Sök på konserthuset.se
Genre: Orkestergästspel

LvB250 – BEETHOVENS ÅTTA

Beethoven möter Sally Beamish.

Beethovens åttonde symfoni är kontrastrik och dramatisk, men andas också ljus och sorglöshet. Här speglas Beethovens musik av den brittiska tonsättaren Sally Beamish, som i flera av sina verk haft musik av just Beethoven som utgångspunkt. ”Beethoven har varit en inspirationskälla ända sen barndomen, då jag jag brukade spela igenom min farmors samling av pianosonater och konserter”, berätar Sally Beamish.

Beethovens Symfoni nr 8 anses vara hans mest humoristiska symfoni. Det är musik med charmfulla melodier, rytmiska infall och överraskande accenter. Inget av detta ska dock förväxlas med lättviktighet. Vi hör även hans betydligt mörkare Coriolanus-uvertyr, komponerad till ett drama av den österrikiske författaren och poeten Heinrich Joseph von Collin.

Den brittiska tonsättaren Sally Beamish (född 1956) har ett alldeles speciellt förhållande till Beethoven. Hennes tredje pianokonsert City Stanzas har Beethovens första pianokonsert som utgångspunkt och hennes stråkkvartett Opus California bygger på teman ur Beethovens stråkkvartett opus 18 nr 4. Här får vi höra hennes Hover, där violan har en central roll, och Whitescapes, komponerad 2000 när hon var Composer in Residence hos Svenska Kammarorkestern.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Svenska Kammarorkestern under ledning av Martin Fröst, som hösten 2019 tillträder som orkesterns chefdirigent.

Upplev Beethovens musik med något av våra jubileumspaket.
Festivalpaket Ladies versus Beethoven 18–28 mars 2020 

– Festivaltrean: 3 valfria konserter till 20 procent rabatt. Boka här
– Festivalsexan: 4–6 valfria konserter till 25 procent rabatt. Boka här
– Festivalnian: 7–9 konserter till 30 procent rabatt. Boka här

Beethoven möter Sally Beamish.

Fredag 27 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr

Beethovens åttonde symfoni är kontrastrik och dramatisk, men andas också ljus och sorglöshet. Här speglas Beethovens musik av den brittiska tonsättaren Sally Beamish, som i flera av sina verk haft musik av just Beethoven som utgångspunkt. ”Beethoven har varit en inspirationskälla ända sen barndomen, då jag jag brukade spela igenom min farmors samling av pianosonater och konserter”, berätar Sally Beamish.

Beethovens Symfoni nr 8 anses vara hans mest humoristiska symfoni. Det är musik med charmfulla melodier, rytmiska infall och överraskande accenter. Inget av detta ska dock förväxlas med lättviktighet. Vi hör även hans betydligt mörkare Coriolanus-uvertyr, komponerad till ett drama av den österrikiske författaren och poeten Heinrich Joseph von Collin.

Den brittiska tonsättaren Sally Beamish (född 1956) har ett alldeles speciellt förhållande till Beethoven. Hennes tredje pianokonsert City Stanzas har Beethovens första pianokonsert som utgångspunkt och hennes stråkkvartett Opus California bygger på teman ur Beethovens stråkkvartett opus 18 nr 4. Här får vi höra hennes Hover, där violan har en central roll, och Whitescapes, komponerad 2000 när hon var Composer in Residence hos Svenska Kammarorkestern.

Vid den här konserten gästas Konserthuset Stockholms stora Beethovenfestival av Svenska Kammarorkestern under ledning av Martin Fröst, som hösten 2019 tillträder som orkesterns chefdirigent.

Upplev Beethovens musik med något av våra jubileumspaket.
Festivalpaket Ladies versus Beethoven 18–28 mars 2020 

– Festivaltrean: 3 valfria konserter till 20 procent rabatt. Boka här
– Festivalsexan: 4–6 valfria konserter till 25 procent rabatt. Boka här
– Festivalnian: 7–9 konserter till 30 procent rabatt. Boka här

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Sally Beamish Whitescape
    10 min
  • Sally Beamish Hover
  • Paus
    25 min
  • Ludwig van Beethoven Uvertyr till Coriolanus
    8 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 8
    26 min
  • Medverkande

  • Svenska Kammarorkestern
  • Martin Fröst dirigent

Fredag 27 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr