Genre: Kungliga Filharmonikerna

Beethovens nionde symfoni

Under ledning av Franz Welser-Möst.

När Beethovens nionde symfoni uruppfördes 1824 var solisterna tvungna att vända den då döve Beethoven mot publiken för att han skulle upptäcka jublet och de ivriga applåderna. Succén var enorm, och det skulle visa sig att Beethoven hade skrivit ett stycke för framtiden, som banade ny väg för konstmusikens utveckling. Kören har en viktig roll i symfonin, här axlad av eminenta Eric Ericsons Kammarkör.

Mirjam Tally är en estnisk tonsättare som är bosatt och verksam i Sverige sedan över tio år. Hennes stycke Lament skrevs som en pendang till Beethovens symfoni. Det var Norrlandsoperans Symfoniorkester som beställde verk av en rad tonsättare, med uppgiften att på något sätt koppla till en av Beethovens nio symfonier – vilken tonsättare som fick vilken symfoni bestämdes genom lottning. Tally valde att betona den lyriska sidan av Beethoven genom att bygga sitt verk på ett recitativ i cellostämman, hämtat från den fjärde satsen i den nionde symfonin.

Kvällens dirigent, Franz Welser-Möst, står för arrangemanget av Grosse Fuge för stråkkvartett till stråkorkester. Welser-Möst är chefdirigent för Cleveland Orchestra och återkommande gästdirigent för Wienfilharmonikerna.

Solister i Beethovens nionde symfoni är Dashon Burton, en baryton som prisats för sin praktfulla röst och som tidigare samarbete med Welser-Möst. Därtill alten Jennifer Johnston, som bland annat framträtt på La Scala och Bayerska Stadsoperan. Den norska sopranen Lise Davidsen har en lysande karriär på uppgång, med ledande roller på scener som Covent Garden, Stadsoperan i Wien och på Teatro Real i Madrid. Tenoren Norbert Ernst är en hett efterfrågad solist i operor av Wagner och Richard Strauss.

Under ledning av Franz Welser-Möst.

Lördag 24 februari 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.15

Pris:

200-415 kr

När Beethovens nionde symfoni uruppfördes 1824 var solisterna tvungna att vända den då döve Beethoven mot publiken för att han skulle upptäcka jublet och de ivriga applåderna. Succén var enorm, och det skulle visa sig att Beethoven hade skrivit ett stycke för framtiden, som banade ny väg för konstmusikens utveckling. Kören har en viktig roll i symfonin, här axlad av eminenta Eric Ericsons Kammarkör.

Mirjam Tally är en estnisk tonsättare som är bosatt och verksam i Sverige sedan över tio år. Hennes stycke Lament skrevs som en pendang till Beethovens symfoni. Det var Norrlandsoperans Symfoniorkester som beställde verk av en rad tonsättare, med uppgiften att på något sätt koppla till en av Beethovens nio symfonier – vilken tonsättare som fick vilken symfoni bestämdes genom lottning. Tally valde att betona den lyriska sidan av Beethoven genom att bygga sitt verk på ett recitativ i cellostämman, hämtat från den fjärde satsen i den nionde symfonin.

Kvällens dirigent, Franz Welser-Möst, står för arrangemanget av Grosse Fuge för stråkkvartett till stråkorkester. Welser-Möst är chefdirigent för Cleveland Orchestra och återkommande gästdirigent för Wienfilharmonikerna.

Solister i Beethovens nionde symfoni är Dashon Burton, en baryton som prisats för sin praktfulla röst och som tidigare samarbete med Welser-Möst. Därtill alten Jennifer Johnston, som bland annat framträtt på La Scala och Bayerska Stadsoperan. Den norska sopranen Lise Davidsen har en lysande karriär på uppgång, med ledande roller på scener som Covent Garden, Stadsoperan i Wien och på Teatro Real i Madrid. Tenoren Norbert Ernst är en hett efterfrågad solist i operor av Wagner och Richard Strauss.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Mirjam Tally Lament
    11 min
  • Ludwig van Beethoven Grosse Fuge, version för stråkorkester arr Franz Welser-Möst
    18 min
  • Paus
    25 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 9 "Choral"
    63 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Franz Welser-Möst dirigent
  • Lise Davidsen sopran
  • Jennifer Johnston alt
  • Norbert Ernst tenor
  • Dashon Burton baryton
  • Eric Ericsons Kammarkör

Lördag 24 februari 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.15

Pris:

200-415 kr