Sök på konserthuset.se
Genre: Kammarmusik, Vokalt

Fransk musikpoesi

Orkesterakademin möter KammarensembleN i musik som kretsar kring Stéphane Mallarmés poesi.

”Jag trodde att jag hade tonsatt den själv”, utbrast Stéphane Mallarmé när han fick höra att Claude Debussy avsåg att skriva musik till hans dikt ”En fauns eftermiddag” från 1876. Få poeter har lämnat så stort avtryck på den moderna musiken som den franske symbolisten Mallarmé. Med en rikedom av allusioner och språkklanger ville han återerövra musikens uttrycksmedel, som han ansåg tillhörde poesin.

Samtidigt inspirerade han flera generationer av tonsättare. Om den glasklart skimrande musiken i Tre dikter av Mallarmé (1913) skrev Maurice Ravel att han velat göra en musikalisk överföring av ”denna förfining, full av djup och så unik för Mallarmé”. I Debussys kända ”Förspel till en fauns eftermiddag” (1894), där klangfärg och tonalitet lösgör sig från traditionella tyngdpunkter och börjar sväva, hörde Pierre Boulez den moderna musikens uppvaknande. Boulez egna verk blev i sin tur tongivande för efterkrigstidens musik, inte minst de Improvisationer över Mallarmé (1959–62) som senare kom att ingå i det stora Pli selon pli, med undertiteln Porträtt av Mallarmé.

Christian Karlsen leder KammarensembleN och Orkesterakademin, med Alexandra Zetterström Büchel som sångsolist. Däremellan läser skådespelaren Johan Holmberg Mallarmés dikter i nya översättningar av Axel Englund, som också introducerar musiken och poesin.

Konserten arrangeras i samarbete med Stockholms universitet och Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Orkesterakademin möter KammarensembleN i musik som kretsar kring Stéphane Mallarmés poesi.

Fredag 14 oktober 2022
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30

”Jag trodde att jag hade tonsatt den själv”, utbrast Stéphane Mallarmé när han fick höra att Claude Debussy avsåg att skriva musik till hans dikt ”En fauns eftermiddag” från 1876. Få poeter har lämnat så stort avtryck på den moderna musiken som den franske symbolisten Mallarmé. Med en rikedom av allusioner och språkklanger ville han återerövra musikens uttrycksmedel, som han ansåg tillhörde poesin.

Samtidigt inspirerade han flera generationer av tonsättare. Om den glasklart skimrande musiken i Tre dikter av Mallarmé (1913) skrev Maurice Ravel att han velat göra en musikalisk överföring av ”denna förfining, full av djup och så unik för Mallarmé”. I Debussys kända ”Förspel till en fauns eftermiddag” (1894), där klangfärg och tonalitet lösgör sig från traditionella tyngdpunkter och börjar sväva, hörde Pierre Boulez den moderna musikens uppvaknande. Boulez egna verk blev i sin tur tongivande för efterkrigstidens musik, inte minst de Improvisationer över Mallarmé (1959–62) som senare kom att ingå i det stora Pli selon pli, med undertiteln Porträtt av Mallarmé.

Christian Karlsen leder KammarensembleN och Orkesterakademin, med Alexandra Zetterström Büchel som sångsolist. Däremellan läser skådespelaren Johan Holmberg Mallarmés dikter i nya översättningar av Axel Englund, som också introducerar musiken och poesin.

Konserten arrangeras i samarbete med Stockholms universitet och Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Claude Debussy Förspel till en fauns eftermiddag arr Benno Sachs
    10 min
  • Pierre Boulez Improvisationer över Mallarmé I "Le vierge, le vivace et le bel aujourd’hui..." för sopran och instrument
    6 min
  • Paus
    25 min
  • Maurice Ravel Trois poèmes de Stéphane Mallarmé
    12 min
  • Pierre Boulez Improvisationer över Mallarmé II ”Une dentelle s’abolit...” för sopran och instrument
    12 min
  • Medverkande

  • Musiker från Orkesterakademin
  • KammarensembleN
  • Christian Karlsen dirigent
  • Alexandra Zetterström Büchel sopran
  • Johan Holmberg recitatör

Fredag 14 oktober 2022
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.30