Sök på konserthuset.se
Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

Tonsättarfestival – Voices

George Benjamin är årets tonsättarprofil.

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset Stockholm ägnas den brittiske tonsättaren George Benjamin. Hans kalejdoskopiskt mångskiftande och suggestivt myllrande musik har ofta klangen, soundet, i centrum.  Med osviklig känsla för orkesterns möjligheter skapar han sammetslena klangytor, skarpa kontraster eller glödande intensiva eruptioner i en konstant överraskande musik.

Hos George Benjamin finns också ett starkt fokus på det vokala, vilket det självklart kommer att ges prov på under festivalen. Benjamin drömde redan som tolvåring om att skriva operor, vilket han också gjort med oerhörd framgång. Uppsättningen av Written on Skin är en världssuccé som sattes upp på Kungliga Operan i Stockholm 2015. Hans senaste opera Lessons in Love and Violence tog förra året publiken med storm när den sattes upp Royal Opera House London. 

Pianots virtuosa kapacitet och stora räckvidd från lägsta basregister till krispig diskant gör det nästan jämbördigt med en orkester. På ett piano är det enkelt att göra språng från den lägsta tonen till den högsta, men klangen dör ohjälpligt ut efter att en tangent slagits an. Stråk- och blåsinstrument har i stället en oslagbar förmåga att binda samman toner. Duet är ett möte mellan pianot och orkestern som har en särskild klang eftersom Benjamin valt att utesluta violinerna.

Dream of the Song är drömsk och tankeväckande. Dessutom vokalt virtuos både i den bärande countertenor-stämman som sjunger hebreiska texter från 1000-talet, och damkören som sjunger Gabriel García Lorca på originalspråket spanska. Och som alltid hos Benjamin – till ett ytterligt elegant orkestersound.

Berättelser med sagolika men metaforiska dimensioner fascinerar George Benjamin. I Sometime Voices har han dykt ner i Shakespeare och använt sig av den berömda monologen i Shakespeares Stormen, där Caliban beskriver den magiska musiken som sprider sig i omgivningen.

Palimpsester är handskrifter från antiken och medeltiden där en text skrapats och tvättats bort för att kunna ersättas med en ny. Men något av det tidigare skrivna blir alltid kvar. I George Benjamins Palimpsests är det en melodi i klarinetten som skapar det första lagret. Och likt ett palimpsest har Benjamin ”skrivit över” klarinetten med kraftfulla brassackord, och snart tillfogas ytterligare skikt som till slut skapar en kraftfull klangväv.

Boka hela konsertserien!

Den här konserten ingår i vår serie Lördag Stor. Du kan säkra din plats till samtliga konserter i serien genom att köpa konsertserien senast den 5 oktober – dessutom med 25 procent rabatt på biljettpriset.
Läs mer om konsertserien Lördag Stor (öppnas i nytt fönster)

 

George Benjamin är årets tonsättarprofil.

Lördag 23 november 2019
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.45

Pris:

220-430 kr

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset Stockholm ägnas den brittiske tonsättaren George Benjamin. Hans kalejdoskopiskt mångskiftande och suggestivt myllrande musik har ofta klangen, soundet, i centrum.  Med osviklig känsla för orkesterns möjligheter skapar han sammetslena klangytor, skarpa kontraster eller glödande intensiva eruptioner i en konstant överraskande musik.

Hos George Benjamin finns också ett starkt fokus på det vokala, vilket det självklart kommer att ges prov på under festivalen. Benjamin drömde redan som tolvåring om att skriva operor, vilket han också gjort med oerhörd framgång. Uppsättningen av Written on Skin är en världssuccé som sattes upp på Kungliga Operan i Stockholm 2015. Hans senaste opera Lessons in Love and Violence tog förra året publiken med storm när den sattes upp Royal Opera House London. 

Pianots virtuosa kapacitet och stora räckvidd från lägsta basregister till krispig diskant gör det nästan jämbördigt med en orkester. På ett piano är det enkelt att göra språng från den lägsta tonen till den högsta, men klangen dör ohjälpligt ut efter att en tangent slagits an. Stråk- och blåsinstrument har i stället en oslagbar förmåga att binda samman toner. Duet är ett möte mellan pianot och orkestern som har en särskild klang eftersom Benjamin valt att utesluta violinerna.

Dream of the Song är drömsk och tankeväckande. Dessutom vokalt virtuos både i den bärande countertenor-stämman som sjunger hebreiska texter från 1000-talet, och damkören som sjunger Gabriel García Lorca på originalspråket spanska. Och som alltid hos Benjamin – till ett ytterligt elegant orkestersound.

Berättelser med sagolika men metaforiska dimensioner fascinerar George Benjamin. I Sometime Voices har han dykt ner i Shakespeare och använt sig av den berömda monologen i Shakespeares Stormen, där Caliban beskriver den magiska musiken som sprider sig i omgivningen.

Palimpsester är handskrifter från antiken och medeltiden där en text skrapats och tvättats bort för att kunna ersättas med en ny. Men något av det tidigare skrivna blir alltid kvar. I George Benjamins Palimpsests är det en melodi i klarinetten som skapar det första lagret. Och likt ett palimpsest har Benjamin ”skrivit över” klarinetten med kraftfulla brassackord, och snart tillfogas ytterligare skikt som till slut skapar en kraftfull klangväv.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • George Benjamin Duet för piano och orkester
    12 min
  • George Benjamin Dream of the Song för countertenor, damkör och orkester
    20 min
  • Paus
    25 min
  • George Benjamin Sometime Voices för baryton, kör och orkester
    10 min
  • George Benjamin Palimpsests
    21 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Sir George Benjamin dirigent
  • Bejun Mehta countertenor
  • Gyula Orendt baryton
  • Stefan Lindgren piano
  • Eric Ericsons Kammarkör
  • Damkör ur Eric Ericsons Kammarkör

Lördag 23 november 2019
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.45

Pris:

220-430 kr



Andra tillfällen