Philip Zuckerman – diplomkonsert

Extern arrangör: Kungl. Musikhögskolan

Violinisten Philip Zuckerman har uppmärksammats av både publik och kritiker för sin förtrollande ton och tekniska briljans. Han har gett konserter i Lincoln Centers Alice Tully Hall och Peter Jay Sharp Theater i New York, Southbank Centre i London, Casino Baden-Baden, och Anneliese Brost Musikforum Ruhr. Han har även framträtt som solist med orkestrar som Baden-Baden Philharmonic, Bergenfilharmonikerna, Camerata Nova, och Orchestra di Padova e del Veneto.

Kammarmusik har en speciell plats i Philips liv, och han har framträtt på Schleswig-Holstein Music Festival, Tanglewood Music Festival, och Usedom Music Festival och gett recitaler på bland annat Palladium i Malmö och Perlman Music Program Stires-Stark Recital Series. Han har i flera sammanhang uppträtt tillsammans med mezzosopranen Joyce DiDonato, och medlemmar ur Cleveland-, Cavani-, och Vertavokvartetterna. Flera av hans framträdanden har sänts i TV och radio, bland annat Medici.tv, Maine Public Broadcasting Network, och Chamber Music Society of Lincoln Center Masterclass Series.

Största inspirationskällor för Philip Zuckerman är Catherine Cho och Itzhak Perlman, som han studerade för i New York under nio år. Han har även studerat för Natasha Beshulya i Stockholm och Donald Weilerstein i New York. Philip tog sin kandidat- och masterexamen vid The Juilliard School, och avslutade nyligen påbyggnadsstudier vid Kungliga Musikhögskolan Edsberg.

Första halvan av konserten ägnas Stravinskys neoklassicistiska balett Pulcinella i hans egen transkription, och Ravels andra violinsonat med dess välkända Bluessats. Efter paus får vi höra Schumanns dramatiska första violinsonat, följt av Saint-Saëns virtuosa Introduction et Rondo Capriccioso. Konserten avslutas med ett urval av mästerviolinisten Jascha Heifetz arrangemang av arior ur Gershwins opera Porgy and Bess.

Ackompanjatör är pianisten Thormod Rønning Kvam som under senaste åren etablerat sig som en av Norges mest spännande unga pianister. Under det senaste året har han debuterat i Wigmore Hall i London och genomfört flera konserter och turnéer med bland andra Eir Inderhaug, Arve Tellefsen, Philip Zuckerman och Eivind Ringstad. Han samarbetar dessutom gärna med artister och konstnärer inom andra områden och har bland annat framträtt med skådespelare som Ola B. Johannessen och Kåre Conradi. Han har också varit delaktig i flera norska festivaler där han uppmärksammats för sitt kreativa ledarskap och starka engagemang för publikutveckling.  

Extern arrangör: Kungl. Musikhögskolan

Tisdag 3 september 2019
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Violinisten Philip Zuckerman har uppmärksammats av både publik och kritiker för sin förtrollande ton och tekniska briljans. Han har gett konserter i Lincoln Centers Alice Tully Hall och Peter Jay Sharp Theater i New York, Southbank Centre i London, Casino Baden-Baden, och Anneliese Brost Musikforum Ruhr. Han har även framträtt som solist med orkestrar som Baden-Baden Philharmonic, Bergenfilharmonikerna, Camerata Nova, och Orchestra di Padova e del Veneto.

Kammarmusik har en speciell plats i Philips liv, och han har framträtt på Schleswig-Holstein Music Festival, Tanglewood Music Festival, och Usedom Music Festival och gett recitaler på bland annat Palladium i Malmö och Perlman Music Program Stires-Stark Recital Series. Han har i flera sammanhang uppträtt tillsammans med mezzosopranen Joyce DiDonato, och medlemmar ur Cleveland-, Cavani-, och Vertavokvartetterna. Flera av hans framträdanden har sänts i TV och radio, bland annat Medici.tv, Maine Public Broadcasting Network, och Chamber Music Society of Lincoln Center Masterclass Series.

Största inspirationskällor för Philip Zuckerman är Catherine Cho och Itzhak Perlman, som han studerade för i New York under nio år. Han har även studerat för Natasha Beshulya i Stockholm och Donald Weilerstein i New York. Philip tog sin kandidat- och masterexamen vid The Juilliard School, och avslutade nyligen påbyggnadsstudier vid Kungliga Musikhögskolan Edsberg.

Första halvan av konserten ägnas Stravinskys neoklassicistiska balett Pulcinella i hans egen transkription, och Ravels andra violinsonat med dess välkända Bluessats. Efter paus får vi höra Schumanns dramatiska första violinsonat, följt av Saint-Saëns virtuosa Introduction et Rondo Capriccioso. Konserten avslutas med ett urval av mästerviolinisten Jascha Heifetz arrangemang av arior ur Gershwins opera Porgy and Bess.

Ackompanjatör är pianisten Thormod Rønning Kvam som under senaste åren etablerat sig som en av Norges mest spännande unga pianister. Under det senaste året har han debuterat i Wigmore Hall i London och genomfört flera konserter och turnéer med bland andra Eir Inderhaug, Arve Tellefsen, Philip Zuckerman och Eivind Ringstad. Han samarbetar dessutom gärna med artister och konstnärer inom andra områden och har bland annat framträtt med skådespelare som Ola B. Johannessen och Kåre Conradi. Han har också varit delaktig i flera norska festivaler där han uppmärksammats för sitt kreativa ledarskap och starka engagemang för publikutveckling.  

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Igor Stravinsky Suite Italienne, version för violin och piano arr Igor Stravinsky/Samuel Dushkin
    19 min
  • Maurice Ravel Sonat G-dur för violin och piano
    18 min
  • Paus
    25 min
  • Robert Schumann Sonat nr 1 a-moll för violin och piano
    16 min
  • Camille Saint-Saëns Introduktion och Rondo capriccioso för violin och piano
    9 min
  • George Gershwin Stycken ur Porgy and Bess, version för violin och piano arr Jascha Heifetz
    16 min
  • Medverkande

  • Philip Zuckerman violin
  • Thormod Rønning Kvam piano

Tisdag 3 september 2019
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00