Genre: Kammarmusik

LIVESÄNDNING: LvB250 – IGOR LEVIT

Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 2, 6, 7 och 18. Plats i salen för 50 lyckliga lyssnare. Livesändningen upplever du här på webben.

Konserten med Igor Levit flyttas från Stora salen till Grünewaldsalen på grund av rådande publikrestriktioner.

Biljetter till den ursprungliga konserten i Stora salen kommer att återlösas. Kunder får information per e-post med information om hur detta går till. 

Här hittar du mer information om biljetthantering och återköp

***

Igor Levit är en av sin generations absolut mest betydande pianister (han är född 1987) och framträder regelbundet på alla de stora konsertscenerna världen över. Han har gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen, varje gång med Beethoven på programmet. När han nu återkommer i samband med det stora Beethoven-jubileet gör han det med besked – under åtta konserter framför han Beethovens samtliga 32 pianosonater.

Beethoven hade en sällsam förmåga att ladda korta teman med mening och massor av energi. Det mest kända exemplet är förmodligen femte symfonin, men det gäller också många av pianosonaterna, som i den andra där ett inledande tema vrids och vänds och visar sig ha en oändlig uttryckspotential. Vi får samtidigt möta en Beethoven som är både älskvärd och sällskaplig, utan att vara inställsam.

Sjunde sonaten är liksom den andra stort upplagd med närmare 25 minuters speltid. En betydande del upptas av den sorgtyngda andra satsen med beteckningen largo e mesto, alltså långsamt och sorgligt. Många har spekulerat i om musiken faktiskt handlar om en olycklig kärleksaffär, eller sorg efter mammans bortgång en kort tid före.

F-dur är en tonart som Beethoven gärna använde för att signalera något lättsamt, ibland lantligt, som i den sjätte sonaten där vi också hör både sorglös spiritualitet och humor.

Sonaten nr 18 i Ess-dur brukar ibland kallas ”Jaktsonaten” på grund av den ivrigt hetsiga sista satsen. Beethoven levde fortfarande ett lugnt liv i Wienerwald, men i musiken tog han ut svängarna och provade nya grepp. I den här originella sonaten har han exempelvis helt slopat den traditionella långsamma satsen. I stället fogade han in både ett scherzo och en menuett.

Biljettinformation

Denna konsert/livesändning kommer att genomföras för en publik på max 50 personer. Den anpassade salsplanen tillåter enskilda platser eller två platser intill varandra vid bokning online. Om fler platser önskas intill varandra, ring biljettkontoret för hjälp på telefon 08-50 66 77 88.

Läs om hur vi arbetar för ett tryggt konsertbesök

Igor Levit spelar Beethovens pianosonater nr 2, 6, 7 och 18. Plats i salen för 50 lyckliga lyssnare. Livesändningen upplever du här på webben.

Måndag 5 oktober 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30

Pris:

350 kr

Konserten med Igor Levit flyttas från Stora salen till Grünewaldsalen på grund av rådande publikrestriktioner.

Biljetter till den ursprungliga konserten i Stora salen kommer att återlösas. Kunder får information per e-post med information om hur detta går till. 

Här hittar du mer information om biljetthantering och återköp

***

Igor Levit är en av sin generations absolut mest betydande pianister (han är född 1987) och framträder regelbundet på alla de stora konsertscenerna världen över. Han har gästat Konserthuset Stockholm vid flera tillfällen, varje gång med Beethoven på programmet. När han nu återkommer i samband med det stora Beethoven-jubileet gör han det med besked – under åtta konserter framför han Beethovens samtliga 32 pianosonater.

Beethoven hade en sällsam förmåga att ladda korta teman med mening och massor av energi. Det mest kända exemplet är förmodligen femte symfonin, men det gäller också många av pianosonaterna, som i den andra där ett inledande tema vrids och vänds och visar sig ha en oändlig uttryckspotential. Vi får samtidigt möta en Beethoven som är både älskvärd och sällskaplig, utan att vara inställsam.

Sjunde sonaten är liksom den andra stort upplagd med närmare 25 minuters speltid. En betydande del upptas av den sorgtyngda andra satsen med beteckningen largo e mesto, alltså långsamt och sorgligt. Många har spekulerat i om musiken faktiskt handlar om en olycklig kärleksaffär, eller sorg efter mammans bortgång en kort tid före.

F-dur är en tonart som Beethoven gärna använde för att signalera något lättsamt, ibland lantligt, som i den sjätte sonaten där vi också hör både sorglös spiritualitet och humor.

Sonaten nr 18 i Ess-dur brukar ibland kallas ”Jaktsonaten” på grund av den ivrigt hetsiga sista satsen. Beethoven levde fortfarande ett lugnt liv i Wienerwald, men i musiken tog han ut svängarna och provade nya grepp. I den här originella sonaten har han exempelvis helt slopat den traditionella långsamma satsen. I stället fogade han in både ett scherzo och en menuett.

Biljettinformation

Denna konsert/livesändning kommer att genomföras för en publik på max 50 personer. Den anpassade salsplanen tillåter enskilda platser eller två platser intill varandra vid bokning online. Om fler platser önskas intill varandra, ring biljettkontoret för hjälp på telefon 08-50 66 77 88.

Läs om hur vi arbetar för ett tryggt konsertbesök

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 2 A-dur
    24 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 7 D-dur
    23 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 6 F-dur
    13 min
  • Ludwig van Beethoven Pianosonat nr 18 Ess-dur
    24 min
  • Extranummer:
  • Dmitrij Sjostakovitj Vals-Scherzo ur Dockornas danser för piano
    4 min
  • Medverkande

  • Igor Levit piano

Måndag 5 oktober 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30

Pris:

350 kr