Genre: Kammarmusik

Från gatorna i Paris

Filharmoniker spelar Beach, Poulenc, Bacewicz och Mozart.

Konserten inleds med Pastorale av Amy Beach (1867–1944), den första amerikanska kvinnliga tonsättaren som nådde riktigt stora framgångar. Praktiskt taget alla hennes verk trycktes och framfördes under hennes levnad, och hennes berömmelse nådde även Europa. 

Franske tonsättaren Francis Poulenc är känd för sin personligt färgade mix av melodisk perfektion, rytmisk energi och klanglig elegans. I sextetten för piano och blåsare finns lekfullhet och överraskningar som gränsar till det absurda med inspiration från cirkusens värld, gatulivet i Paris och dadaister som Jean Cocteau och Erik Satie. 

Polska Grażyna Bacewicz var 23 år när hon 1932 skrev sin blåskvintett, det var också året då hon tog examen i komposition och violin vid konservatoriet i Warszawa. Musiken från den tiden är i neoklassisk stil och kvintetten är ett fint exempel.

Kungliga Filharmonikernas pianist Stefan Lindgren tillsammans med blåsare ur orkestern tar sig även an Mozarts kvintett för piano och blåsare, nästan en pianokonsert i kammarformat. Efter det första framförandet 1784 där Mozart själv spelade pianostämman skrev han till sin pappa Leopold: ”Det här är det bästa jag komponerat hittills i mitt liv!” Kvintetten präglas av den lätthet och spontanitet som man förknippar med Mozart, men den rymmer också ett stråk av melankoli.

Filharmoniker spelar Beach, Poulenc, Bacewicz och Mozart.

Söndag 10 mars 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.45

Pris:

215 kr

Konserten inleds med Pastorale av Amy Beach (1867–1944), den första amerikanska kvinnliga tonsättaren som nådde riktigt stora framgångar. Praktiskt taget alla hennes verk trycktes och framfördes under hennes levnad, och hennes berömmelse nådde även Europa. 

Franske tonsättaren Francis Poulenc är känd för sin personligt färgade mix av melodisk perfektion, rytmisk energi och klanglig elegans. I sextetten för piano och blåsare finns lekfullhet och överraskningar som gränsar till det absurda med inspiration från cirkusens värld, gatulivet i Paris och dadaister som Jean Cocteau och Erik Satie. 

Polska Grażyna Bacewicz var 23 år när hon 1932 skrev sin blåskvintett, det var också året då hon tog examen i komposition och violin vid konservatoriet i Warszawa. Musiken från den tiden är i neoklassisk stil och kvintetten är ett fint exempel.

Kungliga Filharmonikernas pianist Stefan Lindgren tillsammans med blåsare ur orkestern tar sig även an Mozarts kvintett för piano och blåsare, nästan en pianokonsert i kammarformat. Efter det första framförandet 1784 där Mozart själv spelade pianostämman skrev han till sin pappa Leopold: ”Det här är det bästa jag komponerat hittills i mitt liv!” Kvintetten präglas av den lätthet och spontanitet som man förknippar med Mozart, men den rymmer också ett stråk av melankoli.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Amy Beach Pastorale för blåsarkvintett
    4 min
  • Francis Poulenc Sextett för piano och blåsare
    21 min
  • Paus
    25 min
  • Grazyna Bacewicz Wind Quintet
    10 min
  • Wolfgang Amadeus Mozart Kvintett Ess-dur för piano och blåsare KV 452
    23 min
  • Extranummer:
  • Francis Poulenc Novelette nr 1 C-dur
    3 min
  • Medverkande

  • Viktoria Stenborg Lindström flöjt
  • Jesper Harryson oboe
  • Johan Fransén klarinett
  • Johan Segerman fagott
  • Johan Wahlgren horn
  • Stefan Lindgren piano

Söndag 10 mars 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.45

Pris:

215 kr