Sök på konserthuset.se
Genre: Orkestergästspel

Tonsättarfestival – Zone Zero

Slagverk och countertenor med den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth.

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset ägnas den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth, en av de stora fixstjärnorna i dagens konstmusik.

I hennes musik kan man hitta impulser från Stravinsky, Monteverdi, jazz, populärmusik och hiphop.  Men trådarna sträcker sig också bakåt till Gustav Mahler, Alban Berg och Arnold Schönberg. Hon tar även starka intryck från bildkonst, performance och installationer, litteratur, teater och film. Allt smälter i hennes samtidsfärgade musik samman till något helt nytt och personligt.

Olga Neuwirth föddes 1968 och började spela trumpet tidigt, men en käkskada satte stopp för den karriären. Trumpeten är dock fortfarande viktig för henne och årets Tonsättarfestival inleds med Laki för solotrumpet, följt av en fanfar ur operan Orlando som hade urpremiär på Wienoperan i oktober 2019. Det var första gången någonsin en opera av en kvinnlig tonsättare sattes upp på den anrika scenen.

I Trurliade – Zone Zero för soloslagverk och orkester uppenbarar sig Olga Neuwirths intresse för film, mekaniska leksaker och robotar. Titeln anspelar på en figur – Trurl – i den polske science fiction-författaren Stanislaw Lems noveller i samlingen Cyberiaden. Musiken är ytterst sofistikerad och det finns en koppling till konstnären till Jean Tinguelys maskinliknande skulpturer som svänger mellan humor och djupt allvar.

En av Olga Neuwirths många inspirationskällor är den grekiske tonsättaren Iannis Xenakis musik. Shaar för stråkar bär också på flera av de typiska dragen i hans musik: toner som glider mellan olika tonhöjder, massiva attackerande tonklungor, maniskt repetitiva rytmer och en känsla av arketypisk forntida ritual.

Begreppet anaptyxis är ett lån från grekiskan och kan betyda utveckling eller utvikning. Det används inom historisk lingvistik för att beteckna särskilda ljudförändringar.  Orkesterverket anaptyxis domineras också av processer där musiken ständigt förändras. Som så ofta hos Olga Neuwirth framträder slagverken tydligt, här med cymbaler, klockor, sirener och städ, bland mycket annat.

Slagverk och countertenor med den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth.

Fredag 6 november 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr

Årets internationella tonsättarfestival i Konserthuset ägnas den österrikiska tonsättaren Olga Neuwirth, en av de stora fixstjärnorna i dagens konstmusik.

I hennes musik kan man hitta impulser från Stravinsky, Monteverdi, jazz, populärmusik och hiphop.  Men trådarna sträcker sig också bakåt till Gustav Mahler, Alban Berg och Arnold Schönberg. Hon tar även starka intryck från bildkonst, performance och installationer, litteratur, teater och film. Allt smälter i hennes samtidsfärgade musik samman till något helt nytt och personligt.

Olga Neuwirth föddes 1968 och började spela trumpet tidigt, men en käkskada satte stopp för den karriären. Trumpeten är dock fortfarande viktig för henne och årets Tonsättarfestival inleds med Laki för solotrumpet, följt av en fanfar ur operan Orlando som hade urpremiär på Wienoperan i oktober 2019. Det var första gången någonsin en opera av en kvinnlig tonsättare sattes upp på den anrika scenen.

I Trurliade – Zone Zero för soloslagverk och orkester uppenbarar sig Olga Neuwirths intresse för film, mekaniska leksaker och robotar. Titeln anspelar på en figur – Trurl – i den polske science fiction-författaren Stanislaw Lems noveller i samlingen Cyberiaden. Musiken är ytterst sofistikerad och det finns en koppling till konstnären till Jean Tinguelys maskinliknande skulpturer som svänger mellan humor och djupt allvar.

En av Olga Neuwirths många inspirationskällor är den grekiske tonsättaren Iannis Xenakis musik. Shaar för stråkar bär också på flera av de typiska dragen i hans musik: toner som glider mellan olika tonhöjder, massiva attackerande tonklungor, maniskt repetitiva rytmer och en känsla av arketypisk forntida ritual.

Begreppet anaptyxis är ett lån från grekiskan och kan betyda utveckling eller utvikning. Det används inom historisk lingvistik för att beteckna särskilda ljudförändringar.  Orkesterverket anaptyxis domineras också av processer där musiken ständigt förändras. Som så ofta hos Olga Neuwirth framträder slagverken tydligt, här med cymbaler, klockor, sirener och städ, bland mycket annat.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Olga Neuwirth Trurliade - Zone Zero
    33 min
  • Paus
    25 min
  • Iannis Xenakis Shaar för stråkorkester
    14 min
  • Olga Neuwirth anaptyxis
    14 min
  • Medverkande

  • Norrköpings Symfoniorkester
  • Stefan Asbury dirigent
  • Robyn Schulkowsky slagverk

Fredag 6 november 2020
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr