Genre: Kammarmusik

Musik för flöjt och piano

Jan Bengtson spelar bland annat Prokofjevs och Poulencs flöjtsonater.

Flöjtisten Jan Bengtson är en välkänd profil i Kungliga Filharmonikerna, där han är alternerande stämledare och har varit medlem sedan 1989. Bengtson är en mycket mångsidig musiker som behärskar många genrer. Här framträder han med pianisten Bonita Dodo. 

I den första avdelningen rör vi oss österut, till Alfred Schnittke och Sergej Prokofjev. Schnittkes musik präglas av överraskande stilsammansättningar, en polystilism som på 1970- och 80-talen djärvt bröt mot modernismen krav på ”renhet”. Sviten i gammal stil – ursprungligen för violin och piano – är dock konsekvent i sina stilval, och tar oss till det sena 1700-talet. Prokofjevs verk från 1940-talet är formulerat i nyklassisk stil med en del jazzkryddning, och en av 1900-talets viktigaste flöjtsonater.

Konsertens andra avdelning är fransk, och leder fram till Poulencs flöjtsonat – som i sin tur inspirerats av just Prokofjevs sonat. Dessförinnan hör vi flera av de kvinnliga tonsättare som först i modern tid har återupptäckts av såväl musiker som publik: den briljanta Chaminade, kanske mest känd för sina sånger, underbarnet Lili Boulanger samt Mélanie Bonis – händelsevis många flöjtisters favorit i den franska senromantiken.

Jan Bengtson spelar bland annat Prokofjevs och Poulencs flöjtsonater.

Söndag 21 november 2021
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.00

Pris:

210 kr

Flöjtisten Jan Bengtson är en välkänd profil i Kungliga Filharmonikerna, där han är alternerande stämledare och har varit medlem sedan 1989. Bengtson är en mycket mångsidig musiker som behärskar många genrer. Här framträder han med pianisten Bonita Dodo. 

I den första avdelningen rör vi oss österut, till Alfred Schnittke och Sergej Prokofjev. Schnittkes musik präglas av överraskande stilsammansättningar, en polystilism som på 1970- och 80-talen djärvt bröt mot modernismen krav på ”renhet”. Sviten i gammal stil – ursprungligen för violin och piano – är dock konsekvent i sina stilval, och tar oss till det sena 1700-talet. Prokofjevs verk från 1940-talet är formulerat i nyklassisk stil med en del jazzkryddning, och en av 1900-talets viktigaste flöjtsonater.

Konsertens andra avdelning är fransk, och leder fram till Poulencs flöjtsonat – som i sin tur inspirerats av just Prokofjevs sonat. Dessförinnan hör vi flera av de kvinnliga tonsättare som först i modern tid har återupptäckts av såväl musiker som publik: den briljanta Chaminade, kanske mest känd för sina sånger, underbarnet Lili Boulanger samt Mélanie Bonis – händelsevis många flöjtisters favorit i den franska senromantiken.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Alfred Schnittke Svit i gammal stil, version för flöjt och piano
    15 min
  • Sergej Prokofjev Sonat D-dur för flöjt och piano
    24 min
  • Paus
    25 min
  • Cécile Chaminade Concertino för flöjt och piano
    8 min
  • Lili Boulanger Nocturne för flöjt och piano
    3 min
  • Mel Bonis Scherzo för flöjt och piano
    4 min
  • Cécile Chaminade Sérénade aux étoiles för flöjt och piano
    5 min
  • Mel Bonis Pièce för flöjt och piano
    5 min
  • Francis Poulenc Sonat för flöjt och piano
    13 min
  • Extranummer:
  • Jan Bengtson Nancy för flöjt och piano
    3 min
  • Gabriel Fauré Morceau de lecture ’’Morceau de concours’’ för flöjt och piano
    2 min
  • Medverkande

  • Jan Bengtson flöjt
  • Bonita Dodo piano

Söndag 21 november 2021
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.00

Pris:

210 kr