Genre: Kammarmusik

New Sweden 2020

Ny svensk musik presenterad av Norrbotten NEO.

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden och strömningarna bland de svenska tonsättarna. Genom att vara en de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är NEO själv en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken.
 
Katarina Leyman får ofta idéer till ny musik från naturfenomen, som fiskars rörelser i stim, dna-kedjor, moln, vulkanisk verksamhet. Men ibland också av annan musik. Inspirationen till A Weave of Threads fick hon från den varmhjärtade skotska vaggvisan ”Can Ye Sew Cushions” där hon lekt med tankar om silvertrådar som dansar i en väv, nattens stillhet och en vaggas gungande rörelser. Vi hör sparsmakade linjer utformade av motiv och melodiska fragment från vaggvisan.  
 
Tonsättaren och cellisten Chrichan Larson är en välkänd profil inom den europeiska nutida musiken, både som cellist och tonsättare. Hans musik är elegant, ofta med impressionistiskt rikt färgade klanger och vackert spröda men intensiva melodier som kastar sig mellan de olika instrumenten. Här får vi höra det i hans Bodies in Motion, ett beställningsverk för Norrbotten NEO.
 
Tomas Hulenvik arbetar med teatermusik, bullermusik eller text/ljud-komposition. Rondo är komponerad 2007 i Haag, Nederländerna, där han också studerade vid Royal Conservatory. Om Rondo säger han: ”Återkommandet av ett tema kan vara tydligt även om något är borttaget, något är tillagt. Något är omstrukturerat, något är identiskt. Något kan vara hörbart även om det inte längre är där, på samma sätt som en grop nästan finns kvar även om man fyllt igen den. Där någonstans hör man det fortfarande.  Det där G-duret. Just det där klingande G-duret.”
 
Serbisk-svenske tonsättaren Djuro Zivkovic har de senaste åren uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Kärnan i musiken ligger i tron och inspirationen från den bysantinska musik han upplevde under uppväxten i Serbien. Som en kommentar till Ascend to the Citadel of Love, ett beställningsverk av Norrbotten NEO, citerar han den bysantinske teologen och mystikern Nikitas Stithatos som levde i början 1000-talet:
”När du inser att berömmelse, nöje, överflöd och välstånd inget värde har, eftersom det endast betyder död och förfall, förstår du också det världsligas fåfänglighet och riktar i stället blicken mot det gudomliga. Då ska du också klara allt som verkligen existerar och höja dig över smärta och njutning.  Omvandlad till ett heligt tabernakel uppgår du i kärlekens citadell."

 

Ny svensk musik presenterad av Norrbotten NEO.

Måndag 9 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.10

Pris:

200 kr

Norrbotten NEO är en unik ensemble som med känslig radar ständigt utforskar den musikaliska samtiden och strömningarna bland de svenska tonsättarna. Genom att vara en de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare är NEO själv en viktig del i utvecklingen av den samtida musiken.
 
Katarina Leyman får ofta idéer till ny musik från naturfenomen, som fiskars rörelser i stim, dna-kedjor, moln, vulkanisk verksamhet. Men ibland också av annan musik. Inspirationen till A Weave of Threads fick hon från den varmhjärtade skotska vaggvisan ”Can Ye Sew Cushions” där hon lekt med tankar om silvertrådar som dansar i en väv, nattens stillhet och en vaggas gungande rörelser. Vi hör sparsmakade linjer utformade av motiv och melodiska fragment från vaggvisan.  
 
Tonsättaren och cellisten Chrichan Larson är en välkänd profil inom den europeiska nutida musiken, både som cellist och tonsättare. Hans musik är elegant, ofta med impressionistiskt rikt färgade klanger och vackert spröda men intensiva melodier som kastar sig mellan de olika instrumenten. Här får vi höra det i hans Bodies in Motion, ett beställningsverk för Norrbotten NEO.
 
Tomas Hulenvik arbetar med teatermusik, bullermusik eller text/ljud-komposition. Rondo är komponerad 2007 i Haag, Nederländerna, där han också studerade vid Royal Conservatory. Om Rondo säger han: ”Återkommandet av ett tema kan vara tydligt även om något är borttaget, något är tillagt. Något är omstrukturerat, något är identiskt. Något kan vara hörbart även om det inte längre är där, på samma sätt som en grop nästan finns kvar även om man fyllt igen den. Där någonstans hör man det fortfarande.  Det där G-duret. Just det där klingande G-duret.”
 
Serbisk-svenske tonsättaren Djuro Zivkovic har de senaste åren uppmärksammats både i Sverige och internationellt. Kärnan i musiken ligger i tron och inspirationen från den bysantinska musik han upplevde under uppväxten i Serbien. Som en kommentar till Ascend to the Citadel of Love, ett beställningsverk av Norrbotten NEO, citerar han den bysantinske teologen och mystikern Nikitas Stithatos som levde i början 1000-talet:
”När du inser att berömmelse, nöje, överflöd och välstånd inget värde har, eftersom det endast betyder död och förfall, förstår du också det världsligas fåfänglighet och riktar i stället blicken mot det gudomliga. Då ska du också klara allt som verkligen existerar och höja dig över smärta och njutning.  Omvandlad till ett heligt tabernakel uppgår du i kärlekens citadell."

 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Katarina Leyman A Weave of Threads för pianotrio
    7 min
  • Tomas Hulenvik Klingberg Rondo för flöjt, violin, cello och piano
    10 min
  • Chrichan Larson Bodies in Motion
    20 min
  • Djuro Zivkovic Ascend to the Citadel of Love
    20 min
  • Medverkande

  • Norrbotten NEO
  • Petter Sundkvist dirigent

Måndag 9 mars 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.10

Pris:

200 kr