av Lotta Wennäkoski, som skrevs på beställning av Los Angeles Philharmonic Association.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Konserten inställd på grund av pandemi
-
Cecilia Damström Minna, pianokvintett nr 124 min
-
Lotta Wennäkoski Hele13 min
-
Minna Leinonen/Hildegard av Bingen Portrait of a Woman18 min
-
Medverkande
- TampereRaw
- Maria Itkonen dirigent
Fredag 22 januari 2021
Sluttid ca kl 21.30
kl 20.30Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Kammarmusik
Denna konsert är inställd.
Lördag 23 januari 2021 kl 16.00Genre: KammarmusikInställt: David Oistrakh String Quartet
Denna konsert är inställd.
Lördag 23 januari 2021
Sluttid ca kl 18.00
kl 16.00Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/david-oistrakh-string-quartet/20210123-1600/Musik av bland andra Tjajkovskij och Rebecca Clarke.
Att försörja sig som kompositör har nog aldrig varit enkelt. Tjajkovskij, till exempel, skrev sin första stråkkvartett 1871 med syfte att dra in lite extra pengar då han knappt kunde leva på lönen från konservatoriet i Moskva. Verket är fyllt av melodier som lockar till att sjunga med i, och den andra satsen som är baserad på en folkvisa hör till hans mest älskade kompositioner.
Tjajkovskijs kvartett står på programmet när David Oistrakh String Quartet gästar Konserthuset Stockholm. De fyra medlemmarna är alla mycket framgångsrika som solister, och har som ensemble framträtt runt om i hemlandet Ryssland samt i Europa, Asien och i Sydamerika. Kalendern för 2020 innehåller bland mycket annat konserter i Wigmore Hall i London, Pierre Boulez Saal i Berlin och i Wiens konserthus.
De kommer också att spela en sprudlande energifylld stråkkvartett av Felix Mendelssohn-Bartholdy som han komponerade 1838 och tillägnade den svenske kronprinsen Oscar I. Därtill Poem för stråkkvartett från 1926 av den engelska kompositören och altviolinisten Rebecca Clarke, som var en av de första kvinnliga professionella orkestermusikerna i England, samt Bartóks rumänska danser i ett arrangemang för stråkkvartett.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Felix Mendelssohn-Bartholdy Stråkkvartett nr 3 D-dur31 min
-
Rebecca Clarke Poem för stråkkvartett8 min
-
Paus25 min
-
Pjotr Tjajkovskij Stråkkvartett nr 129 min
-
Béla Bartók Rumänska danser, version för stråkkvartett arr Andrej Sjisjlov5 min
-
Medverkande
- David Oistrakh String Quartet
Lördag 23 januari 2021
Sluttid ca kl 18.00
kl 16.00Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Orgel
Denna konsert är inställd.
Torsdag 28 januari 2021 kl 12.15Nils Larsson
Genre: OrgelInställt: Orgelmatiné med Nils Larsson
Denna konsert är inställd.
Torsdag 28 januari 2021
Sluttid ca kl 13.00
kl 12.15Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/orgelmatiné-med-nils-larsson/20210128-1215/Musik av Bach, Fauré – och Larsson själv.
Genom Konserthusets populära serie med orgelmatinéer får publiken höra Sveriges främsta organister spela på husets egen orgel, som med sina 6100 pipor är en av de största i Europa.
Efter diplomexamen i orgelspel och improvisation, och fördjupande studier i Paris, London, Amsterdam och USA, har Nils Larsson etablerat sig som en av vårt lands mest framstående organister. Sedan 1992 är han främst verksam som kyrkomusiker i Högalidskyrkan i Stockholm, men undervisar också i solistiskt orgelspel, liturgiskt orgelspel och improvisation på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Larsson behärskar många stilarter och genrer och är därtill en skicklig improvisatör, inte minst inom barockmusikens olika former.
På programmet vid dagens orgelmatiné står Larssons improvisation för orgelsolo Preludium i gammal stil – en hyllning till den gamle mästaren Dieterich Buxtehude, en fantasi över A-N-I-A-R-A samt svit för orgelsolo över Vår planet i Tarkovskijs filmvärld, också den signerad Nils Larsson.
Därtill musik av Johann Sebastian Bach, Gabriella Gullin, den tjeckiske tonsättaren Petr Eben, som också han var en skicklig improvisatör, samt en nocturne ur Gabriel Faurés mellanaktsmusik till komedin Shylock, en pjäs som bygger på Shakespeares Köpmannen i Venedig.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Konserten inställd på grund av pandemi
-
Nils Larsson Improvisation: Preludium i gammal stil "Stylus Phantasticus" för orgel7 min
-
Nils Larsson Svit: Vår planet i Tarkovskijs filmvärld: Jord - Luft - Eld - Vatten för orgel
-
Nils Larsson Fantasi över A-N-I-A-R-A för orgel
-
Johann Sebastian Bach Preludium och fuga e-moll för orgel BWV 54816 min
-
Petr Eben Moto ostinato för orgel6 min
-
Gabriel Fauré Nocturne ur Shylock, version för orgel arr Hans-Erik Goksöyr3 min
-
Gabriella Gullin Impromptu Risvegliato för orgel9 min
-
Medverkande
- Nils Larsson orgel
Torsdag 28 januari 2021
Sluttid ca kl 13.00
kl 12.15Stora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salen
-
-
Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt
Katarina Karnéus sjunger Elgar. Livesändningen upplever du här på webben.
Torsdag 28 januari 2021 kl 19.00Jukka-Pekka Saraste. Foto: Felix Broede
Katarina Karneus. Foto: Mats Bäcker
Medlemmar ur Kungliga Filharmonikerna. Foto: Mats Lundqvist
Genre: Kungliga Filharmonikerna, VokaltLivesändning: Sea pictures
Katarina Karnéus sjunger Elgar. Livesändningen upplever du här på webben.
Torsdag 28 januari 2021
Sluttid ca kl 20.10
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/livesändning-sea-pictures/20210128-1900/Katarina Karnéus ses ofta på de största opera- och konsertscenerna världen över. Sedan 2012 är hon engagerad på GöteborgsOperan där hon gjort en rad uppmärksammade rollgestaltningar, som Brangäne i Wagners Tristan och Isolde och Orfeus i Glucks Orfeus och Eurydike. Hon har framträtt i Konserthuset Stockholm flera gånger tidigare, senast i Arnold Schönbergs Erwartung i den sceniska satsningen Dubbeldrama i januari 2019.
Nu är Karnéus tillbaka i Edward Elgars Sea Pictures, en svit om fem tonsättningar av texter med havstema av fem olika diktare. Vi rör oss mellan slumrande hav, Capris hamn, vidare till en extatiskt morgonsabbat på havet, ner till koraller och slutligen till en simmare i stormigt hav.
Joseph Haydn skrev sina tolv sista symfonier i England, de så kallade Londonsymfonierna. Här hittar vi Symfoni 103 från 1795, som var den näst sista. Den kallas också Pukvirveln, och man förstår varför ...
Konserten inleds med Victoria Borisova-Ollas Open Ground för symfoniorkester är inspirerad av Salman Rushdies roman The Ground Beneath Her Feet. Hur stabil är marken under våra fötter egentligen? Vem vågar fantisera om hur det känns när den plötsligt börjar skaka? Kungliga Filharmonikerna är aktuell med en ny cd (BIS) med orkestermusik av Borisova-Ollas, där också detta verk ingår.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Victoria Borisova-Ollas Open Ground10 min
-
Edward Elgar Sea Pictures24 min
-
Joseph Haydn Symfoni nr 103 "Pukvirveln"31 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Jukka-Pekka Saraste dirigent
- Katarina Karnéus mezzosopran
Torsdag 28 januari 2021
Sluttid ca kl 20.10
kl 19.00Pris:
Gratis livesändningStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salen
-
-
Genre: Kammarmusik
Musik av Jennifer Higdon och Philip Glass. Livesändningen upplever du här på webben.
Fredag 29 januari 2021 kl 12.15Anna Roos Stefánsson. Foto: Mats Lundkvist
Seohee Min. Foto: Mats Lundkvist
Nadine Jurdzinski. Foto: Mats Lundkvist
Hanna Dahlkvist. Foto: Mats Lundkvist
Genre: KammarmusikLivesändning: Soppkonsert med stråkkvartett
Musik av Jennifer Higdon och Philip Glass. Livesändningen upplever du här på webben.
Fredag 29 januari 2021
Sluttid ca kl 13.00
kl 12.15Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/konsert/2021/soppkonsert-med-stråkkvartett/20210129-1215/Ingen soppkonsert utan soppa – laga med oss
Carottes kökschef, Jonas Berg och Konserthusets alldeles egna matlagningsguru, tillika programchef Fredrik Andersson bjuder på goda och lättlagade soppor samtidigt som de diskuterar kommande konsertprogram. På receptet denna gång står en tomatsoppa!
Recept hittar du längre ner.
***
Den amerikanske tonsättaren Philip Glass studerade för legendariska Nadia Boulanger i Paris. Under de åren utvecklade han den minimalistiska stil som sedan dess varit hans kännetecken och som gjort honom till en av vår tids mest berömda moderna tonsättare.
I Paris samarbetade han med teatergruppen Mabou Mines och komponerade musiken till flera av deras uppsättningar, bland annat en scenisk version av Samuel Becketts kortroman Company, på svenska Sällskap. De fyra satserna är tätt sammankopplade samtidigt som de spänner över ett brett spektrum av uttryck, som melankoli, sturskhet, idyll och ivrig förväntan. Becket uppskattade musiken mycket.
Jennifer Higdon bor liksom Philipp Glass i New York. I sin Sky Quartet – Himmelskvartett – målar hon upp en musikalisk vision av ”himlens skiftningar som de ser ut väster om Mississippi”. Amazing grace är hennes egensinniga och vackra version av den kända melodin.
***
Tomatsoppa, 4 portioner
Följande behövs:
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
3 tomater
3 msk tomatpurè
1 kruka basilika
1 kruka oregano
1 tsk honung
1 tsk sherryvinäger
1,5 tsk grönsaksbuljong
1 dl svarta urkärna oliver
2 dl soltorkade tomaterGör så här:
Skala och dela löken och vitlöken i mindre bitar.
Hetta upp rapsolja i en kastrull och lägg i löken samt vitlöken.
Fräslök och vitlök tills den blivit mjuk och nästan genomskinlig.
Dela tomaterna och lägg ner dem i kastrullen tillsammans med tomatpurèn, hälften av oreganon, hälften av basilikan och hälften av dem soltorkade tomaterna. Fräs i ca 5 minuter. Häll på honung, 6-7 dl vatten, salt, peppar och grönsaksbuljongen och låt puttra i 20 minuter.Medans soppan puttrar så ska vi hacka toppingen till soppan:
Hacka oliver, soltorkade tomater och resterande örter och blanda i en liten skål.Ta kastrullen från värmen och mixa med en stavmixer tills slät. Smaka av med salt, peppar och sherryvinäger. Servera soppan i en skål och toppa med oliv/soltorkade tomater mixen.
Smaklig måltid!
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Jennifer Higdon Sky Quartet för stråkkvarett24 min
-
Philip Glass Stråkkvartett nr 2 "Company"8 min
-
Jennifer Higdon Amazing Grace för stråkkvartett5 min
-
Medverkande
- Anna Stefánsson violin
- Seohee Min violin
- Nadine Jurdzinski viola
- Hanna Dahlkvist cello
Fredag 29 januari 2021
Sluttid ca kl 13.00
kl 12.15Pris:
Gratis livesändningGrünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt Grünewaldsalen
-
-
Genre: Vokalt
Extern arrangör: Live Nation och Idili Live
Söndag 31 januari 2021 kl 19.00Genre: VokaltFlyttat: Anna Netrebko – Polarpriset 2020
Extern arrangör: Live Nation och Idili Live
Söndag 31 januari 2021
Sluttid ca kl 23.00
kl 19.00Pris:
450-2.200 krStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salenLänken har kopierats https://www.konserthuset.se/program-och-biljetter/kalender/extern-konsert/2021/anna-netrebko--polarpriset-2020/20210131-1900/Konserten är framflyttad til den 23 maj 2021 (öppnas i nytt fönster)
Köpt biljett gäller till det nya datumet.
Kontakta biljett@konserthuset.se för eventuella biljettfrågor. För övriga frågor, kontakta press@livenation.se
***
Anna Netrebko den världsledande, ryskfödda sopranen har tillkännagivits som en av pristagarna för det prestigefyllda Polarpriset 2020. Nu kommer hon till Stockholm och Konserthuset den 31 januari. Med sig har hon pianisten Pavel Nebolsin och de kommer bjuda på ett program från ryska, franska och tyska kompositörer. Gästartister denna kväll är mezzo-sopranen Elena Maximova samt violinisten Giovanni Andrea Zanon.
Anna Netrebko har beskrivits som en ”sopran med star quality i bästa bemärkelse, hon har en karismatisk uttrycksfullhet som genomsyrar alla delar av hennes framträdanden”. Hon anses av många vara 2000-talets regerande operastjärna. Anna föddes i Krasnodar, Ryssland, studerade sång på konservatoriet i S:t Petersburg och gjorde sin scendebut när hon var 22. Fram till idag har Annas tolkningar av operans mest ikoniska hjältinnor gjort ett outplånligt intryck under liveuppträdanden och på prisbelönta inspelningar.
Förutom att regelbundet vara huvudakt i produktioner med världens ledande opera-kompanier har Anna gjort konserter och framträdanden på fler än fem kontinenter. Hon är den första klassiska artisten någonsin som utsetts på tidningen Time Magazines lista över världens 100 mest inflytelserika människor. Hennes priser och utmärkelser inkluderar bl.a. International Opera Award 2017 för "Bästa kvinnliga sångare"; Opera News Award 2016; Musical America's 2008 ”Årets musiker”; Tysklands prestigefyllda Bambi Award; och UK’s Classical BRIT Award för ”Årets sångare” och ”Årets kvinnliga artist.” Anna erhöll 2017 prestigefyllda ”Kammersängerin” – vilken tilldelas de främsta operasångarna.
Pavel Nebolsin föddes in i en musikalisk familj och studerade musik redan från unga år. Han blev en av pristagarna av Young Soloists Festival 1995 och Classic Heritage International Competition 1998. 2008 tog han examen från Gnessin State Academy of Music. Pavel är flerfaldigt prisbelönad från en mängd stora tävlingar, bl.a. för Best Accompanist i den ryska tävlingen Vocal Levko. 2009 började han arbeta med Bolshoi-teatern och samarbetat har fortlöpt sedan dess.
Som en del av enaktsbaletten Dream of Dreams framförde Pavel Nebolsin 2012 Rachmaninoffs pianokonsert nr 2 på Bolshoi-teaterns nya scen. Sedan 2013 har han sedan uppträtt regelbundet med solisterna från Bolshoi-teatern utomlands, inklusive en recital med Eugene Nesterenko. 2017 spelade Pavel för sopranen Venera Gimadieva i hennes recital på Edinburgh Festival. Han har arbetat och uppträtt med dirigenter så som Rozhdestvensky, Sinaisky, Sagripanti, Mazzola och Korchak. Sedan 2017 har han arbetat regelbundet med Yusif Eyvazov och Anna Netrebko, både som musikcoach och ackompanjatör, med uppträdanden i Dubai, Monaco, Düsseldorf, Frankfurt och Hamburg.
Mer information finns på www.livenation.se (öppnas i nytt fönster) www.annanetrebko.com (öppnas i nytt fönster) och www.polarmusicprize.org (öppnas i nytt fönster)
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Sergej Rachmaninov Syrener op 21:52 min
-
Sergej Rachmaninov Vid mitt fönster op 26:102 min
-
Sergej Rachmaninov Här är vackert, här är ljuvligt op 21:72 min
-
Nikolaj Rimskij-Korsakov Klingande ljuder lärkans sång op 43:11 min
-
Richard Strauss Morgen!4 min
-
Claude Debussy Il pleure dans mon coeur ur Ariettes oubliées – Ariettes, paysages belges et acquarelles3 min
-
Gustave Charpentier Depuis le jour ur Louise4 min
-
Pjotr Tjajkovskij Det var tidigt om våren op 38:23 min
-
Pjotr Tjajkovskij Säg mig, vad i grenarnas skugga? op 57:14 min
-
Frank Bridge Go not, happy day1 min
-
Ruggero Leoncavallo Mattinata3 min
-
Paus25 min
-
Pjotr Tjajkovskij Lisas och Polinas duett från akt I ur Spader dam4 min
-
Nikolaj Rimskij-Korsakov Molnen börjar skingras op 42:33 min
-
Sergej Rachmaninov O sjung aldrig mer för mig op 4:45 min
-
Richard Strauss Die Nacht4 min
-
Richard Strauss Wiegenlied op 41:15 min
-
Richard Strauss Ständchen op 17:23 min
-
Gabriel Fauré Après un rêve3 min
-
Antonín Dvorák Sånger min mor lärde mig ur Zigenarsånger4 min
-
Sergej Rachmaninov Drömmen op 38:54 min
-
Douglas S Moore Gold is a Fine Thing ur The Ballad of Baby Doe4 min
-
Jacques Offenbach Barcarole ur Hoffmanns äventyr5 min
-
Pjotr Tjajkovskij Råder dag eller natt? op 47:64 min
-
Medverkande
- Anna Netrebko sopran
- Elena Maximova mezzosopran
- Giovanni Andrea Zanon violin
- Pavel Nebolsin piano
Söndag 31 januari 2021
Sluttid ca kl 23.00
kl 19.00Pris:
450-2.200 krStora salen har 1770 platser, fördelade på parkett, första och andra balkong samt körläktare. Alla våningar nås via trappor eller hiss. På grund av pelare finns ett antal platser med helt eller delvis skymd sikt; dessa är markerade i bokningssystemet. Salen har sex rullstolsplatser.
Platsöversikt Stora salen
-
-