Genre: Kammarmusik

På spaning efter Marcel Prousts musik

Tidsfärger och nyskriven musik när ett mysterium ringas in. Skådespelaren Krister Henriksson läser texter av Proust.

Med musik och läsning beger vi oss till parisisk salongsmiljö i slutet av 1800-talet. I Swanns värld, den första boken i Marcel Prousts På Spaning efter den tid som flytt, får den fiktiva violinsonaten av den lika fiktiva tonsättaren Vinteuil fungera som soundtrack till den undertryckta romansen mellan Swann och Odette. Många har spekulerat kring den verkliga förlagan till Vinteuils sonat, och några av exemplen – var det César Franck, eller kanske Gabriel Pierné? – ingår här. 

Till det kommer även nyare musik av Kaija Saariaho, Morton Feldman och Jacob Mühlrad. Det var just en beställning från det svenska Proustsällskapat till Jacob Mühlrad som utgjorde bakgrunden till programmet – som utvecklades till en hel konsert med musik och läsning. Uppgiften som Jacob Mühlrad fick var att komponera musik med anknytning till Marcel Prousts författarskap. Han valde att skriva ett verk för solofagott, Transcendent Pitch, som inspirerats av Prousts tankar om att övervinna tiden och nå platser och tillstånd i det förflutna.

Vi hör Fredrik Ekdahl, som är stämledare i Kungliga Filharmonikernas fagottstämma, Claudia Bonfiglioli, stämledare i andraviolin, cellisten Kati Raitinen och Stefan Lindgren, orkesterns pianist. Krister Henriksson, en av landets mest namnkunniga skådespelare, bidrar med läsning. 

Denna konsert är ett samarbete mellan Konserthuset Stockholm, Dramaten och svenska Marcel Proust-sällskapet.

Tidsfärger och nyskriven musik när ett mysterium ringas in. Skådespelaren Krister Henriksson läser texter av Proust.

Fredag 18 november 2022
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.40

Pris:

210 kr. OBS! Ingen paus

Med musik och läsning beger vi oss till parisisk salongsmiljö i slutet av 1800-talet. I Swanns värld, den första boken i Marcel Prousts På Spaning efter den tid som flytt, får den fiktiva violinsonaten av den lika fiktiva tonsättaren Vinteuil fungera som soundtrack till den undertryckta romansen mellan Swann och Odette. Många har spekulerat kring den verkliga förlagan till Vinteuils sonat, och några av exemplen – var det César Franck, eller kanske Gabriel Pierné? – ingår här. 

Till det kommer även nyare musik av Kaija Saariaho, Morton Feldman och Jacob Mühlrad. Det var just en beställning från det svenska Proustsällskapat till Jacob Mühlrad som utgjorde bakgrunden till programmet – som utvecklades till en hel konsert med musik och läsning. Uppgiften som Jacob Mühlrad fick var att komponera musik med anknytning till Marcel Prousts författarskap. Han valde att skriva ett verk för solofagott, Transcendent Pitch, som inspirerats av Prousts tankar om att övervinna tiden och nå platser och tillstånd i det förflutna.

Vi hör Fredrik Ekdahl, som är stämledare i Kungliga Filharmonikernas fagottstämma, Claudia Bonfiglioli, stämledare i andraviolin, cellisten Kati Raitinen och Stefan Lindgren, orkesterns pianist. Krister Henriksson, en av landets mest namnkunniga skådespelare, bidrar med läsning. 

Denna konsert är ett samarbete mellan Konserthuset Stockholm, Dramaten och svenska Marcel Proust-sällskapet.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • César Franck Ur Sonat A-dur för violin och piano
    10 min
  • Kaija Saariaho Ur Sept papillons för solocello
    6 min
  • Recitation I av Marcel Proust
  • César Franck Ur Sonat A-dur för violin och piano
    10 min
  • Morton Feldman Ur Palais de Mari för piano
    12 min
  • Recitation II av Marcel Proust
  • Jacob Mühlrad Transcendent Pitch för solofagott
    10 min
  • Recitation III av Marcel Proust
  • Gabriel Pierné Ur Sonat d-moll för violin och piano
    5 min
  • Medverkande

  • Claudia Bonfiglioli violin
  • Kati Raitinen cello
  • Fredrik Ekdahl fagott
  • Stefan Lindgren piano
  • Krister Henriksson recitatör

Fredag 18 november 2022
kl 19.00

Sluttid ca kl 20.40

Pris:

210 kr. OBS! Ingen paus