
Sakari Oramo
Oramo dirigerar Turangalîla-symfonin
Färgstark orkestermusik kring kärlek, liv och död
Chefdirigent Sakari Oramo tar sig an den djupt fascinerande Turangalîla-symfonin av Olivier Messiaen: ett storskaligt orkesterverk från 1948, inspirerat av myten om Tristan och Isolde. Själv kallade Messiaen den färgstarka musiken för kärlekssång, och den fantasieggande titeln kan översättas till en hymn om kärlek, rörelse, liv och död.
Det elektroniska instrumentet ondes martenot har en viktig roll i verket, och känns igen på sina spöklika toner. Här spelas den av Cynthia Millar, som under 30 år har medverkat i över 100 framföranden av Turangalîla-symfonin! Pianostämman görs av Roland Pöntinen, en av våra ledande pianister och ofta gäst i Konserthuset.
Innan dess musik av Béla Bartók. Violakonserten från dödsåret 1949, den kanske mest berömda violakonserten överhuvudtaget, framförs av franske Antoine Tamestit. Han är en mycket eftertraktad solist och kammarmusiker, och hans spel har beskrivits som både raffinerat och passionerat. Violakonserten är vackert genomlyst har den sortens innerliga karaktär som präglade den sene Bartóks musik.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Béla Bartók Violakonsert arr Peter Bartók/Nelson Dellamaggiore21 min
-
Extranummer:
-
Béla Bartók Máramarosi tánc ur 44 duor, version för violin och viola1 min
-
Paus25 min
-
Olivier Messiaen Turangalîla-symfoni78 min
-
Medverkande
- Kungliga Filharmonikerna
- Sakari Oramo dirigent
- Antoine Tamestit viola
- Cynthia Millar ondes martenot
- Roland Pöntinen piano
- Andrej Power violin