
Mats Lidström
Inställt: Från fransk horisont – Svenska baletten i Paris
Denna konsert är inställd.
Skapelsen, isdansen och döden för cello och piano.
Idag för precis 100 år sedan hade Svenska Baletten i Paris premiär på sin första föreställning. Under fem intensiva år befann sig det experimentella danskompaniet i det parisiska kulturlivets centrum.
Vid den här konserten presenterar pianisten Leif Kaner-Lidström och cellisten och tonsättaren Mats Lidström musik som användes i deras omtalade föreställningar, bland annat svenske Viking Dahls musik till Maison de fous – Dårhuset – med scenografi av Nils Dardel, vars mest kända målning Den döende dandyn är inspirationskällan bakom cellisten och tonsättaren Mats Lidströms stycke. Vi hör också musik av Darius Milhaud som i La création du monde – Världens skapelse – tagit starka intryck av jazz. Man använde också musik av Tailleferre, Honegger och Cole Porter som vid den här tiden bodde i Paris.
En av Svenska Balettens mest uppmärksammade föreställningar var Relâche med musik av Erik Satie och scenografi av Francis Picabia. Mellan de två akterna visades en film av René Clair där Picabia, Satie, Man Ray och Marcel Duchamp medverkade som sig själva.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Konserten inställd på grund av pandemi
-
Darius Milhaud Världens skapelse "La création du monde"
-
Viking Dahl Dårhuset "Maison de fous"
-
Frédéric Chopin Chopin – balett (1920)
-
Mats Lidström Den döende dandyn
-
Maurice Ravel Le tombeau de Couperin
-
Paus25 min
-
Cole Porter Within the Quota
-
Arthur Honegger Skridskobana
-
Kurt Atterberg De fåvitska jungfrurna
-
Germaine Tailleferre Fågelhandlaren
-
Erik Satie Relâche
-
Medverkande
- Mats Lidström cello
- Leif Kaner-Lidström piano