Sök på konserthuset.se
Genre: Orkestergästspel, Vokalt

Tonsättarfestival – A mind of winter

Susanna Andersson är sopransolist.

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset Stockholm ägnas den brittiske tonsättaren George Benjamin. Hans kalejdoskopiskt mångskiftande och suggestivt myllrande musik har ofta klangen, soundet, i centrum.  Med osviklig känsla för orkesterns möjligheter skapar han sammetslena klangytor, skarpa kontraster eller glödande intensiva eruptioner i en konstant överraskande musik.

Hos George Benjamin finns också ett starkt fokus på det vokala, vilket det självklart kommer att ges prov på under festivalen. Benjamin drömde redan som tolvåring om att skriva operor, vilket han också gjort med oerhörd framgång. Uppsättningen av Written on Skin är en världssuccé som sattes upp på Operan i Stockholm 2015. Hans senaste opera Lessons in Love and Violence tog förra året publiken med storm när den sattes upp Royal Opera House London.

Sibelius har varit en viktig inspirationskälla för George Benjamin, särskilt den originella symfoniska dikten Tapiola, det sista betydande verk Sibelius komponerade trots att han levde ytterligare trettio år. Både Sibelius raffinerade orkesterklang och komplexa stämföring har fascinerat Benjamin, liksom även de fantasyartade citat som Sibelius skrev in i partituret: ”Nordens dystra skogar breder ut sig, gamla, hemlighetsfulla, i yra drömmar. Djupt i skogen bor skogsguden, och skogens andar driver sitt hemliga spel, dolda i mörkret.”

I likhet med Sibelius Tapiola handlar Benjamins A Mind of Winter om landskap som breder ut sig, i det här fallet snötäckta som den amerikanska poeten Wallace Stevens beskriver det i sin dikt The Snow Man. Det gnistrar om den övertonsrika och bildframkallande väven av höga stråkar och träblåsinstrument. Sopranen tränger fram som ett vackert vinterväsen och sjunger om att man måste ha ett sinne för vintern, ”och betrakta frosten och grenarna, och tallarna som tyngs av snö”.

Dance Figures – George Benjamins första stycke tänkt för dans – består av nio korta satser, skiftande både till uttryck och form. Här återfinns transparenta, nästan förandligade klanger som övergår i en oroligt vibrerande stämväv, och linjer som korsar varandra likt melodiska spegelbilder.

Ett dramatiskt fotografi av ett åskväder över New Mexicos öken och ett utdrag från T.S. Eliots Det öde landet – ett av 1900-talets mest centrala och omskrivna litterära verk – är utgångspunkten för Ringed by the Flat Horizon. ”Jag ville skildra den obehagliga och spända känslan inför en annalkande storm. Tre olika klanger återkommer genom hela stycket: mjuka overkliga klockor, ett tätt intervall och ett lågt vibrerande tremolo som gestaltar den avlägsna åskan.”

Susanna Andersson är sopransolist.

Fredag 22 november 2019
kl 18.00

Sluttid ca kl 19.45

Pris:

130-430 kr

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset Stockholm ägnas den brittiske tonsättaren George Benjamin. Hans kalejdoskopiskt mångskiftande och suggestivt myllrande musik har ofta klangen, soundet, i centrum.  Med osviklig känsla för orkesterns möjligheter skapar han sammetslena klangytor, skarpa kontraster eller glödande intensiva eruptioner i en konstant överraskande musik.

Hos George Benjamin finns också ett starkt fokus på det vokala, vilket det självklart kommer att ges prov på under festivalen. Benjamin drömde redan som tolvåring om att skriva operor, vilket han också gjort med oerhörd framgång. Uppsättningen av Written on Skin är en världssuccé som sattes upp på Operan i Stockholm 2015. Hans senaste opera Lessons in Love and Violence tog förra året publiken med storm när den sattes upp Royal Opera House London.

Sibelius har varit en viktig inspirationskälla för George Benjamin, särskilt den originella symfoniska dikten Tapiola, det sista betydande verk Sibelius komponerade trots att han levde ytterligare trettio år. Både Sibelius raffinerade orkesterklang och komplexa stämföring har fascinerat Benjamin, liksom även de fantasyartade citat som Sibelius skrev in i partituret: ”Nordens dystra skogar breder ut sig, gamla, hemlighetsfulla, i yra drömmar. Djupt i skogen bor skogsguden, och skogens andar driver sitt hemliga spel, dolda i mörkret.”

I likhet med Sibelius Tapiola handlar Benjamins A Mind of Winter om landskap som breder ut sig, i det här fallet snötäckta som den amerikanska poeten Wallace Stevens beskriver det i sin dikt The Snow Man. Det gnistrar om den övertonsrika och bildframkallande väven av höga stråkar och träblåsinstrument. Sopranen tränger fram som ett vackert vinterväsen och sjunger om att man måste ha ett sinne för vintern, ”och betrakta frosten och grenarna, och tallarna som tyngs av snö”.

Dance Figures – George Benjamins första stycke tänkt för dans – består av nio korta satser, skiftande både till uttryck och form. Här återfinns transparenta, nästan förandligade klanger som övergår i en oroligt vibrerande stämväv, och linjer som korsar varandra likt melodiska spegelbilder.

Ett dramatiskt fotografi av ett åskväder över New Mexicos öken och ett utdrag från T.S. Eliots Det öde landet – ett av 1900-talets mest centrala och omskrivna litterära verk – är utgångspunkten för Ringed by the Flat Horizon. ”Jag ville skildra den obehagliga och spända känslan inför en annalkande storm. Tre olika klanger återkommer genom hela stycket: mjuka overkliga klockor, ett tätt intervall och ett lågt vibrerande tremolo som gestaltar den avlägsna åskan.”

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Jean Sibelius Tapiola
    20 min
  • George Benjamin A Mind of Winter för sopran och orkester
    10 min
  • Paus
    25 min
  • George Benjamin Dance Figures
    15 min
  • George Benjamin Ringed by the Flat Horizon
    20 min
  • Medverkande

  • Norrköpings Symfoniorkester
  • Christian Karlsen dirigent
  • Susanna Andersson sopran

Fredag 22 november 2019
kl 18.00

Sluttid ca kl 19.45

Pris:

130-430 kr