Konserthuset Stockholm
Kungliga Filharmonikerna
Sök på konserthuset.se

Stravinsky Petrusjka

Musiken till de stora baletterna Våroffer, Eldfågeln och Petrusjka är Stravinskys mest kända och spelade verk. Här framför Kungliga Filharmonikerna med sin chefdirigent Sakari Oramo konsertversionen av Petrusjka.

Från början var baletten Petrusjka tänkt som en pianokonsert, men impressarion Djagilev insåg potentialen som balettmusik. Handlingen förlades till ett ryskt nöjesfält en snöig vinterdag i 1830-talets Sankt Petersburg. Bland attraktionerna skulle finnas en traditionell rysk dockteater och när Stravinsky komponerade musiken såg han framför sig bilden av en docka som får liv och prövar orkesterns tålamod till demoniska flöden av pianoarpeggion. Petrusjka är en variant av den italienska commedia dell’arte, men med gestalterna placerade i rysk miljö.

Konsertversionen av Petrusjka, som vi hör här, utspelas i fyra tablåer som framförs utan uppehåll. Vi befinner oss först på ett vintrigt marknadstorg där teaterdirektören får sina marionetter att tillsammans framföra en dans. I andra tablån sitter Petrusjka på sitt rum och lider av sitt groteska utseende. Ballerinan kommer på besök men ryggar tillbaka för hans märkliga gestalt. I tredje tablån befinner vi oss hos den brutala moren som dansar med ballerinan och förför henne. I fjärde tablån är vi tillbaka på marknadstorget, där moren jagar efter Petrusjka som till sist dödar honom med sin kroksabel.  

  • Musiken

  • Igor Stravinsky Petrusjka
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Sakari Oramo dirigent
  • Inspelning från oktober 2017.
  • Filmen är cirka 37 minuter lång.