Sök på konserthuset.se
Genre: Kungliga Filharmonikerna

Debussys La mer

Målerisk musik av Sibelius, Lundquist, Smyth och Debussy

Debussys La mer kan ses som en hyllning till havet, och kom att bli en av hans stora framgångar. Han skrev den med kära minnen av havet för sin inre blick, för i vuxen ålder föredrog han att uppleva havet genom konst och litteratur framför det faktiskt fysiska.

Ja, musik kan framkalla inre, högst levande bilder. I det här programmet rör vi oss över hav och natur. Tuonelas svan är inspirerad av det finländska Kalevala-eposet och ingår i den fyrdelade Lemminkäinen-sviten, men musiken var ursprunligen tänkt som uvertyr till den opera Sibelius aldrig fullbordade: Båtens skapelse. Tuonelas svan är en stämningsbild från Tuonelaälven (dödsälven), där Lemminkäinen måste skjuta den svarta svanen för att vinna Pohjalas dotter. 

Mångsidige Torbjörn Iwan Lundquist skrev musik med ett starkt engagemang i de stora livsfrågorna. För Lundquist var också naturen och förhållandet till den en utgångspunkt, något som satt spår i Landscape för tuba, stråkorkester och piano.

Engelska Dame Ethel Smyth var tonsättare, författare och en viktig gestalt i suffregettrörelsen. Hon träffade tonsättare som Dvorák, Tjajkovskij, Grieg, Clara Schumann och Johannes Brahms. Med tiden blev Ethel Smyth en uppmärksammad kulturpersonlighet. Vi hör den målande On the Cliffs of Cornwall ur hennes främsta opera The Wreckers, komponerad 1902–04 och inspirerad av miljöerna och smugglarhistoria kring Cornwall och Scillyöarna.

Konserten dirigeras av Joshua Weilerstein, konstnärlig ledare för Orchestre de Chambre de Lausanne, och som solist i Landscape hör vi Karl-Johan Elf, Kungliga Filharmonikernas egen tubaist sedan 2010.

Målerisk musik av Sibelius, Lundquist, Smyth och Debussy

Torsdag 16 april 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr

Debussys La mer kan ses som en hyllning till havet, och kom att bli en av hans stora framgångar. Han skrev den med kära minnen av havet för sin inre blick, för i vuxen ålder föredrog han att uppleva havet genom konst och litteratur framför det faktiskt fysiska.

Ja, musik kan framkalla inre, högst levande bilder. I det här programmet rör vi oss över hav och natur. Tuonelas svan är inspirerad av det finländska Kalevala-eposet och ingår i den fyrdelade Lemminkäinen-sviten, men musiken var ursprunligen tänkt som uvertyr till den opera Sibelius aldrig fullbordade: Båtens skapelse. Tuonelas svan är en stämningsbild från Tuonelaälven (dödsälven), där Lemminkäinen måste skjuta den svarta svanen för att vinna Pohjalas dotter. 

Mångsidige Torbjörn Iwan Lundquist skrev musik med ett starkt engagemang i de stora livsfrågorna. För Lundquist var också naturen och förhållandet till den en utgångspunkt, något som satt spår i Landscape för tuba, stråkorkester och piano.

Engelska Dame Ethel Smyth var tonsättare, författare och en viktig gestalt i suffregettrörelsen. Hon träffade tonsättare som Dvorák, Tjajkovskij, Grieg, Clara Schumann och Johannes Brahms. Med tiden blev Ethel Smyth en uppmärksammad kulturpersonlighet. Vi hör den målande On the Cliffs of Cornwall ur hennes främsta opera The Wreckers, komponerad 1902–04 och inspirerad av miljöerna och smugglarhistoria kring Cornwall och Scillyöarna.

Konserten dirigeras av Joshua Weilerstein, konstnärlig ledare för Orchestre de Chambre de Lausanne, och som solist i Landscape hör vi Karl-Johan Elf, Kungliga Filharmonikernas egen tubaist sedan 2010.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Jean Sibelius Tuonelas svan ur Lemminkäinen-svit
    10 min
  • Torbjörn Iwan Lundquist Landskap för tuba, stråkorkester och piano
    12 min
  • Paus
    25 min
  • Ethel Smyth On the Cliffs of Cornwall – Förspel till akt II ur The Wreckers
    9 min
  • Claude Debussy La mer
    25 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Joshua Weilerstein dirigent
  • Karl-Johan Elf tuba

Torsdag 16 april 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr



Andra tillfällen